Physical Activities to promote Self-esteem and Health in Physical Education classes

Authors

  • Ángel Luis Durán Ministerio de Educación de la República Dominicana / Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana. https://orcid.org/0000-0003-0944-2764
  • Cheyla Jazmín Fais-Peña Ministerio de Educación de la República Dominicana / Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana https://orcid.org/0000-0003-4896-4602
  • Oniel Santiago-Romero Ministerio de Educación de la República Dominicana / Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana https://orcid.org/0000-0003-4198-6147
  • José Luis Rosario-Rodríguez Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana https://orcid.org/0000-0002-7068-5557

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6495

Keywords:

Physical Activities, Self-Esteem, Health, Physical Education

Abstract

The purpose of this work was to develop physical activities to promote self-esteem and health, through physical education classes in the students of the 6th grade of the primary level. The methodology used was a mixed approach. The technique for data collection was the survey. The instrument applied the questionnaire. The study population consisted of 97 students, from whom a convenience sample of 25 students was selected. The results and discussion of the study showed that the gender of the participants influenced the performance of the speed and resistance tests, since the vast majority of men obtained better scores. It was concluded that the activities carried out favored the socio-affective aspect of the students, valuing their own and group capacities in carrying out the different tests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángel Luis Durán , Ministerio de Educación de la República Dominicana / Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana.

Docente Ministerio de Educación de la República Dominicana/

Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña

Cheyla Jazmín Fais-Peña , Ministerio de Educación de la República Dominicana / Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana

Ministerio de Educación de la República Dominicana / Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana

Oniel Santiago-Romero , Ministerio de Educación de la República Dominicana / Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana

Docente Ministerio de Educación de la República Dominicana/

Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña,

República Dominicana.

José Luis Rosario-Rodríguez , Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana

Docente Institución: Instituto Superior de Formación

Docente Salomé Ureña, República Dominicana.

 

References

Alonso Rueda, J. (2007). Educación física y salud. España: Wanceulen.

Aguilar, A., Florez, J. A., y Saavedra, Y. (2021). Capacidad aeróbica: Actividad física musicalizada, adulto mayor, promoción de la salud. Revista Retos, 39, 953–960. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.67622

Costa Acosta, J., Valdés López Portilla, M., Rodríguez Madera, A., y Núñez González, A. (2021). Los componentes de la condición física, su relación con el estado de salud en estudiantes universitarios. Revista PODIUM de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/917

Cutanda-López, M. T. (2021). Método mixto de investigación: pertinencia y dificultades en el estudio programas de reenganche. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 31–48. https://doi.org/10.51896/caribe/mgui5478

Falcón, A. L., y Serpa, G. R. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17(S3), 22-31. https://docplayer.es/231520061-De-los-metodos-teoricos-y-empiricos-de-investigacion-significa-cion-para-la-investigacion-educativa.html

Faúndez Casanova, C., Falcón Canales, E., Silva Moya, N., Vergara Peredo, V., y Contreras Mellado, V. (2021). Relación entre el estado nutricional de niños de kínder y primero básico de dos colegios municipales de la Región del Maule y la percepción de sus padres sobre la Actividad Física y Hábitos Alimentarios. Revista Ciencias de la Actividad Física, 22(2), 1-12. https://doi.org/10.29035/rcaf.22.2.2

Frómeta, E. R., Pillajo Peralta, M. A., y Lincango Iza, P. D. (2019). Tendencia del crecimiento en velocidad, fuerza y resistencia en infantes de Ecuador de 8-12 años. Revista Efdeportes.com Lecturas: Educación Física Y Deportes, 24(254), 33-45. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/1397

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (Junio 2019). La actividad física en niños, niñas y adolescentes. https://www.unicef.org/chile/media/3086/file/La actividad Física.pdf

González Reyes, Y., Ríos Guarango, P. A., Parreño Urquizo, Á. F., Chávez Hernández, J. P., Yaulema Brito, L. P., y Guacho Tixi, M. E. (2018). Influencia de las actividades físicas en la autoestima de docentes universitarios: efectos a corto tiempo. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 37(4), 1-10. Recuperado en 23 de abril de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002018000400011&lng=es&tlng=es

Guerrero González, E., Macías Vera, T., Posso Pacheco, R., Saa Cedillo, M. y Játiva Burbano, R. (2021). Proyecto de actividades de entrenamiento y formación en Culturismo: una experiencia aprendizaje-servicio. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 616-628. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522021000200616&lng=es&tlng=es.

Guevara, E. (2021). Actividades físicas y desarrollo de las habilidades sociales en los futuros profesionales de la educación física [Trabajo Académico Título de Segunda Especialidad Profesional en Educación Física, Universidad Nacional de Tumbes Perú]. https://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/20.500.12874/64008

Harris, M. A., y Orth, U. (2020). The link between selfesteem and social relationships: A meta-analysis of longitudinal studies. Journal of personality and social psychology, 119(6), 1459-1477. https://doi.org/10.1037/pspp0000265

Huanaco, M. Á. (2019). Metodología de enseñanza – aprendizaje de las carreras de velocidad (100, 200 y 400 mts) [Monografía Título Profesional de Licenciado en Educación Especialidad A.P. Educación Física y A.S. Deportes, Universidad Nacional de Educación Lima, Perú] https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3801

Lizarazo López, L. M., Burbano Pantoja, V. M. Á., y Valdivieso Miranda, M. A. (2020). Correlación entre actividad física y autoestima de escolares adolescentes: un análisis de tipo transversal. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (60), 95–115. https://doi.org/10.35575/rvucn.n60a6

