The post pandemic: a reflection for education
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2118Keywords:
Pandemic, Education, teaching role, methodology, learningAbstract
If the pandemic left something good, it is knowing that teachers can be creative and innovative, something that was believed to be lost in the exit profile of the professionalization career; but not only that, but also knowing that they are researchers and that they adapt to changes; In short, COVID 19 brought out the best in teachers who had to be trained and updated according to the needs and demands of the remote educational context. With this background, it was proposed to reflect on how education will develop in the post-pandemic, taking into account what happened at the educational level from March 2020 to the present from an integral vision as an educator in the Latin American context.Downloads
References
Cóndor-Herrera, O. (2020). Educar en tiempos de COVID-19. CienciAméRica, 9(2), 31-37. doi:10.33210/ca.v9i2.281
Fernández, M., Herrera, L., Hernández, D., Nolasco, R., & De la Rosa, R. (2020). Lecciones del Covid-19 para el sistema educativo mexicano. Nexos. Distancia por tiempos. Blog de educación. https://www.ieec.mx/uploads/_/originals/d0a6caa1-451f-4deb-b391-f1f5874cc6b5.pdf
Fernández Escárzaga, J. ., Domínguez Varela, J. G. y Martínez Martínez, P. L. . (2020). De la educación presencial a la educación a distancia en época de pandemia por Covid 19. Experiencias de los docentes. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos Y Grupos De Investigación, 7(14), 87–110. Recuperado a partir de http://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/212
López Meneses, E. y Miranda Velasco, M. J. (2007). “Influencia de la tecnología de la información en el rol del profesorado y en los procesos de enseñanza-aprendizaje”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(1), 51-60. http://www.utpl.edu.ec/ried/images/pdfs/inlfuencia.pdf [
Miguel- Román, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 50(1), 13-40. DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.
Posso Pacheco, R. J. . ., Barba Miranda, L. C., & Otáñez Enríquez, N. R. (2020). El conductismo en la formación de los estudiantes universitarios. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 117–133. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1229
Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., Marcillo Ñacato, J. C. y Beltrán Vásquez, S. J. (2021). Educación Física Interdisciplinaria ecuatoriana en el contexto de la covid-19. Acción, 17, 1-5. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/154
Rueda-Gómez, K. (2020). Estrategia educativa remota en tiempos de pandemia. Magister, 32(1), 93-96. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.93-96
Sandoval, C. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 24-31. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138
Vigotsky, L. (1926). Psicología Pedagógica. El Trabajador de la Cultura.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.