LEOTECA As a Social Learning Network Between Teachers and Parents to Promote Reading Habits

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7903

Keywords:

digital era, teachers, parents l, Habits

Abstract

Promoting reading habits is an objective that both teachers and parents should consider in order to educate children, in addition to involving a strategic means to achieve it both at school and at home from an early age. But, the scarce information makes this skill limited, preventing it from actively accompanying the student; Therefore, the research objective is to demonstrate that reading habits from early childhood can be promoted through the Social Learning Network “Leoteca.” This research is of the Applied-Microsocial type, with a qualitative-quantitative approach, the technique used is the survey with its instrument the questionnaire, applied one for teachers and another for parents. Cronbach's Alpha coefficient was used, yielding a reliability value of 83.4% in the teacher survey and 75.8% in the parent survey. For the analysis, the SPSS Statistics 25 Statistical Software was used, applying the Chi square statistical model, to test a hypothesis according to the relationship between the variables, obtaining results < 0.05 in the significant relationships, approving the alternative hypotheses (Ha). Finally, a correlation of results was made, demonstrating that Leoteca supports the promotion of reading habits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katherine Mishell Andrango Flores, Universidad Central del Ecuador

Universidad Central del Ecuador

Samanta Anahí Morales Tuarez, Universidad Central del Ecuador

Estudiante de la Universidad Central del Ecuador carrera de educación básica.

References

Domínguez, I., Delgado, L., Ávila, Y. y Ruiz, M. (2015). Importancia de la lectura y la formación del hábito de leer en la formación inicial. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 3(1). 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/5523/552357190012.pdf

Edurne, I., y Naroa, M. (2015). Los Beneficios De La Lectura Compartida De Libros. Breve Revisión. Educación XX1, 18(1), 303-324. https://www.redalyc.org/pdf/706/70632585013.pdf

Giesecke, M. (2020). Elaboración y pertinencia de la matriz de consistencia cualitativa para las investigaciones en ciencias sociales. Desde el Sur, 12(2), 1-15. http://www.scielo.org.pe/pdf/des/v12n2/2415-0959-des-12-02-397.pdf

Hoyos, A. y Gallego, T. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51(23-45). http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/841/1359

Lara, S. (2016). El valor de la lectura en el hogar. [Tesis de pregrado, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/46299/LARA_C%C3%93RDOBA_SARA_MAR%C3%8DA.pdf

Maqueo, A. (2005). El enfoque comunicativo; de la teoría a la práctica. LIMUSA. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=gYndQlD-E9YC&oi=fnd&pg=PA1&dq=enfoque+comunicativo+de+la+lectura&ots=x1pM7Fnqa2&sig=GGcMGct3V47zyNrm7IBDpZSPxA0#v=onepage&q=enfoque%20comunicativo%20de%20la%20lectura&f=true

Ministerio de Cultura y Patrimonio. (2022). Encuesta de Hábitos Lectores Prácticas y Consumos Culturales. https://siic.culturaypatrimonio.gob.ec/wp-content/uploads/2022/06/Bolet%C3%ADn-EHLPRACC-14062022.pdf

Ministerio de Educación. (2015). Las virtudes y los valores. El libro de todos los Niños. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/02/libro-de-todos-los-ninos.pdf

Navarro, J., Taylor, K., & Bernasconi, A. (2002). Perspectivas sobre la reforma educativa. https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/Pnach684.pdf#page=205

Posso Pacheco, R. J. (2022). Transformación social del bienestar humano: una reflexión de la práctica deportiva. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 1(3), 238–246. https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.4755

Posso Pacheco, R. J., Chimba Santillán, S. Y., Mendoza Jara, M. A., Cumbajin Pulupa, A. P., & Solano Salazar, E. L. (2023). El papel del currículo en la convivencia escolar: una revisión sistemática de enfoques y hallazgos. GADE: Revista Científica, 3(5), 15-26. Recuperado a partir de https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/271

Rivera, M. (2013). Rol de los padres de familia en la formación de hábitos de lectura de sus hijos. [Tesis de pregrado, Universidad Rafael Landívar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2013/05/09/Rivera-Mildred.pdf

Vásquez, I. (2017). LEOTECA, LA RED SOCIAL PARA CRECER LEYENDO. https://vein.es/leoteca-la-red-social-crecer-leyendo/#:~:text=Hablamos%20con%20su%20creadora%2C%20In%C3%A9s,los%20ni%C3%B1os%20hablen%20de%20libros

Published

2024-05-19

How to Cite

Andrango Flores, K. M., & Morales Tuarez, S. A. (2024). LEOTECA As a Social Learning Network Between Teachers and Parents to Promote Reading Habits. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 3(8), 477–496. https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7903