Basic motor skills applied to the technical foundations of basketball in adolescents

Authors

  • Nathaly Vanessa Garzón Rojas Universidad Central del Ecuador. Quito-Ecuador https://orcid.org/0009-0007-9189-2567

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8290

Keywords:

Adolescents, basketball, motor skills, technical fundamentals

Abstract

In this article, we will explore how basic motor skills intertwine with the technical fundamentals of basketball, focusing on their application in adolescents. The research addressed the fundamentals of basketball such as dribbling, passing, shooting, and defensive movements. Basketball is a dynamic and demanding sport that requires a unique combination of technical and physical skills to achieve optimal performance on the court. These skills, which include walking, running, jumping, throwing, and catching, form the essential pillars for optimal performance in this dynamic and challenging sport. The importance of consistent practice and dedication to achieving an optimal level of performance in the mentioned sport was examined. The research was verified and reliable as it will undergo a review applying the PRISMA method. In conclusion, it is evident that the integration of basic motor skills in the teaching of basketball's technical fundamentals is crucial for the integral development of young people, improving their coordination, agility, and body control, which contributes to more efficient performance in the sport.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nathaly Vanessa Garzón Rojas, Universidad Central del Ecuador. Quito-Ecuador

Universidad Central del Ecuador. Quito-Ecuador

References

Alvarez, E. (28 de Enero de 2020). Estrategia metodológica para la integración de las habilidades motrices básicas del baloncesto, en atletas de la sub 12 del club “Xipixapa”. [Tesis de Maestría, Universidad Estatal de Ambato], Repositorio Institucional UNEMI. http://dx.doi.org/10.29076/issn. 2528-7737vol6iss9.2013pp20-29p

Boza, J., & Charchabal, D. (Mayo de 2022). Actividades lúdicas para desarrollar habilidades motrices básicas en estudiantes de Educación Física. Scielo. http://dx.doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2470

Bustillos, W. (2018). “los fundamentos técnicos del baloncesto en el rendimiento deportivo de los seleccionados del colegio nacional “saquisilí” cantón saquisilí provincia de COTOPAXI”. [Tesis de Pregrado, Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales], Repositorio Institucional UTA. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2017.v13n26p60

Buttgenbach, C., y Fernandez, A. (2019). Capacidades físicas en el aprendizaje de los fundamentos técnicos del básquetbol en los alumnos de la institución educativa libertador mariscal castilla Oxapampa. [Tesis de Pregrado, Universidad Nacional del Centro del Perú], Repositorio Institucional UNCP. http://dx.doi.org/10.46794/gacien.3.1.417

Cáceres, F. (2023). Metodología de enseñanza-aprendizaje de los fundamentos técnicos del baloncesto en la categoría sub-12. [Tesis de Pregrado, Universidad Católica de Cuenca], Repositorio Institucional UCACUE. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv20hctt2.5

Calderón, Y., Valdez, Y., y Basulto, Y. (2017). Juegos con tareas para las habilidades técnicas del baloncesto en las clases de Educación Física. Scielo. http://dx.doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2016.003(02)003-004

Castro, V., y Gutiérrez, M. (2022). Ejercicios para la enseñanza de los fundamentos técnicos del baloncesto en practicantes de octavo año de básica. Scielo. http://dx.doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2016.003(02)003-004

Chicaiza, B. (2022). La coordinación motriz en la enseñanza de la técnica del dribling en el baloncesto. [Tesis de Pregrado, Universidad Técnica de Ambato], Repositorio Institucional UTA. http://dx.doi.org/10.33936 /cognosis.v7iee-i.4755

Chicaiza, V., y Loaiza, L. (06 de Julio de 2023). Juegos pre-deportivos para favorecer el desarrollo de los fundamentos técnicos del baloncesto en los estudiantes del bachillerato de la Unidad Educativa Pángua. Dialnet. http://dx.doi.org/10.46377/dilemas.v31i1.1090

Chuchuca, S., y Rogel, H. (2021). Estrategias de la enseñanza aprendizaje del baloncesto en la básica media en la Unidad Educativa 9 de mayo. [Tesis de Pregrado, Universidad Técnica de Machala], Repositorio Institucional Utmachala. http://dx.doi.org/10.54312/2.1.6

Ford, H. T., & Puckett, J. R. (1980). Effects of Prescribed Weight-Training and Basketball Programs on Selected Basketball Skill Test Scores. Perceptual and Motor Skills, 50(3_suppl), 1151-1155. https://doi.org/10.2466/pms.1980.50.3c.1151

Hinojosa Lobato, J., & Sanmartí Puig, N. (2024). Instrumentos de medida como núcleo del proceso de enseñanza-aprendizaje en la formación de maestros. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 21(2). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2024.v21.i2.2602

Lazarraga, P. C., García, J. V., Puerta, M. Á. G., Puerta, L. G., & García, A. A. (2019). Estrategias de enseñanza innovadoras para nuevos escenarios de aprendizaje. Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv105bcrt

