Formative research and its contributions to the training of sports professionals
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7804Abstract
The present study aims to identify the articles published in the period 2019-2023 that are related to formative research in the training of the professional in sports, through a narrative review that allows recognizing research contributions in the teaching-learning processes of sports professionals. It is carried out from a qualitative approach, which proposes a configurative analysis interpreted in the contributions made by thirty-two research articles organized in the following emerging categories: research skills, teaching strategies and projection. It is concluded that formative research contributes to the training of sports professionals by playing an important role in the development of research skills that favor the transmission of knowledge, the generation of questions and informed decision making. It allows challenging obsolete practices and developing a work projection approach based on scientific evidence. Formative research is considered a relevant teaching strategy to recover curiosity, creativity and wonder in students. It also promotes active learning by establishing a link between academic spaces and everyday life contexts.
Downloads
References
Almeida Monge, E., Pacheco Mendoza, S., Astudillo Cobos, A. & Fierro Saltos, R. (2022). Aprendizaje basado en la investigación como práctica docente en las aulas universitarias y su relación con los procesos de titulación de los estudiantes. es. Rehuso, 5(1), 139 –150. https://doi.org/10.5281/ZENODO.6796163
Álvarez-Coronel, K., Miranda-Lojano, J., Montjoy-Saraguro, M. & Álvarez-Ochoa, R. (2022). La investigación formativa y su contribución en el desarrollo de habilidades investigativas: Revisión sistémica: Artículo de Revisión. Ciencia Ecuador, 4(4), 1-14. https://cienciaecuador.com.ec/index.php/ojs/article/view/95
Abella, A. Forero, V., F. & Gómez, A. (2022). La investigación formativa en la Facultad de Cultura Física, Deporte y Recreación. (Tesis) Universidad Santo Tomás https://doi.org/10.15332/li.lib.2022.00309
Aranda, A. (2019). La investigación formativa y el emprendimiento e innovación en el currículo de carreras universitarias. Universidad Ciencia Y Tecnología, 23(91), 25-32. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/114
Araque Geney, E. A. (2020). La investigación formativa: herramienta para el desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes. Negonotas Docentes, (16), 25-35. https://doi.org/10.52143/2346-1357.729
Aldas Arcos, H., Ávila, C., & González, Y. (2020). Formación de habilidades investigativas en estudiantes de Cultura Física. Killkana Sociales: Revista de Investigación Científica, 4(1), 43-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7513941
Bernate, J. & Vargas, J. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista De Ciencias Sociales, 26, 141-154. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34119
Castillo, M. & Ibarra, L. (2023). Investigación formativa en el aula: roles, percepciones e innovaciones. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 7. 7686-7707. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4999.
Chaverra, B., Gaviria, D. & González, E. (2019). El estudio de caso como alternativa metodológica en la investigación en educación física, deporte y actividad física. Conceptualización y aplicación (Case study as a methodological alternative in research in physical education, sport, and physical activi. Retos, 35, 422-427. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.60168
Choque-Mamani, L. (2021). Desarrollo de Habilidades Investigativas en Estudiantes de la Carrera de Trabajo Social Universidad Autónoma Tomás Frías – Sede Uncía. Revista Ciencia & Sociedad, 1(2), 64-73 https://cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/9/13
Cornejo, D., Paucar, R. Córdova, J. & De La Cruz, J. (2022). Carencia de la investigación formativa en las universidades latinoamericanas en el periodo lectivo 2020– 2021. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6 (24), 1101–1119. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/562
Cortés Cortés, M., Norman Acevedo, E. & Ortiz Rodríguez, D. (2019). Caracterización de proyectos de investigación formativa de programas virtuales del Politécnico Grancolombiano. Revista electrónica de investigación educativa, 21. 1-15. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e19.1992
Espinoza, E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Conrado, 16(74), 45-53. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300045&lng=es&tlng=es.
