Deporteca (Dxtk) space for integration and social participation
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v3i7.6828Keywords:
sport, social ability, physical cultureAbstract
Being aware of the social component of sport, the work on raising awareness of social skills through sports actions is directed, it is developed with 25 participants between the ages of 15 and 25, the objective is established to generate a space for development and strengthening of social skills through sports actions that allow the integration, participation and recognition of the self and the other as social agents of change, physical-motor training is generated, shadow training of socio-affective processes is mainstreamed, using the approach of triad of the body: learn, communicate and socialize, from the MICE model (move, include Colombia with equity), organizing and structuring the Deporteca space (Dxtk) as a sports box, during the course of the process and at the end of it significant advances are found in the recognition and use of sport both in motor actions and in social processes, generally improving the social skills (HH.SS) of the participants by 24.3%, highlighting an improvement of 30.1% in group 3 of skills related to feelings according to the HH test. Goldstein's SS; The work is developed using the interactive research model with a quasi-experimental style.
Downloads
References
Añorve Añorve, D., y Flores Palafox, J. (2021). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible dentro del deporte social latinoamericano. Cuadernos Del Claeh, 40 (114), 245-265. https://doi.org/10.29192/claeh.40.2.15
Ariza, F., y Ortega, E. (2021). La resiliencia social en el deporte social comunitario como herramienta de desarrollo humano en jóvenes en condiciones de vulnerabilidad de la ciudad de Barranquilla. Unisimon.edu.co. https://doi.org/https://hdl.handle.net/20.500.12442/9280
Bernate, J., Fonseca, I., Urrea, P., y Amaya, G. (2019). La educación física y el deporte social para la paz y el posconflicto en Colombia. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 61, 33–47. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7133736.pdf
Bernate, J., Fonseca, I., y Rafael, E. (2019). Impacto social del deporte y la actividad física en el ámbito escolar. Athlos: Revista Internacional de Ciencias Sociales de La Actividad Física, El Juego Y El Deporte, 16, 36–59. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6837390.pdf
Campaz, J. E. (2020). Contribución del deporte social al reconocimiento de la identidad cultural de los jóvenes afrocolombianos de la localidad de Suba del barrio Santa Rita (Bogotá D.C.). Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.12209/12919.
Cidoncha, V (2011). La ludoteca como espacio educativo. Lecturas: Educación Física Y Deportes, Año 16 - N° 156. https://efdeportes.com/efd156/la-ludoteca-como-espacio-educativo.htm
Córdoba, M. y Monsalve, C., (s.f), Informe " Tipo de Investigación: Predictiva, Proyectiva, Interactiva, Confirmatoria y Evaluativa”.
Dávila Salazar, R. (2018). Programa de actividades lúdicas para desarrollar habilidades sociales. Hacedor - AIAPÆC, 2(1), 77–87. http://revistas.uss.edu.pe/index.php/HACEDOR/article/view/979
Dongil, E y Cano, A (2014), Habilidades Sociales - Guías de autoayuda, Bienestar Emocional.Sanidad.gob.es https://bemocion.sanidad.gob.es/comoEncontrarmeMejor/guiasAutoayuda/docs/guia_habilidades_sociales.pdf
Duarte Bajaña, R. (2011). Fundamentación del deporte social comunitario a partir de las categorías bioéticas: una opción hacia el mejoramiento de la calidad de vida que trasciende el deporte moderno. Lúdica Pedagógica, 2(16). https://doi.org/10.17227/ludica.num16-1353
Esteves Villanueva, A. R., Paredes Mamani, R. P., Calcina Condori, C. R., y Yapuchura Saico, C. R. (2020). Habilidades Sociales en adolescentes y Funcionalidad Familiar. Comuni@Cción: Revista de Investigación En Comunicación Y Desarrollo, 11(1), 16–27. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.392
Estrada, E. (2019). Habilidades sociales y agresividad de los estudiantes del nivel secundaria. SCIÉNDO, 22(4), 299-305. https://doi.org/10.17268/sciendo.2019.037
Fernández Gavira, J, Jiménez Sánchez, María, y Fernandez Truán, C. (2018). idUS - Depósito de Investigación Universidad de Sevilla. Idus.us.es. https://doi.org/1130-5029
Gamboa Delgado, S y Gallego, D (2019). el deporte social comunitario un enraizamiento territorial. XIII Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Gomes, J. (2019). LUDOTECA. Anais Semana Nacional de Ciência E Tecnologia (SNCT), 1(1), 531–535. https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/SNCT/article/view/1197
Gómez, A. L. (2018). Una ludoteca comunitaria como espacio para aportar a la construcción de paz: una mirada desde la Psicología Comunitaria. [Proyecto Aplicado o Tesis, Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/20973.