Llerena, K. Y. C., Moyano, M. Y. C., & Luna., J. E. A. (2019). Proyecto de investigación para la enseñanza de vocabulario en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés con los estudiantes del primer año de bachillerato “D” en la unidad educativa “Combatientes de Tapi” en la Ciudad de Riobamba provincia de Chimborazo durante el período escolar febrero—Julio de 2016. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v31i1.1090

Loli Miranda, F. (2021). Ejercicios de Coordinación en práctica de Fundamentos Técnicos del Fútbol con estudiantes de la Universidad Nacional del Santa [Tesis, Universidad de San Pedro]. http://repositorio.usanpedro.edu.pe/handle/20.500.129076/16155

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & The PRISMA Group. (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Medicine, 6(7), e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Moreno, J. C., & Nieto, G. G. (2019). Estrategias teórico-prácticas para la enseñanza de la Física. En H. E. L. Sosa, J. R. B. Barrios, & J. C. T. Briceño, Estrategias de Enseñanza/Aprendizaje: Investigaciones desde el CRINCEF (pp. 148-175). Pimenta Cultural. https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2019.652.148-175

Narváez, E., Narváez, F., y Gutiérrez, O. (20 de Marzo de 2022). El básquetbol y la coordinación motora de los estudiantes de educación básica. Dialnet. http://dx.doi.org/10.18172/con.519

Núñez, E. (2021). Las habilidades motrices y su importancia para el desarrollo en niños y adolescentes. UPS. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/20625/1/Rev_Juv_Cie_Sol_0717.pdf

Orozco, A., y Vera , J. (2017). La enseñanza-aprendizaje de los fundamentos técnicos en la asignatura de baloncesto en la Escuela Nacional del Deporte, Cali. Efdeportes. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv20hctt2.5

Pardo Hernández, R. J. (2020). Modelo de metodología para la enseñanza del baloncesto a los principiantes. Podium, 37, 107-128. https://doi.org/10.31095/podium.2020.37.8

Pilacuán, C. (2016). Análisis de la habilidades y destrezas motrices básicas y su influencia en los fundamentos del baloncesto en los estudiantes del ciclo del bachillerato unificado del colegio 28 de septiembre en el año 2012-2013. [Tesis de Pregrado, Universidad Técnica del Norte], Repositorio Institucional UTN. http://dx.doi.org/10.14201/gredos.152224

Pérez Hernández, H. J., Simoni Rosas, C., Fuentes-Rubio, M., & Castillo-Paredes, A. (2022). La Ludomotricidad y Habilidades Motrices Básicas Locomotrices (Caminar, Correr y Saltar). Una propuesta didáctica para la clase de Educación Física en México. Retos, 44, 1141-1146. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91338

Rosa, A., García , E., y Carrillo, P. (Mayo de 2018). La educación física como programa de desarrollo físico y motor. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6408944

Sabalza, L. (2023). Capacidades motrices básicas en el baloncesto. Fnbaloncesto. https://www.fnbaloncesto.com/img/noticias/4198/pdfs/ST58.pdf

Salazar, D. (11 de Mayo de 2021). Desarrollo de los fundamentos técnicos en la práctica deportiva del baloncesto con jóvenes en la ciudadela Miraflores del cantón Arenillas. [Tesis de Pregrado, Universidad Técnica de Machala], Repositorio Institucional UTMACH. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv20hct15.7

Sánchez, J. (2020). “Las conductas motrices básicas en los fundamentos técnicos del baloncesto en los niños de 8 a 12 años en la escuela permanente ar basket”. [Tesis de Pregrado, Universidad Técnica de Ambato], Repositorio Institucional UTA. http://dx.doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.592

Siempira, Y. (2022). Guía metodológica para el mejoramiento de la capacidad física de la resistencia en billaristas del departamento del tolima pre seleccionados a los juegos deportivos nacionales 2023. Edu-física.com, 14(30), 52-72. https://doi.org/10.59514/2027-453X.2547

Vera, B. (Octubre de 2022). Ejercicios de coordinación para el aprendizaje de los fundamentos básicos de baloncesto en etapas formativas. [Tesis de Pregrado, Universidad de Guayaquil], Repositorio Institucional UG. https://repositorio.ug.edu.ec/server/api/core/bitstreams/3344ce15-1351-4fd4-ab18-68e2bdaa7e34/content

Villalta, E. (2020). Estrategias metodológicas del baloncesto para mejorar las habilidades motrices en los estudiantes del nivel primario [Tesis de Segunda especialidad profesional, Universidad Nacional de Tumbes]. http://dx.doi.org/ 10.37518/2663-6360x2020v1n2p72

Villera Coronado, S. R. (2023). Desarrollo Motor: Desde una perspectiva integral. GADE: Revista Científica, 3(4), 299-309. https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/254

Published

2024-09-16

How to Cite

Garzón Rojas, N. V. (2024). Basic motor skills applied to the technical foundations of basketball in adolescents. MENTOR Journal of Educational and Sports Research, 3(9), 1348–1365. https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8290

Issue

Section

Artículos Revisión