LEOTECA As a Social Learning Network Between Teachers and Parents to Promote Reading Habits
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7903Keywords:
digital era, teachers, parents l, HabitsAbstract
Promoting reading habits is an objective that both teachers and parents should consider in order to educate children, in addition to involving a strategic means to achieve it both at school and at home from an early age. But, the scarce information makes this skill limited, preventing it from actively accompanying the student; Therefore, the research objective is to demonstrate that reading habits from early childhood can be promoted through the Social Learning Network “Leoteca.” This research is of the Applied-Microsocial type, with a qualitative-quantitative approach, the technique used is the survey with its instrument the questionnaire, applied one for teachers and another for parents. Cronbach's Alpha coefficient was used, yielding a reliability value of 83.4% in the teacher survey and 75.8% in the parent survey. For the analysis, the SPSS Statistics 25 Statistical Software was used, applying the Chi square statistical model, to test a hypothesis according to the relationship between the variables, obtaining results < 0.05 in the significant relationships, approving the alternative hypotheses (Ha). Finally, a correlation of results was made, demonstrating that Leoteca supports the promotion of reading habits.
Downloads
References
Domínguez, I., Delgado, L., Ávila, Y. y Ruiz, M. (2015). Importancia de la lectura y la formación del hábito de leer en la formación inicial. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 3(1). 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/5523/552357190012.pdf
Edurne, I., y Naroa, M. (2015). Los Beneficios De La Lectura Compartida De Libros. Breve Revisión. Educación XX1, 18(1), 303-324. https://www.redalyc.org/pdf/706/70632585013.pdf
Giesecke, M. (2020). Elaboración y pertinencia de la matriz de consistencia cualitativa para las investigaciones en ciencias sociales. Desde el Sur, 12(2), 1-15. http://www.scielo.org.pe/pdf/des/v12n2/2415-0959-des-12-02-397.pdf
Hoyos, A. y Gallego, T. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51(23-45). http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/841/1359
Lara, S. (2016). El valor de la lectura en el hogar. [Tesis de pregrado, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/46299/LARA_C%C3%93RDOBA_SARA_MAR%C3%8DA.pdf
Maqueo, A. (2005). El enfoque comunicativo; de la teoría a la práctica. LIMUSA. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=gYndQlD-E9YC&oi=fnd&pg=PA1&dq=enfoque+comunicativo+de+la+lectura&ots=x1pM7Fnqa2&sig=GGcMGct3V47zyNrm7IBDpZSPxA0#v=onepage&q=enfoque%20comunicativo%20de%20la%20lectura&f=true
Ministerio de Cultura y Patrimonio. (2022). Encuesta de Hábitos Lectores Prácticas y Consumos Culturales. https://siic.culturaypatrimonio.gob.ec/wp-content/uploads/2022/06/Bolet%C3%ADn-EHLPRACC-14062022.pdf
Ministerio de Educación. (2015). Las virtudes y los valores. El libro de todos los Niños. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/02/libro-de-todos-los-ninos.pdf
Navarro, J., Taylor, K., & Bernasconi, A. (2002). Perspectivas sobre la reforma educativa. https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/Pnach684.pdf#page=205
Posso Pacheco, R. J. (2022). Transformación social del bienestar humano: una reflexión de la práctica deportiva. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 1(3), 238–246. https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.4755
Posso Pacheco, R. J., Chimba Santillán, S. Y., Mendoza Jara, M. A., Cumbajin Pulupa, A. P., & Solano Salazar, E. L. (2023). El papel del currículo en la convivencia escolar: una revisión sistemática de enfoques y hallazgos. GADE: Revista Científica, 3(5), 15-26. Recuperado a partir de https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/271
Rivera, M. (2013). Rol de los padres de familia en la formación de hábitos de lectura de sus hijos. [Tesis de pregrado, Universidad Rafael Landívar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2013/05/09/Rivera-Mildred.pdf
Vásquez, I. (2017). LEOTECA, LA RED SOCIAL PARA CRECER LEYENDO. https://vein.es/leoteca-la-red-social-crecer-leyendo/#:~:text=Hablamos%20con%20su%20creadora%2C%20In%C3%A9s,los%20ni%C3%B1os%20hablen%20de%20libros
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.