Service-Learning Strategies: Applicability in the Ecuadorian Context

Authors

  • Ralph Alexander Sommer Aguilar Investigador Independiente https://orcid.org/0009-0004-6413-8348
  • Wladimir Hermógenes Correa Correa Unidad Educativa Municipal Antonio José de Sucre
  • Sonia Carlota Aguilar Vargas Unidad Educativa Municipal Julio Enrique Moreno, Ecuador https://orcid.org/0009-0004-5968-079X
  • Marco Tulio Sarango Masache Unidad Educativa Municipal Julio E. Moreno https://orcid.org/0009-0003-1392-2936
  • Carlos Alberto Landeta Jarr´ín Unidad Educativa Municipal Julio E. Moreno
  • Graciela del Pilar Yánez Cajas Unidad Educativa Municipal Julio E. Moreno
  • Narcisa Azucena Heras Calle Escuela Alfonso María Borrero

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8406

Keywords:

service-learning, integral development, civic responsibility, reflection, education

Abstract

The Ecuadorian educational system faces challenges in integrating service-learning due to curricular rigidity and lack of resources, limiting its effectiveness in the integral development of students. The objective of this research was to analyze the implementation of service-learning programs in Ecuadorian educational institutions and evaluate their impact on the integral development of students, considering learning in cognitive, behavioral, and affective domains. A qualitative study was conducted with eight teachers from four institutions, using semi-structured interviews and thematic analysis in ATLAS.ti to explore perceptions of service-learning implementation in Ecuador. Teachers highlighted challenges in curricular flexibility and lack of resources but also noted improvements in cognitive, interpersonal, and affective competencies among students involved in service-learning. A flexible curriculum is crucial for the success of service-learning, which, in addition to improving academic competencies, significantly transforms students' attitudes and affective values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ralph Alexander Sommer Aguilar, Investigador Independiente

Investigador Independiente Máster Universitario en Marketing Digital

Wladimir Hermógenes Correa Correa, Unidad Educativa Municipal Antonio José de Sucre

Docente Unidad Educativa Municipal Antonio José de Sucre Máter en Tecnologías para la Gestión y Práctica Docente

Marco Tulio Sarango Masache, Unidad Educativa Municipal Julio E. Moreno

Docente Unidad Educativa Municipal Julio E. Moreno Magister en Metodología

Carlos Alberto Landeta Jarr´ín, Unidad Educativa Municipal Julio E. Moreno

Docente Unidad Educativa Municipal Julio E. Moreno Magister en Docencia Universitaria

Graciela del Pilar Yánez Cajas, Unidad Educativa Municipal Julio E. Moreno

Docente Unidad Educativa Municipal Julio E. Moreno Magister en Desarrollo de la Inteligencia y Educación.

Narcisa Azucena Heras Calle, Escuela Alfonso María Borrero

Docente Escuela Alfonso María Borrero, Cuenca-Ecuador

References

Bringle, R. G., & Hatcher, J. A. (1996). Implementing Service Learning in Higher Education. The Journal of Higher Education, 67(2), 221-239. https://doi.org/10.1080/00221546.1996.11780257

Butin, D. W. (2010). Service-Learning in Theory and Practice. Palgrave Macmillan US. https://doi.org/10.1057/9780230106154

Corrales Gaitero, C., Herrera Segarra, J., & Erazo Ortega, P. (2021). Aprendizaje-Servicio virtual en tiempos de emergencia sanitaria: Una experiencia de refuerzo académico de docentes en formación. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 78, 99-113. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2153

Daher, M., Rosati, A., Hernández, A., Vásquez, N., & Tomicic, A. (2022). TIC y metodologías activas para promover la educación universitaria integral. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, 1-18. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e08.3960

Felten, P., & Clayton, P. H. (2011). Service‐learning. New Directions for Teaching and Learning, 2011(128), 75-84. https://doi.org/10.1002/tl.470

