Basketball and emotional intelligence in middle school students of Physical Education: Systematic review
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8473Keywords:
Basketball, education, emotional intelligence, basic level, Physical EducationAbstract
Nowadays, basketball practice has been directed to the search for sports performance in children rather than focusing on the main objective, which is to try to generate pleasure, fun, entertainment and learning while doing physical activity, but above all it affects their psychological part (emotional intelligence). This research aimed to conduct a systematic review in order to provide an updated view on basketball and emotional intelligence in students of basic secondary level of PE. The methodology used was a systematic review of 14 studies published in the period 2019-2023, applying the PRISMA method (Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses), in which relevant information was searched in databases such as Dialnet, Scielo, Redalyc, Latindex, ScienceDirect, and academic search engines such as Google Scholar and Jurn. The results showed that basketball can be a valuable tool for the development of emotional intelligence in children, as it gives them the opportunity to learn to manage their emotions, to work in a team and to develop important social skills for their future life.
Downloads
References
Bretón, S., & Castro, M. (2017). Adolescencia y baloncesto. Journal of Sport and Health Research, 9 (1), 97-108. http://www.observatoriobizkaiabasket.com/Web/Archivos/GD/298/JSHRV09_supl_01.pdf
Bustamante Sánchez, Á., Rodríguez Jiménez, R. M., Cevallos Rodríguez, A. D., Martín Fernández, L. F., & García Merino, S. (2019). Efectos de un programa formativo ad hoc en el estilo de liderazgo de entrenadores de baloncesto de equipos de adolescentes en riesgo de exclusión social. Revista Kronos, 18(1), 1-7. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7136330
Bustamante-Sánchez, Á., Rodríguez-Jiménez, R. M., Cevallos-Rodríguez, A. D., Martín-Fernández, L. F., & García-Merino, S. (2019). Efectos de un programa formativo ad hoc en el estilo de liderazgo de entrenadores de Baloncesto de equipos de adolescentes en riesgo de exclusión social. Revista Kronos, 18(1). https://g-se.com/efectos-de-un-programa-formativo-ad-hoc-en-el-estilo-de-liderazgo-de-entrenadores-de-baloncesto-de-equipos-de-adolescentes-en-riesgo-de-exclusion-social-2577-sa-D5d126af5f2ed8
Cantón Chirivella, E., & Checa Esquiva, I. (2012). Los estados emocionales y su relación con las atribuciones y las expectativas de autoeficacia en el deporte. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 171-176. https://ddd.uab.cat/record/105877
Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., Ramírez-Granizo, I., & Ubago-Jiménez, J. L. (2020). Relación entre la inteligencia emocional y los niveles de ansiedad en deportistas. Journal of Sport & Health Research, 12(1). https://www.academia.edu/download/78720219/JSHR_20V12_1_04.pdf
Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., Ramírez-Granizo, I., & Ubago-Jiménez, J.L. (2020). Relación entre la inteligencia emocional y los niveles de ansiedad en deportistas. Journal of Sport and Health Research, 12(1), 42-53. https://www.redalyc.org/pdf/4780/478047207001.pdf
Colegio Lakeside. (2020). Importancia del aprendizaje significativo en la educación [Blog]. https://colegiolakeside.edu.mx/importancia-del-aprendizaje-significativo/
Davidson, R. J. (2012). El perfil emocional de tu cerebro. Claves para modificar nuestras actitudes y reacciones. Destino. https://idus.us.es/handle/11441/56099
De la Cruz, A., y Cruzata, A. (2017). Inteligencia emocional y kinestésica en la educación física de la educación primaria. Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 1-20. https://doi.org/10.15517/aie.v17i2.28681
Domínguez, R. D., & Díaz, J. D. (2024). Variables psicológicas y fortaleza mental en jugadores/as profesionales de Baloncesto. Cuadernos de psicología del deporte, 24(1), 60-79. https://revistas.um.es/cpd/article/view/576011
Domínguez, R., & Dosil, J. (2024). Variables psicológicas y fortaleza mental en jugadores/as profesionales de Baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 24(1), 60-79. https://revistas.um.es/cpd/article/view/576011
