The post pandemic: a reflection for education

Authors

  • Ph.D. Richar Posso Pacheco Central University of Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2118

Keywords:

Pandemic, Education, teaching role, methodology, learning

Abstract

If the pandemic left something good, it is knowing that teachers can be creative and innovative, something that was believed to be lost in the exit profile of the professionalization career; but not only that, but also knowing that they are researchers and that they adapt to changes; In short, COVID 19 brought out the best in teachers who had to be trained and updated according to the needs and demands of the remote educational context. With this background, it was proposed to reflect on how education will develop in the post-pandemic, taking into account what happened at the educational level from March 2020 to the present from an integral vision as an educator in the Latin American context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ph.D. Richar Posso Pacheco, Central University of Ecuador

Professor at the Central University of Ecuador

References

Cóndor-Herrera, O. (2020). Educar en tiempos de COVID-19. CienciAméRica, 9(2), 31-37. doi:10.33210/ca.v9i2.281

Fernández, M., Herrera, L., Hernández, D., Nolasco, R., & De la Rosa, R. (2020). Lecciones del Covid-19 para el sistema educativo mexicano. Nexos. Distancia por tiempos. Blog de educación. https://www.ieec.mx/uploads/_/originals/d0a6caa1-451f-4deb-b391-f1f5874cc6b5.pdf

Fernández Escárzaga, J. ., Domínguez Varela, J. G. y Martínez Martínez, P. L. . (2020). De la educación presencial a la educación a distancia en época de pandemia por Covid 19. Experiencias de los docentes. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos Y Grupos De Investigación, 7(14), 87–110. Recuperado a partir de http://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/212

López Meneses, E. y Miranda Velasco, M. J. (2007). “Influencia de la tecnología de la información en el rol del profesorado y en los procesos de enseñanza-aprendizaje”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(1), 51-60. http://www.utpl.edu.ec/ried/images/pdfs/inlfuencia.pdf [

Miguel- Román, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 50(1), 13-40. DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.

Posso Pacheco, R. J. . ., Barba Miranda, L. C., & Otáñez Enríquez, N. R. (2020). El conductismo en la formación de los estudiantes universitarios. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 117–133. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1229

Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., Marcillo Ñacato, J. C. y Beltrán Vásquez, S. J. (2021). Educación Física Interdisciplinaria ecuatoriana en el contexto de la covid-19. Acción, 17, 1-5. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/154

Rueda-Gómez, K. (2020). Estrategia educativa remota en tiempos de pandemia. Magister, 32(1), 93-96. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.93-96

Sandoval, C. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 24-31. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138

Vigotsky, L. (1926). Psicología Pedagógica. El Trabajador de la Cultura.

Published

2022-01-18

How to Cite

Posso Pacheco, R. J. (2022). The post pandemic: a reflection for education. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2118