Pedagogical accompaniment: a key element for the application of teacher performance standards at the secondary level

Authors

  • Dagoberto Santiago De la Rosa Ramírez Ministerio de Educación de la República Dominican

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6499

Keywords:

Pedagogical accompaniment, standards, teaching performance

Abstract

In this article, the role of pedagogical accompaniment for the achievement of the competencies of the teaching performance standards in secondary schools of the Educational District 03-01 of Azua (Province of Azua, Dominican Republic) is analyzed. For this, a documentary investigation is carried out on the pedagogical accompaniment at the secondary level in the Dominican Educational System and the results of a field investigation of a quantitative approach and non-experimental level are described, applied in 10 high schools that are part of the Azua School District. It is evident that the investigations on the pedagogical accompaniment at the secondary level are scarce in comparison with the studies on the subject at the primary level and that, in the high schools of the Azua District that have been the object of study, the teaching performance is not linked to the current Performance Standards proposed by the Ministry of Education of the Dominican Republic (2014), for which it is recommended to implement pedagogical support in these centers in terms of training, training and teacher updating, for the design and application of training plans. class and evaluation based on the constructivist, historical-social and socio-cultural approach that the pedagogical action has taken.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dagoberto Santiago De la Rosa Ramírez, Ministerio de Educación de la República Dominican

Docente Ministerio de Educación de la República Dominicana

Doctorado en Ciencias de la Educación Universidad Católica de Santo Domingo,

República Dominicana

References

Abreu Van Grieken, C. (2018). Políticas docentes en la República Dominicana: avances y desafíos. Revista Ciencia y educación, 2(2), 13-28.

Candelier, O. Durán, D. y Fabré de León, M. (2018). Proceso de acompañamiento pedagógico y su relación con el desempeño de los docentes de los centros educativos Gregorio Luperón y Aura Estela Núñez. Año escolar 2017-2018 [Informe de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1886

Cruz Cabrera, M. (2021). Implementación de estrategias de acompañamiento en el área de matemática, en el segundo ciclo del nivel secundario, TVC Elena Mercedes La Luz, Distrito Educativo 11-05 Altamira, años escolar 2020-2021. [Informe de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1684

Díaz, J., Martínez, A. y De Jesús Gil, R. (2019). Procesos de acompañamiento del equipo de gestión en el desarrollo de las prácticas docentes de 6to grado del segundo ciclo del nivel secundario del liceo nocturno Rafael Fausto Jiménez, Distrito Educativo 08-03, Santiago de los Caballeros en el período escolar 2018-2019. [Informe de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/473

Duarte, L. (2019). El Acompañamiento Pedagógico en el Centro Educativo Padre Boíl, del Distrito 07, de Villa Isabela, Regional 11, Puerto Plata, durante el año escolar 2018-2019 [Informe de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA].https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/523

Durán, T. y González, L. (2016). Incidencia del acompañamiento pedagógico del equipo de gestión en la práctica docente del segundo ciclo del nivel primario del Centro Educativo Padre Fantino, Distrito 16-02, período 2015-2016 [Informe de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. Universidad Abierta para Adultos UAPA. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/788

Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 1-25. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033

García Murray, V. (2020). Estrategias de acompañamiento pedagógico y su incidencia en la calidad para la práctica docente en el área de lengua española del primer ciclo del nivel primario en la Escuela la Piña, del Distrito Educativo 07 de Gaspar Hernández, Regional 06 de la Vega, República Dominicana. Año escolar 2018-2019 [Informe de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1673

García, A. y Martínez, J. (2020). Incidencia del acompañamiento pedagógico en el desempeño de los docentes, para promover educación de calidad en el primer ciclo del nivel primario del Centro Educativo, Antonio Castillo Lora, Regional 14, Distrito 07, Municipio de las Terrenas, Provincia Samaná, período escolar 2019-2020 [Informe Final de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1307

Gil, A. y Merette, D. (2018). Proceso de acompañamiento pedagógico del equipo de gestión y su incidencia en la práctica docente, en el Centro Educativo Santiago Guzmán Espaillat, Nivel primario, Distrito 06, Regional 08, Santiago. Año escolar 2017-2018 [Informe de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA].https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1878

Lajara González, A. (2020). El acompañamiento pedagógico y su influencia en la mejora de la práctica áulica de los docentes del segundo ciclo, nivel primario, centros educativos de la parte este Del Casco Urbano, Distrito Educativo 01, Nagua, Regional 14 De Nagua, Provincia María Trinidad Sánchez, año escolar 2019-2020 [Informe Final de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA] https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1301