Duque Ramos, V. H., Reina Román, M., Mancha Triguero, D., Ibáñez Godoy, S. J., & Sáenz-López Buñuel, P. (2021). Relación de la carga de entrenamiento con las emociones y el rendimiento en baloncesto formativo. Retos, 40, 164-173. https://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/19502
Duque Ramos, V. H., Reina Román, M., Mancha Triguero, D., Ibáñez Godoy, S. J., & Sáenz-López Buñuel, P. (2021). Relación de la carga de entrenamiento con las emociones y el rendimiento en baloncesto formativo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 40, 164-173. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/82441
Duque, V. H., Mancha-Triguero, D., Ibáñez, S., & Sáenz-López, P. (2022). Educación Tradicional: Motivación, inteligencia emocional y carga de entrenamiento en función del género y categoría en baloncesto en edades escolares. Cuadernos de Psicología del Deporte, 22(2), 15-32. https://doi.org/10.6018/cpd.450341
Duque, V.H., Mancha-Triguero, D., Ibáñez, S., & Sáenz-López, P. (2022). Motivación, inteligencia emocional y carga de entrenamiento en función del género y categoría en baloncesto en edades escolares. Cuadernos de Psicología del Deporte, 22(2), 15-32. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232022000200003
Fernández-Argüelles, D., y González-González, C. (2018). Educación Física y Aprendizaje Cooperativo: una experiencia práctica. Journal of Sport and Health Research, 10(1), 43-64. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/48741/Educacion.pdf?sequence=1
Fernández-Rivas, M., & Espada-Mateos, M. (2016). Actitud del profesorado de Educación Física frente al aprendizaje cooperativo. Movimiento, 22(2), 861–876. https://oa.upm.es/id/eprint/46230
Gallardo Peña, A. M., Domínguez Escribano, M., & González González de Mesa, C. (2019). Inteligencia emocional y conducta agresiva en el deporte ¿Puede inferir la modalidad deportiva y las horas de entrenamiento? Retos, 35, 176-180. https://helvia.uco.es/handle/10396/18550
Gallardo Peña, A. M., Domínguez Escribano, M., & González González de Mesa, C. (2019). Inteligencia emocional y conducta agresiva en el deporte ¿Puede inferir la modalidad deportiva y las horas de entrenamiento?. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 35, 176-180. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/66213
Galván-Cardoso, A. Y., & Siado-Ramos, E. (2021). Educación Tradicional: Un modelo de enseñanza centrado en el estudiante. CIENCIAMATRIA. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 7(7), 962-975. https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.457.
Gómez-Paladines, L. J., & Ávila-Mediavilla, C. M. (2021). Gamificación como estrategia de motivación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 7(6), 329-349. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8019920.pdf
Guerra Martínez, N. (2012). Sistema de acciones metodológicas para la preparación del
entrenador de baloncesto en relación a la aplicación del control
psicológico durante la etapa de preparación físico general. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 17(172). https://www.efdeportes.com/efd172/preparacion-del-entrenador-de-baloncesto.htm
Guimallón, A. R. (2014). Inteligencia emocional y práctica deportiva. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 18(190). https://www.efdeportes.com/efd190/inteligencia-emocional-y-practica-deportiva.htm
Herrero, F. L., & Estero, J. L. A. (2019). Efecto de la modalidad de juego en baloncesto (5vs. 5 y 3vs. 3) sobre conductas motrices y psicológicas en alumnado de 9-11 años. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 36, 354-361. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/67163
Huamaní, O. G., Lope, E. N., & Lope, F. R. N. (2022). El básquetbol y la coordinación motora de los estudiantes de educación básica: Basketball and motor coordination of basic education students. Revista Académica Internacional de Educación Física, 2(2), 1-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8697685
Idrobo Torres, C. S. (2023). La gamificación como recurso didáctico para la enseñanza-aprendizaje de educación física en el subnivel básica. Rev. Cien. Dominio de las ciencias, 9(3), 1784-1810. https://doi.org/10.23857/dc.v9i3.3661
Jiménez Morales, M. I., & López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79. https://www.redalyc.org/pdf/805/80511492005.pdf