Gutierrez, R. (2018). El Deporte Social Comunitario como Herramienta de Desarrollo Humano en Nuevas Tendencias Urbanas y Deportivas. Udistrital.edu.co. https://doi.org/http://hdl.handle.net/11349/14386
Marín, J. (2021). Una mirada al deporte social para construir tejido social desde una cultura de paz. Uniminuto.edu. https://doi.org/https://hdl.handle.net/10656/13740
Martin, M. V., Díaz Larrañaga, N., y Zapatería, M. (2018). Juego, derechos y ciudadanía: la ludoteca como ámbito de intervención social. Question/Cuestión, 1(58), e040. https://doi.org/10.24215/16696581e040
Martínez Del Castillo, J., y Jiménez-Beatty, J. (n.d.). Las ludotecas deportivas: una alternativa para el ocio del siglo XXI. http://museodeljuego.org/wp-content/uploads/contenidos_0000000892_docu1.pdf
Mesias Chamorro, A. M., y Portocarrero Hurtado, A. Y. (2017). Deporte social comunitario ¿nuevas formas de intervención social e innovación social en el posconflicto? https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/83555
Miranda-Rochín, D., y Espinosa, B. (2020, October 8). El deporte y su relación con las habilidades sociales. ResearchGate; unknown. https://www.researchgate.net/publication/355182565_El_deporte_y_su_relacion_con_las_habilidades_sociales
Monroy, A y Saez, G (2012). Las ludotecas, importancia y funciones en el desarrollo de la actividad física del niño . Lecturas: Educación Física Y Deportes, Año 16 - N° 164. https://efdeportes.com/efd164/las-ludotecas-importancia-y-funciones.htm
Morales, C (2012). Ludoteca: herramienta en la atención integral en niños y niñas institucionalizados en la primera infancia. Lecturas: Educación Física Y Deportes, Año 17 - N° 167. https://efdeportes.com/efd167/ludoteca-en-la-atencion-integral-en-la-infancia.htm
Moscoso, D., y Piedra. (2019). idUS - Depósito de Investigación Universidad de Sevilla. Idus.us.es. https://doi.org/1578-2824
ODJ. (2019). Qué es una ludoteca y por qué son importantes para las escuelas, Fundación Observatorio del Juego, https://www.observatoriodeljuego.cl/2018/08/que-es-una-ludoteca-y-por-que-son-importantes-para-las-escuelas/
Otañez, E. (2017). Efectos de los estilos de vida saludables en las habilidades sociales en jóvenes. Vertientes. Revista Especializada En Ciencias de La Salud, 20(2), 5–11. http://www.revistas.unam.mx/index.php/vertientes/article/view/67161/59021
Ramírez coronel, A., Martínez Suárez, P., Cabrera Mejía, J., Buestán Andrade, P., Torracchi Carrasco, E., y Carpio Carpio, María., (2020). Habilidades sociales y agresividad en la infancia y adolescencia. Biblat. Archivos Venezolanos de Farmacología Y Terapéutica, 39(2), 209–214. https://biblat.unam.mx/es/revista/archivos-venezolanos-de-farmacologia-y-terapeutica/articulo/habilidades-sociales-y-agresividad-en-la-infancia-y-adolescencia
Rosas Castro, A. (2021). Habilidades sociales: Instrumentos de evaluación. Polo Del Conocimiento, 6(4), 337–357. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2565/html
Sánchez-Alcaraz Martínez, B. J., Courel Ibáñez, J., Sánchez Ramírez, C., Valero Valenzuela, A., y Gómez Mármol, A. (2020). El modelo de responsabilidad personal y social a través del deporte: revisión bibliográfica (Personal and social responsibility model through sports: a bibliographic review). Retos, 37, 755–762. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.67890
Solana Filloy, M. (2019). El deporte y la actividad física como espacios de desarrollo de habilidades sociales y de autorregulación. Iberopuebla.mx. https://doi.org/https://hdl.handle.net/20.500.11777/4464
Sosa Palacios, S. S., y Salas-Blas, E. (2020). Resiliencia y habilidades sociales en estudiantes secundarios de San Luis de Shuaro, La Merced. Comuni@Cción: Revista de Investigación En Comunicación Y Desarrollo, 11(1), 40–50. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.394
Tamayo, M. (1998), El proceso de la investigación científica. Noriega Editores
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.