Promotion of healthy lifestyle habits in primary school students, San Vicente y Las Granadinas School, Educational District 02-06
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8584Keywords:
Physical education, Healthy lifestyles, Healthy lifestyle habits, Specific interventions, Physical education , health promotionAbstract
The main objective of the study was to identify how Physical Education classes contribute to the promotion of healthy lifestyles in sixth grade students of the San Vicente y Las Granadinas School, belonging to the 02-06 educational district in San Juan Oeste, Dominican Republic. A qualitative approach was adopted, under the hermeneutic perspective and the action research methodology, to analyze the key elements of the didactic units used in Physical Education classes. The research focused on 31 students of 6th grade, second cycle, primary level, school year 2019-2020. As part of the study, the Fantastic Questionnaire, an instrument designed to generally identify and evaluate lifestyles in specific populations, was applied. The results indicated that 75% of the student body responded that they eat some or all types of unhealthy foods. Another important finding is that 22 out of 28 students regularly monitor their body weight. As conclusions, the study evidences the relevance of Physical Education in the promotion of healthy lifestyles, while highlighting significant challenges related to physical activity, sleep and emotional well-being of students.
Downloads
References
Balcázar, P., González, G., Gurrola, G., Moysen A. (2013). Investigación Cualitativa. México: Universidad Autónoma del Estado de México. http://hdl.handle.net/20.500.11799/21589
Bennasar-García, M. I. y Silva Suniaga, M. A. (2024). Educación Física de Calidad: Realidad en América Latina. Mentor, Revista Educativa y Deportiva, 3(7), 269-291. https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/7253/5988
Cabrejos, J. (2016). Actividades físico - deportivas desde una perspectiva de la educación para la salud en estudiantes del nivel secundaria. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Perú.
Covey, S.R. (2003). Los 7 hábitos de la gente altamente nociva. Editorial Diana. https://www.colomos.ceti.mx/documentos/goe/los7HabitosGenteAltamenteEfectiva.pdf
Elliott, J. (2000). La investigación-acción en educación.: Ediciones Morata.
Facua (2010). Hábitos de vida saludable. FACUA-Consumidores en Acción. Dep. Legal: SE-7141-2010. Sevilla, España. https://www.consumoresponde.es/sites/default/files/Gu%C3%ADa%20H%C3%A1bitos%20Vida%20Saludable.pdf
Hernández, B. (2009). Los métodos de enseñanza en Educación Física. Revista Digital - Buenos Aires, 14(132). https://www.efdeportes.com/efd132/los-metodos-de-ensenanza-en-la-educacion-fisica.html
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México. McGraw Hill. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf
Inde (2006). Educación Física: Preparación de oposiciones primaria. Volumen II. INDE Publicaciones. Barcelona, España
Martínez, L. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. Revista Perfiles, 4, 73-80
Martínez, M., Rodríguez, T. (2015). Caracterización de la validez y confiabilidad en el constructo metodológico de la investigación social. Redhecs, 20(2), 107-127. http://publicaciones.urbe.edu/index.php/REDHECS/article/viewArticle/4053
Ministerio de Educación de la República Dominicana [MINERD] (2016). Bases de la Revisión y Actualización Curricular. https://ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-de-educacion-tecnico-profesional/SXgO-bases-revision-y-actualizacion-curricularpdf.pdf
Ministerio de Educación, Republica de Chile (Ed.). (2013). Programa de Estudio Sexto Año Básico. Unidad de Currículum y Evaluación. https://curriculumnacional.mineduc.cl/614/articles-20743_programa.pdf
Monsalve Fernández, A., y Eliana, P. R. (2012). El diario pedagógico como herramienta para la investigación. Itinerario Educativo, Año xxvi (60), 117-128. file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-ElDiarioPedagogicoComoHerramientaParaLaInvestigaci-5163235.pdf
Moraga, S. (2016). Guía de entornos y estilos de vida saludables. Organización Panamericana de la Salud. Organización Mundial de la Salud. Honduras.
Murcia Peña, Napoleón (2000) Investigación cualitativa: una guía para abordar los estudios sociales. Armenia, Colombia: Kinesis.
Organización Mundial de la Salud [OMS] (26 de junio de 2024). Actividad física. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
Ríos, M. (2005). Manuel de Educación Física adaptada al alumnado con discapacidad. 2da Edición. Editorial Paidotribo. Barcelona, España. https://atencionninosdiscapacidad2014.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/03/manualdeeducacionfisicaadaptadaalalumnocondiscapacidad-140109082742-phpapp01.pdf
Velázquez, S. (2013). Salud física y emocional: Actividades de educación para una vida saludable. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Sistema de Universidad Virtual. Hidalgo, México. https://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/bitstream/handle/123456789/14880/LECT101.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vidarte, J.; Vélez, C.; Sandoval, C. y Mora, M. (2011). Actividad Física: Estrategia de promoción de la salud. Revista Hacia la Promoción de la Salud, 16(1), 202-218. http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v16n1/v16n1a14.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yoskar Antonio Mateo Encarnación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.