Leadership Style of the principal with the Organizational Culture and the Performance of the Students of the First Cycle of the Secondary Level of District 03 01 of the Urban Area of Azua, Dominican Republic
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6985Keywords:
Education, leadership styles, organizational culture, educational institutions, secondary level studentsAbstract
The general objective of this study is designed to analyze the Leadership Style of the director with the Organizational Culture and the Performance of the Students of the First Cycle of the Secondary Level of District 03 01 of the Urban Area of Azua, Dominican Republic. It was limited to the qualitative paradigm, due to the absence of quantitative references. The research was documentary, which allowed an exploration of the Redalyc, Dialnet, Google Academic and SciELO databases. 82 works were reviewed, and a purification was carried out and five (5) sources were obtained and analyzed. Among the most important results it can be mentioned that leadership is a function that has been transformed into an organizational culture in most educational institutions. And in the conclusions, according to the analyzed references, there is an important impact on managerial performance and institutional leadership on the academic results of students in the first cycle of secondary education in the Dominican Republic. The approaches of the theories refer to the fact that institutional leadership has been transformed into a culture where communication and the effort to seek quality training processes prevail, where the contributions from the coordinations, and the roles of the teachers.
Downloads
References
Bernasconi, A. y Rodríguez-Ponce, E. (2018). Análisis Exploratorio de las Percepciones sobre los Estilos de Liderazgo, el Clima Académico y la Calidad de la Formación de Pregrado. Formación universitaria, 11(3), 29-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6687246
Chacón, E., Eslava, R. y Martínez, A. (2018). Tácticas políticas y poder: aplicaciones en el contexto universitario. Revista Gestión y Desarrollo Libre. 3(5): 85–101. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/8187
Cifuentes-Medina, J., González-Pulido, W. y González-Pulido, A (2020). Efectos del liderazgo escolar en el aprendizaje. Panorama, 14(26). https://www.redalyc.org/journal/3439/343963784005/html/
Corbella, M. R. (2014). Liderazgo y responsabilidad educativa: el necesario liderazgo de directores y profesores en la educación. Revista Fuentes, (14), 85-104. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4616603
Cuesta Moreno, O. y MorenoMosquera, E. )2021). El concepto de liderazgo en los espacios educativos: alcances y límites de un término elástico. Sophia, 17(1). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-89322021000100084
Eslava, R, Omaña, J., Sierra, F., Mogrovejo, J. (2023). Estilos de liderazgo: un estudio en Latinoamérica, Estados Unidos y Europa. Salud, Ciencia y Tecnología;3, 401. https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/401
Ganga-Contreras, F.; Rodríguez-Ponce, E.; Navarrete, E. y Pedraja-Rejas, L. (2018). Relevancia del Liderazgo en el Gobierno de las Universidades Iberoamericanas, Interciencia, 43(3), 160-167. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2018/03/160-6248-GANGA-43_3.pdf
Limo Vásquez, M. Ángel ., & Quispe Mendoza, R. (2023). Estilos de liderazgo y clima organizacional en docentes universitarios. SCIÉNDO, 26(3), 255-258. https://doi.org/10.17268/sciendo.2023.036
Montañez Huancaya De Salinas, A. P., Palumbo Pinto, G. B., Ramos Vera, R. P., & Ramos Vera, P. M. (2022). Estilos de liderazgo en organizaciones educativas: aproximaciones teóricas. Revista Venezolana De Gerencia, 27(97), 170-182. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.97.12
Montaño D., Schleu J. y Hüffmeier J. (2022). Un metaanálisis de la contribución relativa de los estilos de liderazgo a la salud mental de los seguidores. Revista de Liderazgo y Estudios organizacionales, 30(1), 90-107. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/15480518221114854
Pedraja-Rejas, L., Marchioni-Choque, Í., Constanza J. Espinoza-Marchant, C. y Muñoz-Fritis, C. (2020). Liderazgo y cultura organizacional como factores de influencia en la calidad universitaria: un análisis conceptual. Formación Universitaria, 13(5). https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000500003
Pérez, Y., Jaimes G., Mosquera, J. (2023). Análisis de correlación entre la gestión administrativa y la satisfacción del usuario interno en la Red Salud Casanare E.S.E durante la pandemia por Covid-19 en el año 2021. Revista gestión y Desarrollo Libre, 8(15). 1-15. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/10097
Rosales-Yepes, A., Montes-Miranda, A. y Figueroa-Gutierez, V. (2020). El liderazgo escolaren las políticas educativas latinoamericas. Revista Espacios, 41(33). https://www.researchgate.net/publication/344083877_El_liderazgo_escolar_en_las_politicas_educativas_latinoamericanas
Rodríguez, C., Torres, C., y Acosta, A. (2020). Liderazgo directivo para la justicia social en contextos vulnerables: estudio de caso de directores escolares mexicanos. Perspectiva Educacional, 59(2). 1-14. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.2-Art.1025
Tintoré, M. (2018)). Líderes educativos y justicia social. Un estudio comparativo. Perspectiva Educacional, 57(2). 1-16. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.57-Iss.2-Art.736
Villar, E. (2022). La cultura organizacional y liderazgo. HR LATHAM. https://hrlatam.com/blog/cultura-organizacional-y-liderazgo/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.