Leadership Style of the principal with the Organizational Culture and the Performance of the Students of the First Cycle of the Secondary Level of District 03 01 of the Urban Area of Azua, Dominican Republic

Authors

  • Mayory Evalin Pujols Ministerio de Educación, República Dominicana, República Dominicana https://orcid.org/0000-0001-7698-9263

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6985

Keywords:

Education, leadership styles, organizational culture, educational institutions, secondary level students

Abstract

The general objective of this study is designed to analyze the Leadership Style of the director with the Organizational Culture and the Performance of the Students of the First Cycle of the Secondary Level of District 03 01 of the Urban Area of Azua, Dominican Republic. It was limited to the qualitative paradigm, due to the absence of quantitative references. The research was documentary, which allowed an exploration of the Redalyc, Dialnet, Google Academic and SciELO databases. 82 works were reviewed, and a purification was carried out and five (5) sources were obtained and analyzed. Among the most important results it can be mentioned that leadership is a function that has been transformed into an organizational culture in most educational institutions. And in the conclusions, according to the analyzed references, there is an important impact on managerial performance and institutional leadership on the academic results of students in the first cycle of secondary education in the Dominican Republic. The approaches of the theories refer to the fact that institutional leadership has been transformed into a culture where communication and the effort to seek quality training processes prevail, where the contributions from the coordinations, and the roles of the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mayory Evalin Pujols, Ministerio de Educación, República Dominicana, República Dominicana

Docente del Ministerio de Educación, República Dominicana,

República Dominicana

References

Bernasconi, A. y Rodríguez-Ponce, E. (2018). Análisis Exploratorio de las Percepciones sobre los Estilos de Liderazgo, el Clima Académico y la Calidad de la Formación de Pregrado. Formación universitaria, 11(3), 29-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6687246

Chacón, E., Eslava, R. y Martínez, A. (2018). Tácticas políticas y poder: aplicaciones en el contexto universitario. Revista Gestión y Desarrollo Libre. 3(5): 85–101. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/8187

Cifuentes-Medina, J., González-Pulido, W. y González-Pulido, A (2020). Efectos del liderazgo escolar en el aprendizaje. Panorama, 14(26). https://www.redalyc.org/journal/3439/343963784005/html/

Corbella, M. R. (2014). Liderazgo y responsabilidad educativa: el necesario liderazgo de directores y profesores en la educación. Revista Fuentes, (14), 85-104. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4616603

Cuesta Moreno, O. y MorenoMosquera, E. )2021). El concepto de liderazgo en los espacios educativos: alcances y límites de un término elástico. Sophia, 17(1). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-89322021000100084

Eslava, R, Omaña, J., Sierra, F., Mogrovejo, J. (2023). Estilos de liderazgo: un estudio en Latinoamérica, Estados Unidos y Europa. Salud, Ciencia y Tecnología;3, 401. https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/401

Ganga-Contreras, F.; Rodríguez-Ponce, E.; Navarrete, E. y Pedraja-Rejas, L. (2018). Relevancia del Liderazgo en el Gobierno de las Universidades Iberoamericanas, Interciencia, 43(3), 160-167. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2018/03/160-6248-GANGA-43_3.pdf

Limo Vásquez, M. Ángel ., & Quispe Mendoza, R. (2023). Estilos de liderazgo y clima organizacional en docentes universitarios. SCIÉNDO, 26(3), 255-258. https://doi.org/10.17268/sciendo.2023.036

Montañez Huancaya De Salinas, A. P., Palumbo Pinto, G. B., Ramos Vera, R. P., & Ramos Vera, P. M. (2022). Estilos de liderazgo en organizaciones educativas: aproximaciones teóricas. Revista Venezolana De Gerencia, 27(97), 170-182. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.97.12

Montaño D., Schleu J. y Hüffmeier J. (2022). Un metaanálisis de la contribución relativa de los estilos de liderazgo a la salud mental de los seguidores. Revista de Liderazgo y Estudios organizacionales, 30(1), 90-107. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/15480518221114854

Pedraja-Rejas, L., Marchioni-Choque, Í., Constanza J. Espinoza-Marchant, C. y Muñoz-Fritis, C. (2020). Liderazgo y cultura organizacional como factores de influencia en la calidad universitaria: un análisis conceptual. Formación Universitaria, 13(5). https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000500003

Pérez, Y., Jaimes G., Mosquera, J. (2023). Análisis de correlación entre la gestión administrativa y la satisfacción del usuario interno en la Red Salud Casanare E.S.E durante la pandemia por Covid-19 en el año 2021. Revista gestión y Desarrollo Libre, 8(15). 1-15. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/10097

Rosales-Yepes, A., Montes-Miranda, A. y Figueroa-Gutierez, V. (2020). El liderazgo escolaren las políticas educativas latinoamericas. Revista Espacios, 41(33). https://www.researchgate.net/publication/344083877_El_liderazgo_escolar_en_las_politicas_educativas_latinoamericanas

Rodríguez, C., Torres, C., y Acosta, A. (2020). Liderazgo directivo para la justicia social en contextos vulnerables: estudio de caso de directores escolares mexicanos. Perspectiva Educacional, 59(2). 1-14. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.2-Art.1025

Tintoré, M. (2018)). Líderes educativos y justicia social. Un estudio comparativo. Perspectiva Educacional, 57(2). 1-16. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.57-Iss.2-Art.736

Villar, E. (2022). La cultura organizacional y liderazgo. HR LATHAM. https://hrlatam.com/blog/cultura-organizacional-y-liderazgo/

Published

2023-11-18

How to Cite

Evalin Pujols, M. (2023). Leadership Style of the principal with the Organizational Culture and the Performance of the Students of the First Cycle of the Secondary Level of District 03 01 of the Urban Area of Azua, Dominican Republic. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(2Especial), 1305–1322. https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6985

Issue

Section

Artículos Revisión