Incorporation of ICT to promote spatial location in the first cycle of primary school
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6467Keywords:
Physical Education, Spatial Location, Activities, TICAbstract
The main objective of this research is to integrate activities through ICT to promote spatial location in the first cycle, primary level. The methodology used was mixed. The type of study carried out was field and descriptive, with an experimental or observational design. Direct observation was used as a technique. The instrument applied was a rubric. The population was 104 students and the sample of 31 students. The results suggest that there are difficulties with respect to the devices used, favoring collaboration since not everyone had a device at hand and it was necessary to resort to the formation of working groups; Regarding the application of the activities, the results are favorable for the entire process. It was concluded that the use of ICT as a means to develop content within the Physical Education area is favorable, taking into account that there must be a balance between the use of tools that involve the motor and cognitive tasks.
Downloads
References
Ander-Egg, E. (2011). Aprender a investigar: Nociones básicas para la investigación social. Córdoba, Argentina: Brujas
Chaves Montero, A. (2018). La utilización de una metodología mixta en investigación social. En Delgado, K., Federico, W. y Vera-Quiñonez, S. (2018). Rompiendo Barreras en la Investigación, 164-184. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/15178/La_utilizacion_de_una_metodologia_mixta.pdf?sequence=2
Graus, M. E. G. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2), 1-32. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/427
López, A., y Ramos, G. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17(S3), 22-31. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2133
Managón, R., Posso, R. J., Paullán, M., y Vásconez, C. O. (2020). Relación entre indicadores de desempeño motor y maduración biológica en futbolistas menores de 16 años. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(369), 92-102. https://doi.org/10.46642/efd.v25i269.1859
Mosos Capera, G. H., y Ayala Jiménez, D. Y. (2022). Impacto de incorporar el modelo de gamificación en una estrategia didáctica para el fortalecimiento del pensamiento espacial y sistemas geométricos en estudiantes de grado sexto de la Institución Educativa la Fila del Municipio de Icononzo-Tolima [Trabajo de Maestría, Universidad de Cartagena]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/15101
Mucha-Hospinal, L. F., Chamorro-Mejía, R., Oseda-Lazo, M. E., y Alania-Contreras, R. D. (2021). Evaluación de procedimientos empleados para determinar la población y muestra en trabajos de investigación de posgrado. Revista Desafíos, 12(1), 50-57. http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/253e
Posso Pacheco, R. J. (2020). Factores dentro del Determinante Humano en la Implementación del Currículo Nacional para Educación Física Ecuatoriana (Doctoral dissertation) Universidad Internacional Iberoamericana México. https://repositorio.unini.edu.mx/id/eprint/443/
Posso, R., Barba, L., Paz, B., Pereira, M., León, X., Ortiz, N. y Noroña, L. (2022) Exclusión del ejercicio físico desde la mirada de las TIC. Unidad de Publicaciones de la UPEL IPB. https://doi.org/10.46498/upelipb.lib.0011
Posso, R. J., Ortiz, N., Paz, B., Marcillo, J. y Arufe-Giráldez, V. (2022). Análisis de la influencia de un programa estructurado de educación física sobre la coordinación motriz y autoestima en niños de 6 y 7 años. Journal of sport and health research, 14(1), 9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8208793
Rouissi, A., García Martínez, S., y Ferriz Valero, A. (2020). Una experiencia gamificada en educación física. Revista Efdeportes.com: Lecturas Educación Física y Deportes, 25(269), 126-138. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/1974
Sánchez Molina, A. A., y Murillo Garza, A. (2021). Enfoques metodológicos en la investigación histórica: cuantitativa, cualitativa y comparativa. Revista Debates por la Historia, 9(2), 147-181. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2594-29562021000200147&script=sci_abstract
Vichiato Breda, T., y García de la Vega, A. (2019). El desarrollo del razonamiento geográfico a través de una propuesta ludo-didáctica en la ciudad. Revista Didáctica Geográfica, (19), 197-220. https://doi.org/10.21138/DG.422
Villacres Arias, G. E., Espinoza Freire, E. E., y Rengifo Ávila, G. K. (2020). Empleo de las tecnologías de la información y la comunicación como estrategia innovadora de enseñanza y aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 136-142. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000500136&script=sci_arttext&tlng=en
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.