Onomatopoeia to Counter Speech Disorders in Early Childhood of Children Raised in Dysfunctional Homes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7813

Keywords:

childhood, onomatopoeia, dysfunctional, context, imitation and strategy

Abstract

When talking about speech disorders, reference is made to the deficient development of the language and communication that the student processes within the context in which he or she develops, skills that are affected by a hostile upbringing environment, and produce difficulties in communicating their needs, becoming passive adults in the future, therefore, the research analyzes onomatopoeia as an active, dynamic and stimulating strategy in the development of speech in early childhood children because it encourages and attracts the attention of the student in learning through The imitation of sounds specific to the context, thus, this imitation strengthens the exercise of speech organs, allowing awareness of sounds; Since children imitate, adjust and produce what they hear while they entertain themselves and talk. Therefore, the research is qualitative-quantitative with an observation and measurement methodology by extracting first-source data prepared by the researchers themselves with the help of observation sheets to highlight the problem and the checklist to analyze the scope of the problem. Onomatopoeia, then, explains the level of improvement they have with respect to promoting speech in those children who have grown up in hostile environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katherine Andrango Flores, Universidad Central del Ecuador

Universidad Central del Ecuador

Edison Rene Fueres Lita, Universidad Central del Ecuador

Student of the Basic Education program at the Central University of Ecuador

References

Aguado, G., Fernández, A., Gambra, S., Perelló, E., & Vila, J. (2014). Trastornos Del Habla Y De La Voz. Editorial UOC. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/Trastornos-del-habla-y-de-la-voz.pdf

Arias, J. (2020). Técnicas e instrumentos de investigación científica. ENFOQUES CONSULTING EIRL https://www.coursehero.com/file/156265111/2020-Jos%C3%A9-Arias-T%C3%A9cnicas-e-Instrumentos-de-investigaci%C3%B3n-cient%C3%ADficapdf/

Campos-Covarrubias, G., & Lule Martí­nez, N. E. (2013). La Observación, Un Método Para El Estudio De La Realidad. Xihmai, 7(13). https://doi.org/10.37646/xihmai.v7i13.202

Del Río, G., Duarte, L., & Soler, L. (2018). Las onomatopeyas como herramienta para estimular el lenguaje y los procesos de pensamiento en los niños de tres y cuatro años de edad del colegio “nueva generación dumbo” del Barrio Nueva Marsella en la Ciudad De Bogotá D.C. (Tesis). Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/19619/2018leidyduarte.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Luque, T. & Delgado, L. (2022). Uso de estrategias con sonidos onomatopéyicos para la estimulación del lenguaje en educación inicial. EPISTEME KOINONIA, 5(1). 1-15. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8976514.pdf

Medina, J. (2013). El entorno familiar y su incidencia en el desarrollo del lenguaje de los niños y niñas de primer año de educación básica de la unidad infantil municipal centro comercial Loja. Periodo lectivo 2011-2012. (Tesis). Universidad Nacional de Loja. https://dspace.unl.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/3885/1/MEDINA%20CUENCA%20JUANA%20BEATRIZ.pdf

Mendoza, J. (2009). La medición en el proceso de investigación científica: Evaluación de validez de contenido y confiabilidad. UANL. http://eprints.uanl.mx/12508/1/A2.pdf

Pérez, L. (1994). La onomatopeya y su proceso de lexicalización: notas para un estudio. (Tesis). Universidad de Extremadura. http://hdl.handle.net/10662/2242

Posso Pacheco, R. J., Benítez Hurtado, O. L. Hernández Pillajo, P. C., Marcillo Ñacato, J. C. y Palacios Zumba, E. M. (2022). 15.- La contextualización del currículo priorizado ecuatoriano: una conexión con la realidad de la comunidad educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(1), 324–340. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i1.1628

Tamayo, M. (2000). Tipos de Investigación. https://trabajodegradoucm.weebly.com/uploads/1/9/0/9/19098589/tipos_de_investigacion.pdf

Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo UAEH. (2019). Catálogo de Listas de Cotejo. Dirección de Educación Media Superior. https://www.uaeh.edu.mx/division_academica/educacion-media/docs/2019/listas-de-cotejo.pdf

Published

2024-05-19

How to Cite

Andrango Flores, K., & Fueres Lita, E. R. (2024). Onomatopoeia to Counter Speech Disorders in Early Childhood of Children Raised in Dysfunctional Homes. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 3(8), 719–735. https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7813

Issue

Section

Artículos Revisión

Most read articles by the same author(s)