López, J., Caetano, C., Sentones, R., Cavicchiolli, F., y Yuste, J. (2020). Nivel de actividad física autoinformado en escolares que realizan educación física: una revisión sistemática. Revista Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 28(3), 1020-1036.

https://www.scielo.br/j/cadbto/a/PkhQc3tRzG6NqrPqVNVGzfj/

Managón, R., Posso, R. J., Paullán, M., y Vásconez, C. O. (2020). Relación entre indicadores de desempeño motor y maduración biológica en futbolistas menores de 16 años. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(369), 92-102. doi:10.46642/efd.v25i269.1859

Morales-Fábrega, A. M., Bautista Sánchez-Oms, A., Pérez-Sierra, A. J., Montes-Brown, J., Sánchez-Jimenez, J. L., y Portela-Saenz, A. (2021). Procedimiento para el análisis de los primeros pasos en carrera de los velocistas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 11073-11094. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1154

Ochoa, R., Nava, N., y Fusil, D. (2020). Comprensión epistemológica del tesista sobre investigaciones cuantitativas, cualitativas y mixtas. ORBIS: Revista Científica Electrónica de Ciencias Humanas, 15(45), 13-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7407375

Organización Mundial de la Salud. (5 de octubre de 2022). Actividad física. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

Organización Mundial de la Salud. (3 de octubre de 2019). Salud mental: un estado de bienestar. http://www.who.int/features/factfiles/mental_health/es/

Organización Mundial de la Salud. (22 de noviembre de 2019). Un nuevo estudio dirigido por la OMS indica que la mayoría de los adolescentes del mundo no realizan suficiente actividad física, y que eso pone en peligro su salud actual y futura. https://www.who.int/es/news/item/22-11-2019-new-who-led-study-says-majority-of-adolescents-worldwide-are-not-sufficiently-physically-active-putting-their-current-and-future-health-at-risk

Perea-Caballero, A. L., López-Navarrete, G. E., Perea-Martínez, A., Reyes-Gómez, U., Santiago-Lagunes, L. M., Ríos-Gallardo, P. A., Lara-Campos A.G., González-Valadez A.L., García-Osorio V., Hernández-López M.A., Solís-Aguilar D.C., y De la Paz-Morales, C. (2020). Importancia de la actividad física. Revista Médico-Científica de la Secretaría de Salud Jalisco, 6(2), 121-125. https://www.medigraphic.com/pdfs/saljalisco/sj-2019/sj192h.pdf

Pérez Villalobos, H. (2019). Autoestima, teorías y su relación con el éxito. Revista Alternativas en psicología (41). https://redescolar.ilce.edu.mx/sitios/proyectos/nutricion_enfermedades_oto22/doc/autoestima_exito_personal.pdf

Posso, R., Otáñez, N., Guerrero, S., Betancourt, E. Noroña, L. y Manangón, R. (2020). Variables somatotípicas de nadadores y voleibolistas con proyección al alto rendimiento deportivo. Revista de Entrenamiento Deportivo. 34(1), 1-11. https://journal.onlineeducation.center/api-oas/v1/articles/sa-55e5936e4ab546/export-pdf

Posso Pacheco, R. J. (2020). Factores dentro del Determinante Humano en la Implementación del Currículo Nacional para Educación Física Ecuatoriana (Doctoral dissertation) Universidad Internacional Iberoamericana México. https://repositorio.unini.edu.mx/id/eprint/443/

Posso, R., Lara, L., López., S. y Garcés, R. (2022). Objetivo de desarrollo sostenible acción por el clima: un aporte desde la Educación Física. Ciencia y Deporte.7(2), 34 – 45. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/25953/1/22%20POSSO-LARA-LOPEZ%20OBJETIVO%20DE%20DESARROLLO.pdf

Posso Pacheco, R. J. y Barba Miranda, L. C. (2023). La Influencia de los Factores Emocionales en la Educación Física Significativa. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 2(5), 179–187. https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.5985

Quispe, Antonio M., Pinto, Diego F., Huaman, Mariella R., Bueno, Gilda M., y Valle-Campos, Andree. (2020). Metodologías cuantitativas: Cálculo del tamaño de muestra con STATA y R. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 13(1), 78-83. https://dx.doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2020.131.627

Rodríguez, Á. F., Rodríguez, J. C., Guerrero, H. I., Arias, E. R., Paredes, A. E., y Chávez, V. A. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), 1–14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252020000200010

Rodríguez-Garcés, Carlos René, Gallegos Fuentes, Marcelo, y Padilla Fuentes, Geraldo. (2021). Autoestima en Niños, Niñas y Adolescentes chilenos: análisis con árboles de clasificación. Revista Reflexiones, 100(1), 19-37. https://dx.doi.org/10.15517/rr.v100i1.43342

Torres, Á. F. R., Alvear, J. C. R., Gallardo, H. I. G., Moreno, E. R. A., Alvear, A. E. P., y Vaca, V. A. C. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), 1–14. http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v36n2/1561-3038-mgi-36-02-e1535.pdf

Valladares, E. y Posso, R. (2022). Metodología para fortalecer la dimensión salud en la clase de educación física. Una perspectiva desde ecuador. FIEP BULLETIN, 92(especial), 332-344. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/25779/1/22%20POSSO%20METODOLOGIA%20PARA%20FORTALECER.pdf

Villalobos Zamora, L. R. (2017). Enfoques y diseños de la investigación social cuantitativos, cualitativos y mixtos. Costa Rica: EUNED

Published

2023-07-20

How to Cite

Durán , Ángel L., Fais-Peña , C. J., Santiago-Romero , O., & Rosario-Rodríguez , J. L. (2023). Physical Activities to promote Self-esteem and Health in Physical Education classes. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(Especial), 596–617. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6495

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.