Impact of curricular adaptations on the development of the teaching and learning process

Authors

  • Esteban García Guzmán Ministerio de Educación de la República Dominicana Coordinador Regional de la Unidad Curricular, Regional 02, San Juan, República Dominicana

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8487

Keywords:

Curricular adaptations, Formative assessment, Pedagogical innovations, Teaching models, Educational technologies

Abstract

The objective of the article is to analyze the impact of curricular adaptations on the development of the teaching and learning process. The research was based on a qualitative and documentary approach, using literature review techniques to explore various relevant sources, including databases such as Emerging Source Citation Index, SciELO, Dialnet, Latindex and Google Scholar. The results highlight that curriculum adaptation and innovative pedagogical approaches are essential to improve the quality of education. The integration of technologies and active methodologies promotes more dynamic learning, while assessment must evolve towards more flexible and holistic methods to better reflect student performance. Curricular adaptations and the incorporation of innovative pedagogical approaches, such as the use of digital technologies and project-based teaching models, are necessary to improve the quality of education. However, their effective implementation requires overcoming challenges such as lack of resources and teacher resistance. Continuous and adaptive evaluation is essential to ensure the relevance and effectiveness of these strategies in the development of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Esteban García Guzmán, Ministerio de Educación de la República Dominicana Coordinador Regional de la Unidad Curricular, Regional 02, San Juan, República Dominicana

Esteban García Guzmán, M.A.
Ministry of Education of the Dominican Republic
Regional Coordinator of the Curricular Unit, Regional 02, San Juan, Dominican Republic
Doctoral student of the third cohort at the Universidad Católica Nordestana- UCNE, Dominican Republic.

References

Alfonso Caveda, D., Saavedra Encalada, P. E., y Moreno Iglesias, M. (2024). Sistema de acciones para perfeccionar la escala valorativa de la evaluación, en la Educación Física inclusiva. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 19(2). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1659

Bennasar-García, M. I. (2021). La gamificación en la clase de Educación Física como estrategia didáctica de motivación académica en la República Dominicana: Gamification in the Physical Education Classroom as a Didactic Strategy for Academic Motivation in the Dominican Republic. Papeles, 14(28). https://doi.org/10.54104/papeles.v14n28.1249

Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (3ª. Ed.). México: McGraw-Hill

Espada Chavarría, R.M. y Moreno Rodríguez, R. (2016). Adaptaciones Curriculares: Bases y Estructuración Desde la Experiencia Universitaria Curricular. CIENCIAMÉRICA, 5. file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-AdaptacionesCurriculares-6163743.pdf

Fernández March, A. (2009). La gestión de la formación del profesorado en la Universidad. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 20. https://doi.org/10.14201/993

García-Huidobro, J. E. y Falabella, A. (2013). Los fines de la educación. Chile: Ediciones UC

González Ascencio, B. J. (2024). Crítica de Modelos Didácticos Basados en Proyectos para la Enseñanza de Matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 4902-4917. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10906

López Valdez, J. M. (2024). Adecuaciones Curriculares Al Plan De Estudios Para Fortalecer Las Competencias De Egreso Del Estudiante Normalista. Emergentes - Revista Científica, 4(2), 34–50. https://doi.org/10.60112/erc.v4i2.129

Mellado Moreno, P.C., Sánchez-Antolín, P., y Blanco-García, M. (2021). Tendencias de la evaluación formativa y sumativa del alumnado en Web of Sciences. Alteridad, 16(2). https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.01

Méndez Santana, L.M. (2024). Redefiniendo la planeación docente: innovaciones y ajustes curriculares en tiempos de cambio. Investigación, Sociedad y Desarrollo, 13(3). https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/45178

Ministerio de Educación de la República Dominicana [MINERD] (2023). Adecuación Curricular –Nivel Secundario. https://ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/IgwQ-adecuacion-curricular-nivel-secudariopdf.pdf

Villarroel, V. A, y Bruna, D. V. (2017). Competencias Pedagógicas que Caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un Estudio de Caso que Incorpora la Perspectiva de Docentes y Estudiantes. Formación universitaria, 10(4), 75-96. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008

Published

2024-09-16

How to Cite

García Guzmán, E. (2024). Impact of curricular adaptations on the development of the teaching and learning process. MENTOR Journal of Educational and Sports Research, 3(9), 1223–1245. https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8487

Issue

Section

Artículos Revisión