Lobo Canella, J. M. (2018). La gamificación aplicada a la Educación Física en Primaria. PublicacionesDidacticas.com, 100, 661-754. https://core.ac.uk/download/pdf/235851413.pdf
López, S. G., Ortega, F. Z., Jiménez, J. L. U., & Valero, G. G. (2021). Importancia de la actividad física sobre la inteligencia emocional y diferencias de género. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (42), 636-642. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7986326
López, S. G., Ortega, F. Z., Jiménez, J. L. U., & Valero, G. G. (2021). Importancia de la actividad física sobre la inteligencia emocional y diferencias de género. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 42, 636-642. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/86448
López-Herrero, F. L., & Arias-Estero, J. L. (2019). Efecto de la modalidad de juego en baloncesto (5vs. 5 y 3vs. 3) sobre conductas motrices y psicológicas en alumnado de 9-11 años. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 354-361. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7260926
Maldonado, J. F. S., Casillas, L. S. V., & Herrera, E. Y. (2021). Gestión emocional del desempeño en los jugadores de baloncesto. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(278). https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/download/3004/1426?inline=1
Maldonado, J. F. S., Casillas, L. S. V., & Herrera, E. Y. (2021). Gestión emocional del desempeño en los jugadores de baloncesto. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(278). https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/3004
Martín-Fernández, F. M., Rodríguez-Jiménez, R. M. R., de Cevallos Rodríguez, A., & García-Merino, S. G. (2017). Desarrollo de inteligencia emocional y valores en adolescentes mediante la práctica deportiva del baloncesto. Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD, 418(16), 205-215. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6803922
Martin-Fernández, F., Rodríguez Jiménez, R. M. R., de Cevallos Rodríguez, A., & García-Merino, S. (2019). Desarrollo de inteligencia emocional y valores en adolescentes mediante la práctica deportiva del baloncesto. Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD, (418), 205-215. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6803922
Mercadet- Portillo, O. E., & Inufio-Díaz, R. (2015). Inteligencia emocional y el enfado en el baloncesto. Revista científica Especializada En Ciencias De La Cultura Física Y Del Deporte, 12(26), 111–122. Recuperado a partir de https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/292
Mercadet-Portillo, O. E., Rodríguez-Rodríguez, L. E., & Vasallo-Zulueta, M. C. (2023). Intervención psicopedagógica para el control del enfado en deportistas del equipo masculino de baloncesto de la provincia de Matanzas. Educación y sociedad, 21(2), 90-109. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2482
Mercadet-Portillo, O. E., Rodríguez-Rodríguez, L. E., & Vasallo-Zulueta, M. C. (2023). Intervención psicopedagógica para el control del enfado en deportistas del equipo masculino de baloncesto de la provincia de Matanzas. Educación y sociedad, 21(2), 90-109. http://portal.amelica.org/ameli/journal/762/7624248007/html/
Mujica Johnson, F. N., & Jiménez Sánchez, A. C. (2020). Percepción emocional del alumnado de 3º de ESO ante las prácticas de la unidad didáctica de baloncesto en Educación Física. Revista Española de Educación Física y Deportes, (429), 38-47. https://reefd.es/index.php/reefd/article/view/899
Mujica-Johnson, F. N., & Jiménez Sánchez, A. C. (2020). Percepción emocional del alumnado de 3º de ESO ante las prácticas de la unidad didáctica de baloncesto en Educación Física. Revista Española de Educación Física y Deportes, 429, 47-60. https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/899
Mujica-Johnson, F., & Jiménez, A. C. (2019). Percepción emocional en la asignatura de Baloncesto de estudiantes del Grado en Ciencias del Deporte: Estudio piloto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(2), 160-174. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1578-84232019000200013&script=sci_abstract&tlng=pt
Mujica-Johnson, F., & Jiménez, A.C. (2019). Percepción emocional en la asignatura de Baloncesto de estudiantes del Grado en Ciencias del Deporte: Estudio piloto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(2), 160-174. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232019000200013