Ganga-Contreras, F., Rodríguez-Quezada, E., & Guiñez-Cabrera, N. (2020). Metodología de aprendizaje-servicio en un proyecto integrado de costos y marketing. Alteridad, 16(1), 51-64. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.04

García, F. M. E. (2023). METODOLOGÍA CUANTITATIVA. En E. R. E. García, C. E. E. García, M. Y. E. García, F. M. E. García, J. E. E. Salguero, C. G. E. Gaibor, E. M. E. Gaibor, K. A. Araújo, & M. P. R. Carreno, Metodología de la investigación científica y educativa (1.a ed., pp. 90-100). Atena Editora. https://doi.org/10.22533/at.ed.6962318096

Glickman, N. S., & Gulati, S. (Eds.). (2003). Mental Health Care of Deaf People (0 ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410607577

Guerrero, E., Macías, T., Posso Pacheco, R., & Játiva, R. (2021). Proyecto de actividades de entrenamiento y formación en Culturismo: Una experiencia aprendizaje-servicio. PODIUMRevista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16, 1-14. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1123

Hatcher, J. A., & Bringle, R. G. (1997). Reflection: Bridging the Gap between Service and Learning. College Teaching, 45(4), 153-158. https://doi.org/10.1080/87567559709596221

Martín-Garcia, X., Bär-Kwast, B., Gijón-Casares, M., Puig-Rovira, J. M., & Rubio-Serrano, L. (2020). El mapa de los valores del Aprendizaje-Servicio. Alteridad, 16(1), 12-22. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.01

Ministerio de Educación del Ecuador. (2017). Enfoque de la Agenda Educativa Digital 2017-2021. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/11/Agenda-Educativa-Digital.pdf

Monforte-García, G., & Arredondo-Trapero, F.-G. (2021). El aprendizaje-servicio, un detonante de la reflexión ética del profesionista. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 196-213. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.34.987

Orozco Gómez, M., Sánchez Fuentes, S., Cuesta Gómez, J. L., Cifuentes García, A., & Martín Almaraz, R. Á. (1970). Participación en comunidades de aprendizaje, como elemento clave para la formación inicial en el ámbito de la educación inclusiva e intercultural. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 35-44. https://doi.org/10.35742/rcci.2016.21(1).35-44

Palacios Zumba, E. M., Herrera Toledo, M. J., Villacrés Correa, M. F., Jácome Achi, S. S., Moreta Maldonado, P. A., Vélez Monrroy, S. G., & Posso Pacheco, R. J. (2024). Classrooms in Hospitals as Spaces of Opportunity Towards Inclusive Education. Community and Interculturality in Dialogue, 4, 130. https://doi.org/10.56294/cid2024130

Petkus, E. (2000). A Theoretical and Practical Framework for Service-Learning in Marketing: Kolb’s Experiential Learning Cycle. Journal of Marketing Education, 22(1), 64-70. https://doi.org/10.1177/0273475300221008

Posso Pacheco, R. J. (2023). Diseño metodológico de sistematización de preguntas abiertas: Un esfuerzo para mejorar la investigación cualitativa. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 2(6), 919-925. https://doi.org/10.56200/mried.v2i6.6780

Posso-Pacheco, R. J. (2024). Transformando la Educación Física: Del tradicionalismo militar a un enfoque lúdico-inclusivo. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 3(7), 1-8. https://doi.org/10.56200/mried.v3i7.7287

Prado-Límaco, G. P.-L. (2023). Virtualización del proceso de validación por juicio de expertos de instrumentos de recolección de datos de investigación. RCA, 1(1), 1-44. https://doi.org/10.37211/2789.1216.v1.n1.7

Published

2024-09-16

How to Cite

Sommer Aguilar, R. A., Correa Correa, W. H., Aguilar Vargas, S. C., Sarango Masache, M. T., Landeta Jarr´ín, C. A., Yánez Cajas, G. del P., & Heras Calle, N. A. (2024). Service-Learning Strategies: Applicability in the Ecuadorian Context. MENTOR Journal of Educational and Sports Research, 3(9), 906–922. https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8406

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)