Hernández de la Cruz, Y. Paulino, E. y Rincón, J. (2017). Estrategias de supervisión educativa y acompañamiento pedagógico del Liceo Nuestra Señora del Perpetuo Socorro, Distrito Educativo: 10-06, Período: 2016-2017, Santo Domingo Este. [Informe Final de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA] https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1386

Mateo de la Rosa, B. Ramírez de la Cruz, O. y Díaz de la Rosa, M. (2019). Rol del docente en el acompañamiento pedagógico en el Centro Educativo Vinicio Cuevas, Distrito 02-05 San Juan Este, año lectivo 2017-2018 [Informe Final de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1395

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2014). Estándares Profesionales y del Desempeño para la Certificación y Desarrollo de la Carrera Docente [Archivo PDF]. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/viceministerio-de-acreditacion-y-certificacion-docente/izaS-estandares-profesionales-y-del-desempeno-para-la-certificacion-y-desarrollo-de-la-carrera-docentepdf.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2014). Sistema de acompañamiento a la práctica educativa para una educación transformadora [Archivo PDF]. https://isbn.cloud/9789993443506/sistema-de-acompanamiento-a-la-practica-educativa-para-una-educacion-transformadora/

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2016). Compendio de Especificaciones para la aplicación de los Estándares profesionales y del Desempeño al Personal Docente [Archivo PDF]. https://docplayer.es/97332331-Compendio-de-especificaciones.html

Reyes, L., Rosa, Y. y De la Rosa, M. (2018). Incidencia del acompañamiento pedagógico en el desempeño de los docentes, del segundo ciclo del nivel secundario, del Politécnico Nuestra Señora Del Carmen, Padre Zegrí, Distrito 05 Regional 08, Santiago, República Dominicana, período 2017-2018 [Informe Final de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1848

Santos, J., Sánchez, L. y Quesada, Y. (2017). Estrategias de apoyo de la gestión para los docentes de tercer grado de primaria en el proceso de lecto-escritura de la Escuela Primaria Dr. José Francisco Peña Gómez, Distrito 10-06, período 2016-2017, Santo Domingo Este [Informe Final de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1359

Sosa, M., Bastallas, A. y Flete, G. (2016). Incidencia de la estrategia de gestión en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de 7mo y 8vo grados del nivel básico del Centro Educativo Casa Albergue de Martina. Distrito 11, Regional 02 de Puerto Plata, República Dominicana. Período escolar 2015-2016 [Informe Final de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/754

Taveras, A. (2017). Incidencia del acompañamiento pedagógico en el primer ciclo del nivel primario del centro educativo bilingüe The Family Christian School, Distrito Educativo 10-03, Santo Domingo, Este, en el año escolar 2016- 2017 [Informe de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1037

Taveras, B. y López-Yáñez, J. (2022). El acompañamiento pedagógico en República Dominicana. Perspectivas de docentes y acompañantes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27 (95), 1193-1224. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662022000401193&script=sci_arttext

Tiburcio Delgado, C. (2020). Impacto de los acompañamientos pedagógicos del equipo de gestión en el desempeño de los docentes en el proceso de enseñanza aprendizaje en el Centro Educativo la Culata del Nivel Primario, en el período 2019- 2020 [Informe Final de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA] https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1681

Ureña, L. y Fernández C. (2018). Impacto del acompañamiento pedagógico en las prácticas docentes del nivel primario del Centro Educativo Gregorio Luperón, Distrito 03 de Río San Juan, Regional 14 de Nagua, año escolar 2017-2018. [Informe Final de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA]. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1429

Ureña, A. y Ureña J. (2016). Influencia del acompañamiento pedagógico por el equipo de gestión en la mejora a la calidad educativa del segundo ciclo tanda matutina, del Centro Educativo Básico De Monte Llano, en el período escolar 2015-2016 [Informe Final de Investigación de Maestría, Universidad Abierta para Adultos UAPA].https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/785

Utate García, J. (2018). Acompañamiento pedagógico: la experiencia en escuelas primarias de la República Dominicana. Revista Fórum Identidades, 27, 47-62. https://www.researchgate.net/publication/366897722_acompanamiento_pedagogico_la_experiencia_en_escuelas_primarias_de_la_republica_dominicana_pedagogical_accompaniment_the_experience_in_primary_schools_of_the_dominican_republic

Published

2023-07-20

How to Cite

De la Rosa Ramírez, D. S. (2023). Pedagogical accompaniment: a key element for the application of teacher performance standards at the secondary level . MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(Especial), 673–697. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6499