Fernández, L., Carcausto, W. & Quintana, B. (2022). Habilidades investigativas en la educación superior universitaria de América Latina: Una revisión de la literatura. Polo del Conocimiento, 7(1), 3-23 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8331420
Figueredo de la Rosa, E. (2020). Nuevos enfoques de la metodologí¬a de la investigación histórica aplicada al deporte desde sus diferentes escenarios deportivos. Athlos: Revista Internacional de Ciencias Sociales de La Actividad Fí¬sica, El Juego y El Deporte, 19, 24- 49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7195455
Flores Pauro, R. (2023). Características de la responsabilidad social universitaria y su relación con la actitud a la investigación formativa en estudiantes de la Universidad Nacional de Moquegua. (Tesis) Universidad Privada de Tacna
García-Gutiérrez, Z. & Aznar-Díaz, I. (2019). El desarrollo de competencias investigativas, una alternativa para formar profesionales en pedagogía infantil como personal docente investigador. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-22. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v23n1/1409-4258-ree-23-01-297.pdf
García-Muñoz, A. & Buitrago, P. (2021). Proceso enseñanza-aprendizaje en investigación formativa. Experiencia de la Facultad de Educación Física Militar. 10.21830/9789585380202.03. https://www.researchgate.net/publication/357258838_Proceso_ensenanza-aprendizaje_en_investigacion_formativa_Experiencia_de_la_Facultad_de_Educacion_Fisica_Militar/citation/download
Juscamita, J. (2023). Investigación formativa como estrategias de enseñanza-aprendizaje. HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 16(3), 1-9.
Llanes, J., Ávila, L. & Zaldívar, G. (2022). La innovación en el deporte a partir de los grupos de investigación de la cultura física. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(1), 147–170. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1300
López, M., Monzón, E. & Hernández, E. (2022). Investigación formativa para la enseñanza y aprendizaje en las universidades. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 675-691. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000200675&lng=es&tlng=es.
Manangón Pesantez, R.M., Posso Pacheco, R.J., Colcha Paullán, M.J., & Vásconez Rubio, C.O. (2020). Relación entre indicadores de rendimiento motor y maduración biológica en futbolistas menores de 16 años. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(269), 92-102. https://doi.org/10.46642/efd.v25i269.1859
Martínez-Huamán, E., Bellido Miranda, A., Villar-Cortez, R., García Rivas Plata, E. & Félix-Benites E. (2022). “Investigación formativa y prácticas investigativas en la formación universitaria desde la percepción del estudiante”. Revista Diálogos Interdisciplinarios en Red - REDIIR 7, no. 1 (diciembre 3): 1–17. https://revistaseidec.com/index.php/Rediir/article/view/404.
Mayuri, B., López, J., Dipas, C. & Dipas, J. (2022). Investigación formativa para desarrollar competencias investigativas de los estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 9687-9708. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/4094
Molano-Tobar, N., Quintero, L. & Mera, P (2023). La investigación formativa en la acreditación de los programas de educación física (Formative research in the accreditation of physical education programs). Retos. 49. 1068-1073. https://doi.org/10.47197/retos.v49.99431
Morales-Santillán, S. & Peralta-Herrera, T. (2023). Los semilleros de investigación como estrategia de investigación formativa en las Universidades de Sudamérica: una revisión sistemática. INNOVA Research Journal. 8, 52-66. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n2.2023.2241.
