Participatory Management of Public Educational Centers in the Dominican Republic. Legal Framework
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6983Keywords:
Education, Training, Participatory management, Legal frameworkAbstract
The research that was developed was compiled under the norms of the qualitative paradigm, given that it was not necessary to make appreciations of a numerical type. The objective that guided the study was to discern about Participatory Management of Public Educational Centers in the Dominican Republic. Legal Framework. The type of research assumed was documentary due to the evident demonstration and review of research and abstracts in the Redalyc, Dialnet, Google Scholar and Scielo databases, in which 110 works were reviewed. The technique used was the bibliographic review that allowed classifying the findings and specifying the analysis with 4 referents. Among the results, it can be mentioned that participatory management in educational centers in the Dominican Republic is a reality that has a positive impact on educational performance, according to the adherence to the legal norms suggested by the educational system. It was concluded that the work and effort of teachers and the management team to transform educational practices in the classroom and integrate all students in the Dominican Republic's educational system in search of equity, equality and educational quality, is an achievement that emerges from collective participation and respect for the norms that regulate the Dominican educational system.
Downloads
References
Alzate, F. y Chaverra, L. (2019). Hacia una gestión educativa bioaprendiente: otros giros epistémicos desde nuevas semánticas. Intersticios Sociales, 17, 9–25. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_art-text&pid=S2007-49642019000100009&lang=es
Barba, L., y Delgado, K. (2021). Gestión escolar y liderazgo del directivo: Aporte para la calidad educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(1), 284–309. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i1.1462
Bardin, L. (2022). Análisis de contenido. Ediciones Akal S.A.Benavides-Moreno, N., Donoso-Díaz, S., Araya, D., y Iturrieta, T. (2019). La gestión de los centros de educa-ción parvularia en la región del Maule (Chile): visiones desde la práctica educativa. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 27(105), 881–903. https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002702009
Bermejo Malumbres, E., Gonzalo Peña Ascacíbar, G. y Caterina Clemente, C. (2023). El enfoque STEAM como proyecto educativo en un entorno rural: análisis comparativo en República Dominicana. Revista Iberoamericana de Educación, 91(1), 145-160. https://rieoei.org/RIE/article/view/5520/4622
Beteta Serrano, L., Valle Aparicio, J., San Martín Alonso, Á. (2021). La holografía como recurso didáctico para la enseñanza de contenidos de geometría en primaria. Innoeduca International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 124-135. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12243
Calics-Salcedo, L. P. (2023). Políticas públicas educativas en el marco del Sistema educativo colombiano. Una reflexión desde su fundamento teórico. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 10(1), 16-22. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2023v10n1.002
Casadiego, L (2020). La gestión escolar participativa como base para el vínculo familia-escuela. Revista digital de investigación y posgrado. 1(2), 159-180. https://redip.iesip.edu.ve/ojs/index.php/redip/article/view/25
Chehaibar, L. (2020). Flexibilidad curricular. Tensiones en tiempos de pandemia. En Girón, J. Educación y pandemia. Una visión académica (Primera edición, 83-91) Universidad Nacional Autónoma de México. https://api.includere.co/uploads/1591109044_UNAM%20educacion_pandemia.pdf#page=83.
Hernández Pérez, C. A. (2021). La sistematización en la dialéctica educativa. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 1(1), 119–133. https://doi.org/10.59654/redip.v1i1.25
Loja, C., y Quito, L. (2021). El rol docente y las innovaciones pedagógicas como elementos para la transformación educativa. Revista Scientific, 6(20), 296-310, https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.20.16.296-310
Loor Mero, C. M., Avilés Hidalgo, T. K., y Espinosa Izquierdo, J. G. (2021). Fortalecimiento de los ejes transversales del currículo a través del emprendimiento y la investigación formativa. Código Científico Revista De Investigación, 2(2), 31–43. https://www.revistacodigocientifico.itslosandes.net/index.php/1/article/view/24.
López Rupérez, F. (2022). El enfoque del currículo por competencias. Un análisis de la LOMLOE. Revista Española de Pedagogía, 80 (281), 55-68. https://doi.org/10.22550/REP80-1-2022-05 https://revistadepedagogia.org/
López Rupérez, F. (2022). El enfoque del currículo por competencias. Un análisis de la LOMLOE. Revista Española de Pedagogía, 80(281), 55-68. https://doi.org/10.22550/REP80-1-2022-05 https://revistadepedagogia.org/
Osales-Yepes, A., Montes-Miranda, A. y Figueroa-Gutiérrez, V. (2020). El liderazgo escolar en las políticas educativas latinoamericanas. Revista Espacios, 41(33). https://www.revistaespacios.com/a20v41n33/a20v41n33p09.pdf
Lule-Uriarte, M. N., Serrano-Mesía, M. M., y Montenegro-Cruz, N. Y. (2023). La gestión educativa: factor clave en la calidad educacional. Revista Científica UISRAEL, 10(3), 57–71. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.893
Méndez Santana, L. M. (2023). Gestión escolar en el desarrollo de los procesos pedagógicos por competencia en un Centro Educativo. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 2(Especial), 825–845. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6465
Morales Romero, D. (2020). Gestión directiva y clima escolar en República Dominicana: identificación de factores característicos y sus relaciones con resultados en los aprendizajes. Revista De Investigación Y Evaluación Educativa, 7(1), 36–67. https://doi.org/10.47554/revie2020.7.18
OEA-OEI (2021). La educación dominicana al 2021: reflexiones, planteamientos y experiencias. La-Educacion-Dominicana-al-2021.pdf (oei.int)
Pérez Buelvas, H. y Severiche Mendoza, C. (2023). Tendencias curriculares para afrontar los cambios de la sociedad actual. Acción y Reflexión Educativa, número 48. http://portal.amelica.org/ameli/journal/226/2263743016/2263743016.pdf
Posso Pacheco, R. J. (2022). El rol del docente en el contexto universitario: una visión post pandemia. MENTOR Revista De investigación Educativa y Deportiva, 1(2), 91–96. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3357
Posso Pacheco, R. J. (2022). La post pandemia: una reflexión para la educación. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2118
Portillo Wilches, J. (2019). Educación de calidad y currículo: Una mirada desde las tendencias contemporáneas y el papel del docente. Revista Oratores, 7(11), 50-62. https://repositorio.umecit.edu.pa/bitstream/handle/001/4097/document-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Sarmiento Loaiza, R. (2023). Políticas públicas como promotoras de la implementación de las tecnologías de la información y las comunicaciones -TIC- en las instituciones educativas oficiales de Medellín entre el 2016 y 2021. [Trabajo de grado de Maestría no publicado]. UNIVERSIDAD PONTIFICIA BOLIVARIANA. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/10582/Pol%C3%ADtica%20p%C3%BAblica.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sousa Ferreira, R., Campanari X., Rogério A., y Rodrigues Ancioto, A. (2021). La realidad virtual como herramienta para la educación básica y profesional. Revista Científica General José María Córdova, 19(33), 223-241. https://doi.org/10.21830/19006586.728
Valentín Melgarejo, T. F., Álvarez López, J. R., Oscátegui Nájera, G. J., y Espinoza Apolinario, U. (2023). Formación inicial docente y buenas prácticas pedagógicas de los estudiantes universitarios. Revista Cubana De Educación Superior, 42(3), 53–67. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/7908
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.