Exploring the positive impact of role-playing in early childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7855

Keywords:

Role- playing, Language skills, creativity, Basic education

Abstract

Education is a process that favors the intellectual and emotional development of all people within a society, highlighting that over the years there are several modifications in the educational curriculum as well as in the methodological strategies and resources that the teacher must use in the classroom. The research group was based on classroom observations made throughout the pre-professional practices, identifying important problems that are generated in the classroom and that have considerably affected the teaching and learning process, especially focusing on the area of Language and Literature. Therefore, the objective of this research is to optimize creativity through role-playing in second childhood children, the same that presented a mixed approach (qualitative-quantitative), the type was applied, presenting an explanatory level and the statistical model was chosen by the Chi square, whose purpose was to obtain results to subsequently establish the relationship that occurred between the two variables, therefore it was evidenced that proposing role-playing in second childhood to promote creativity and language skills is optimal in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayanna |Mishell Flores Buitrón, Central University of Ecuador

Universidad Central del Ecuador

Edison Rene Fueres Lita , Central University of Ecuador

Universidad Central del Ecuador

Angie Nayeli González Malput, Universidad Central del Ecuador

Universidad Central del Ecuador

Adriana Belén Macas Rosario, Central University of Ecuador

Universidad Central del Ecuador

References

Gonzales, N., Fernández, L., Mosqueira, M., Ferro, P., & Fontánez, M. (2022). Desarrollo de la Creatividad en los Niños de Educación Primaria en América Latina en Tiempos de Pandemia Covid-19. Polo del Conocimeinto, 7(4), 1502-1517. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8482963

González, C., Solovieva, Y. y Quintanar, L. (2022). Evaluación de la imaginación creadora en la edad escolar. Ciencia ergo sum, 29(1), 1-17. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2395-87822022000100150&script=sci_arttext

INEVAL, I. N. (2018). Educación en Ecuador Resultados de PISA para el Desarrollo. https://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/archivosPD/uploads/dlm_uploads/2020/08/CIE_InformeGeneralPISA18_20181123.pdf

Martínez, M. (2021). Análisis factorial confirmatorio: un modelo de gestión del conocimiento en la universidad pública. Revista Iberoamericana para la Investiagción y el Desarrollo Educativo, 12(23). 1-12. https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v12n23/2007-7467-ride-12-23-e059.pdf

Montilla, R. (2020). Didáctica de la escritura creativa. Ingeniería Investigación y Desarrollo, 20(2), 76-92. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/13390

Márquez, Y. (2020). El Juego de Roles como estrategia didáctica para Fortalecer el Valor del Respeto y el Clima de. Corporación Universitaria del Caribe-CECAR, 1-62. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2021/03/Juego-de-roles.pdf

Mendivelso, F. ., & Rodríguez, M. (2018). Prueba CHI-cuadrado de independencia aplicada a tablas 2xN. Revista Médica Sanitas, 21(2), 92-95. https://revistas.unisanitas.edu.co/index.php/rms/article/view/342

Ortega, A. (2018). Enfoques de investigación. Métodos para el diseño urbano–Arquitectónico, https://www.researchgate.net/profile/Alfredo-Otero-Ortega/publication/326905435_ENFOQUES_DE_INVESTIGACION/links/5b6b7f9992851ca650526dfd/ENFOQUES-DE-INVESTIGACION.pdf

Polo, C., Rodríguez, M., Carrillo, M., Gutiérrez, O., Pertuz-, C., Guette, R., . . . Osorio, A. (2019). Juego de roles: estrategia pedagógica para el fortalecimiento de la convivencia. Cultura Educación y Sociedad, 9(3), 869-876. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2021/03/Juego-de-roles.pdf

Posso Pacheco, R. J. (2022). Transformación social del bienestar humano: una reflexión de la práctica deportiva. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 1(3), 238–246. https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.4755

Posso Pacheco, R. J., Chimba Santillán, S. Y., Mendoza Jara, M. A., Cumbajin Pulupa, A. P., & Solano Salazar, E. L. (2023). El papel del currículo en la convivencia escolar: una revisión sistemática de enfoques y hallazgos. GADE: Revista Científica, 3(5), 15-26. Recuperado a partir de https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/271

UNICEF. (2022). El impacto de la pandemia covid-19 en la educación. https://www.unicef.org/argentina/media/13346/file/Quinta%20Ronda%20-%20Impacto%20de%20la%20pandemia%20en%20la%20educaci%C3%B3n%20de%20ni%C3%B1as,%20ni%C3%B1os%20y%20adolescentes%20.pdf

Zambrano, P., Bermeo, C., & Moreira , M. (2020). Metodología de la investigación. In Biblioteca Colloquium. https://colloquiumbiblioteca.com/index.php/web/article/view/26/26

Zambrano, B. (2022). El desarrollo del pensamiento creativo en los estudiantes:Una estrategia para. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación científico-técnica multidisciplinaria)., 7(4), 92-106. https://fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/762

Published

2024-05-19

How to Cite

Flores Buitrón, D. |Mishell, Fueres Lita , E. R., González Malput, A. N., & Macas Rosario, A. B. (2024). Exploring the positive impact of role-playing in early childhood. MENTOR Journal of Educational and Sports Research, 3(8), 419–436. https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7855