Transformational leadership and educational management: its impact on the results obtained by educational institutions

Authors

  • Mónica Natacha Escanio De León Ministerio de Educación, República Dominicana, República Dominicana https://orcid.org/0009-0009-5545-9760

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6988

Keywords:

Education, transformational leadership, educational management, educational institutions

Abstract

The general objective of this research was to analyze transformational leadership and educational management and its impact on the results obtained by educational institutions. It addresses management styles and the changes that occur from the management levels. It was immersed in the qualitative paradigm, since there are no numerical positions or references. The type of research was documentary, where the Redalyc, Dialnet, Google Scholar and SciELO databases were reviewed. The technique used was the bibliographic review of 85 works that allowed the selection of five (5) documentary references. Among the most important results, it can be mentioned that transformational leadership is an orientation to update and modify the role of educational institutions. In the conclusions, the following indications were followed: Transformational leadership is a management option that is attached to the search for space to produce changes in favor of the institution, seeking to break with monotonies, and improving the services provided. Educational management is closely related to the results of the school institutions, in the sense that, if there is good management, evidently the educational services provided will be up to the demands of the users, and this gives meaning to a new type of management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mónica Natacha Escanio De León, Ministerio de Educación, República Dominicana, República Dominicana

Docente del Ministerio de Educación, República Dominicana,

República Dominicana

References

Alcázar, P. (2020). Estilo de liderazgo y compromiso organizacional: Impacto del liderazgo transformacional. Economía coyuntural. Revista de temas de coyuntura y perspectivas, 5(4), 89-121. http://www.scielo.org.bo/pdf/ec/v5n4/v5n4_a06.pdf

Alderete, L. (2022). Los programas educativos y sus logros. Alborada de la Ciencia, 27-35. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/albor/article/download/1115/1532/3319

Andrade, G. (2017). La gestión escolar y el fortalecimiento la diversidad cultural. https://ineverycrea.mx/comunidad/ineverycreamexico/recurso/la-gestion-escolar-fortaleciendo-la-diversidad/2aa21447-26bb-4891-821d-4f224d53baba

Arocha, J. (2016). Liderazgo estratégico. más allá de los hábitos efectivos. INVER-E-GROUP Venezuela C.A. https://www.researchgate.net/publication/317290622_LIDERAZGO_ESTRATEGICO_MAS_ALLA_DE_LOS_HABITOS_EFECTIVOS

Benítez, E. y Herrera, L. E. (2023). Recorrido histórico e investigativo sobre liderazgo transformacional del directivo docente orientado al mejoramiento del clima laboral. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 4603-4618. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4785

Biesta, G. (2022). Porqué la forma de la enseñanza importa: una defensa de la integridad de La educación y del trabajo de los Profesores más allá de Programas y buenas intenciones. Revista de Educación, 395, 13-34. https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/90795/67365

Camacho, J., Sánchez, R., Hernández, L., y Paredes, G. (2023). Estrategias motivacionales para la mejora del desempeño docente. Ciencia Latina, 7(2), 4947-4971. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5697

Carbonell-García, C., García-Salirros, L., Gutierrez-Ulloa, C., & Carbonell-Paredes, M. (2022). Certificación de competencias laborales artesanales como responsabilidad social de las municipalidades en Perú. CIENCIAMATRIA, 8(3), 985-1002. https://doi.org/10.35381/cm.v8i3.813

Contreras, T.S. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: Una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/123/227

Cruz, Y. (2020). El líder transformacional y su influencia en el docente. Revista de la Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico, 1-8. https://www.researchgate.net/publication/341803356_El_lider_transformacional_y_su_i nfluencia_en_el_docente Barba Miranda, L. C., & Delgado Vadivieso, K. E. (2021). Gestión escolar y liderazgo del directivo: Aporte para la calidad educativa. Revista EDUCARE- UPEL-IPB -Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(1), 284–309. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i1.1462

Escalona, O. (2020). Desafíos de la universidad venezolana en el siglo XXI. Revista arbitrada del CIEG, 48, 263-277. https://revista.grupocieg.org/wpcontent/uploads/2021/06/Ed.48263-277-Escalona-Omaira.pd

Hernández Picado, S. (2022). Liderazgo estratégico moderno y capital intelectual como ejes para la mejora de los resultados empresariales en las Pymes. Experior, 1(2), 108-121. https://doi.org/10.56880/experior12.1

Hernández, D. (2016). Gestión pedagógica desde la perspectiva de la organización institucional de la educación. Gestiopolis. https://www.gestiopolis.com/gestion-pedagogica-desde-la-perspectiva-la-organizacion-institucional-la-educacion/

Ledezma, D. (2022). Gestión de la comunicación y su relación con el clima organizacional. Ciencia Latina, 6(5), 1-11. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3376

Molina-Vicuña, G. (2023). Liderazgo transformacional como modelo para mejorar el clima laboral docente. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 25(3), 783-801. www.doi.org/10.36390/telos253.14

Parraguez, L. (2018). Propuesta teórica de liderazgo transformador y mejora de cultura organizacional en instituciones educativas de educación secundaria. en Educare et Comunicare. https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/201/401.

Posso, R. (2018). Propuesta de Estrategias Metodológicas aplicadas a la Educación Física (Tesis de maestría). Universidad Internacional de la Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/7439

Posso, R. J., Marcillo, J. C. y Bedón, E. D. (2021). Las tecnologías de la Información y comunicación como alternativa para el entrenamiento en la pandemia. Revista científica Olimpia, 18(2), 1090-1100. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2682

Posso Pacheco, R. J. (2023). Diseño metodológico de sistematización de preguntas abiertas: un esfuerzo para mejorar la investigación cualitativa. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva ,2(6), 919–925. https://doi.org/10.56200/mried.v2i6.6780

Uranga, W., Vargas, T., Algranati, S., Appella, G., Bruno, D., Huarte, C., Zapata, N. (2020). Planificación y gestión de procesos comunicacionales. Taller de Planificación de Procesos Comunicacionales (cátedra I). 1ra. edición para el alumno. (W. Uranga, y T. Vargas, Recopiladores) La Plata: Ediciones EPC - Periodismo y Comunicación. https://perio.unlp.edu.ar/wp-content/uploads/2020/10/Cuaderno-de-Catedra-Planificacion-y-gestion-de-procesos-comunicacionales.pdf

Villa, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/76528/1/15_RIE_V37_N2_2019.pdf

Published

2023-11-18

How to Cite

Escanio De León, M. N. (2023). Transformational leadership and educational management: its impact on the results obtained by educational institutions. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(2Especial), 1339–1356. https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6988

Issue

Section

Artículos Revisión