Narváez Lope, E., Rosario Narváez, F., & Gutiérrez Huamaní, O. (2022). El básquetbol y la coordinación motora de los estudiantes de educación básica. Revista Académica Internacional de Educación Física. 2, 1-10. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8697685.pdf
Nieto Aguayo, A. G., & Guamán Zumba, J. M. (2019). Incidencia de la inteligencia emocional en el proceso de enseñanza - aprendizaje en los estudiantes de Educación Básica de la Unidad Educativa “Julio Pimentel Carbo” de la ciudad de Milagro 2019 [Tesis de Grado, Universidad Estatal de Milagro]. Repositorio de Universidad Estatal de Milagro. https://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/4800
Organización Mundial de la Salud - OMS. (2021). Salud mental del adolescente. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
Organización Mundial de la Salud - OMS. (2022). Cinco pilares esenciales para promover y proteger la salud mental y el bienestar psicosocial en las escuelas y los entornos de aprendizaje. https://www.unicef.org/media/137741/file/Promoting%20and%20protecting%20mental%20health%20in%20schools%20and%20learning%20environments.pdf
Ortiz Mendez, D., Gómez Sánchez, N. J., & Almeyda Macareo, A. (2018). Valoración descriptiva de la inteligencia emocional en relación a la práctica deportiva de las selecciones masculinas de fútbol y baloncesto de la Universidad Cooperativa de Colombia sede Bucaramanga [Tesis de Grado, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio de Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/b240aa4b-3d39-4319-be0a-177b61e31b4f/content
Ortiz, J. N. L. (2022). La importancia de los espacios y escenarios deportivos para la práctica de la recreación y el deporte. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 2(2), 209-234. https://editic.net/ripie/index.php/ripie/article/view/68
Posso Pacheco, R. J., Otañez Enríquez, J. M., Paz Viteri, S., Ortiz Bravo, N. A., & Núñez Sotomayor, L. F. X. (2020). Por una Educación Física virtual en tiempos de COVID. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(3), 705-716. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522020000300705&lng=es&tlng=es.
Rodríguez-Torres, Á. F., Chicaiza-Peneida, L. E., & Cusme-Torres, A. C. (2021). Metodologías emergentes para la enseñanza de la Educación Física (Revisión). Revista Científica Olimpia, 19 (1), 98-115. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/25737/1/22%20RODRIGUEZ-CHICAIZA%20METODOLOGIAS%20EMERGENTES%20PARA%20LA%20ENSE%C3%91ANZA.pdf
Ruiz-Rodríguez, E. (2012). Programación educativa para escolares con síndrome de Down. In Fundación Iberoamericana Down 21. Fundación Iberoamericana Down 21. https://doi.org/10.1016/j.sd.2017.06.003
Sáenz, P. (2019). Las emociones: necesidad de su programación para una actividad física más saludable. e-Motion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 13, 59-81. www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/e-moti-on/index
Sáenz-López, B., Cordero-Tencio, R., & Moncada-Jiménez, J. (2022). Relación de la intensidad en los entrenamientos con el rendimiento deportivo, la condición física y variables emocionales. Retos, 16, 156-162 https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8621886.pdf
Sáenz-López, B., Duque-Ramos, V., Almagro-Torres, B., & Conde-García, C. (2020). Baloncesto y emociones. Revista de Ciencias del Deporte, 16(1), 73-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7283846
Sánchez, M. S. (2007). El acondicionamiento físico en baloncesto. Apunts. Medicina de l'Esport, 42(154), 99-107. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1886658107700440
Sánchez-Meca, J., & Botella, J. (2017). Revisiones sistemáticas y meta-análisis: Herramientas para la práctica profesional. Papeles del Psicólogo, 31(1), 7-17. https://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1792.pdf
Serna-Huesca, O., Sánchez-Serrano, C. J., & ubio Martínez, I. (2015). Los nuevos retos y demandas de la educación “Desarrollo de competencias.” Atenas, 3(31), 1–7. https://www.redalyc.org/pdf/4780/478047207001.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abigail Elizabeth Jaramillo Echeverría
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.