The level of physical activity and its relationship with academic stress in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.2244

Keywords:

Physical activity, academic stress, university students

Abstract

The present research aims to determine the relationship between the level of physical activity and academic stress in 7th-semester students from the Faculty of Physical Culture at the Central University of Ecuador in the 2021 period. A total of 30 university students voluntarily participated in the study. A Likert-scale questionnaire was used with two variables: the level of physical activity and academic stress. The results revealed a weak negative correlation between the variables of Physical Activity and Academic Stress in the 7th-semester students of the Faculty of Physical Culture at the Central University of Ecuador. Additionally, it was found that the prevalence of physical activity was 53.33%, indicating a high level, while academic stress was 33.33%, indicating a moderate level among the 7th-semester students. It is concluded that academic stress is somehow associated with the practice of physical activity among the students in this particular study. Therefore, this research is important as it will help implement physical activity programs or other strategies aimed at strengthening the necessary resources for students to cope with a satisfactory university life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sol Maria Salazar Casamen, Universidad Central del Ecuador

Estudiante UCE

References

Barraza, A. (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académica. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 9(3), 110–129. https://www.iztacala.unam.mx/carreras /psicologia/psiclin/vol9num3/art6vol9no3.pdf

Cargua García, A. X., Posso-Pacheco, R. J., Cargua García, N. I. y Rodríguez Torres, Á. F. (2019). La formación del profesorado en el proceso de innovación y cambio educativo. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 16(54), 140-152. http://www.ub.edu/obipd/la-formacion-del-profesorado-en-el-proceso-de-innovacion-ycambio-educativo/

Castillo Contreras, L. A., & Vivancos Condori, J. (2019). Hábitos alimentarios, actividad física y nivel de estrés académico en estudiantes de una universidad privada de Lima Este 2019, [Tesis pregrado, Universidad Peruana Unión]. Repositorio UPeU https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/1943/Luis_Tesis_Licenciatura_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Mc. Grau Hill.

George, D. (2003). Science and Education. http://www.sciepub.com/reference/65129

Lerma, H. (2009). Metodología de la investigación. Ecoe Ediciones

Organización Mundial de la Salud. (2018). Inactividad física: un problema de salud pública mundial. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

Pimienta, C. C., de la Cruz, T. C. y Díaz-Véliz, G. (2016). Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en educación médica, 5(20), 230-237. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-50572016000400230&script=sci_abstract

Posso-Pacheco, R. J. (2018a). Propuesta de estrategias metodológicas activas aplicadas a la educación física (Master'sthesis). https://reunir.unir.net/handle/123456789/7439

Posso, R. (2018b). Propuesta de Estrategias Metodológicas aplicadas a la Educación Física (Tesis de maestría). Universidad Internacional de la Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/7439

Posso, R. J., Marcillo, J. C. y Bedón, E. D. (2021). Las tecnologías de la Información y comunicación como alternativa para el entrenamiento en la pandemia. Revista científica Olimpia, 18(2), 1090-1100. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2682

Posso Pacheco, R., Villarreal Arias, S., Marcillo Ñacato, J., Carrera Toapanta, P., y Morales Pérez, N. (2021). Inteligencias múltiples como estrategia para la Educación Física: una intervención didáctica durante la pandemia. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 120 - 131. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1184

Posso, R., Lara, L., López., S. y Garcés, R. (2022). Objetivo de desarrollo sostenible acción por el clima: un aporte desde la Educación Física. Ciencia y Deporte.7(2), 34 – 45. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/25953/1/22%20POSSO-LARA-LOPEZ%20OBJETIVO%20DE%20DESARROLLO.pdf

Posso, R., Barba, L., Paz, B., Pereira, M., León, X., Ortiz, N. y Noroña, L. (2022) Exclusión del ejercicio físico desde la mirada de las TIC. Unidad de Publicaciones de la UPEL IPB. https://doi.org/10.46498/upelipb.lib.0011

Santillán Obregón, R. R., Asqui Luna, J. E., Casanova Zamora, T. A., Santillán Altamirano, H. R., Amparo Obregón, G., & Vásquez Cáceres, M. G. (2018). Nivel de actividad física en estudiantes de administración de empresas y medicina de la ESPOCH. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 37(4), 0-0. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002018000400015

Valenzuela, M. C. S., Gallegos, L. I. F., Baca, L. R. L., López, H. L. M. y Rico, F. J. F. (2021). Estrés académico en universitarios y la práctica de ejercicio físico-deportivo. Revista Publicando, 8(28), 1-8. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/2175

Published

2022-09-28

How to Cite

Salazar Casamen, S. M. (2022). The level of physical activity and its relationship with academic stress in university students. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 1(3), 260–270. https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.2244

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.