Navas López, A. Peña Fernández, J., Hidalgo Reyes, P. & Angulo Porozo, C. (2023). Las habilidades investigativas: Retos y perspectivas desde la Educación Física universitaria. Ciencia Y Educación, 4(2), 33 - 51. https://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/185
Palacios Zumba, E. M., Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C. y Paz Viter, B. S. (2022). Educación en salud, prevención y manejo del dolor de espalda bajo el enfoque" integración escuela comunidad desde el área de Educación Física". Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), 758-779. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522022000200758&script=sci_abstract&tlng=pt
Poblete-Valderrama, F., Garrido-Méndez, A., Castillo, C. M., Cáceres, R. C., Toro-Salinas, A., Aburto, J. C., Aguilar, L. I., Cenzano-Castillo, L., Rodríguez, K. H. & Rivera, C. F. (2023). Aprendizaje Basado en Investigación para el fortalecimiento de la Formación Inicial Docente en Pedagogía en Educación Física. Retos, 47, 589-592. https://doi.org/10.47197/retos.v47.92820
Puicón, M., González, J., Castro, M. & Cajo, J. (2022). Habilidades investigativas en educación superior a nivel de Latinoamérica. 593 Digital Publisher CEIT, 7(6-2), 182-191 https://doi.org/10.33386/593dp.2022.6-2.1560
Ramírez, N., Gutiérrez, F. & Rendón, A. (2018). Investigación formativa: Elementos y propuesta para una didáctica desde el aula; más allá de una tendencia. Investigación, 39(25), 1-14. https://www.revistaespacios.com/a18v39n25/a18v39n25p09.pdf
Riccetti, A. & Gómez, V. (2019). Acortando distancias: investigar en la Licenciatura en Actividad Física y Deporte modalidad virtual. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 18(38), 169-181. https://doi.org/10.21703/rexe.20191838riccetti10
Rodríguez, L., Giraldo, G., Restrepo, A., Oquendo, A., Herrera, J., Hincapié, D. & Restrepo, S. (2023). El Deporte, un Sendero que construye y enlaza huellas de transformación en el tejido Social. Kynosarges, 2(2). 1-15. https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/kyn/article/view/2353
Rueda Milachay, L. J., Torres Anaya, L. & Córdova García, U. (2022). Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de una universidad peruana. Revista Conrado, 18(85), 66-72 http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n85/1990-8644-rc-18-85-66.pdf
Salguero Rosero, J. & Pérez Barral, O. (2022). Aproximaciones teóricas y metodológicas para la gestión de la investigación formativa. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (19), 217–235. https://doi.org/10.37135/chk.002.19.13
Sánchez Ortiz, L., Suárez Denis, A., Rojas Rodríguez, Y. & Yera Sánchez, A. (2022). Tareas docentes para el desarrollo de habilidades investigativas en la Licenciatura en Enfermería. Edumecentro, 14. 1-15 http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742022000100075&script=sci_arttext
Sans-Rosell, N., Reverter Masiā, J., Hernández-González, V. & Jové Deltell, M. (2015). Ciencias del deporte. Revistas Científicas y formación universitaria. https://raco.cat/index.php/RevMovHum/article/view/304404/394083
Torres, E., Gómez, H. & Cisneros, J. (2023). Importancia de los semilleros estudiantiles en las universidades para la investigación científica. Negonotas Docentes, (22), 50-62. https://orcid.org/0000-0003-2700-8830
Turpo, O. et al. (2020). Sentidos docentes asignados a la enseñanza de la investigación formativa en una facultad de educación. Propósitos Y Representaciones, 8(3), 1-17. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.326
Turpo, O., Quispe, P., Paz, L. & Gonzales, M. (2020). La investigación formativa en la universidad: sentidos asignados por el profesorado de una Facultad de Educación. Educación pesqui, (46) 1 - 19. https://www.scielo.br/j/ep/a/bvYGHxgCpxB8sKNNp6zd3sN/?format=pdf&lang=es
Valladares Fuente, E., & Jacobo Posso Pacheco, R. (2022). Metodología Para Fortalecer la Dimensión Salud en la Clase De Educación Física. Una Perspectiva desde Ecuador. Fiep Bulletin - Online, 92(1), 332 a 344. https://www.fiepbulletin.net/fiepbulletin/article/view/6525
Vargas, L. (2019). La investigación como competencia en el proceso de formación profesional integral, desarrollado en el tecnólogo de entrenamiento deportivo. VIREF Revista De Educación Física, 8(3), 58-64. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/336916
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.