Service-Learning Strategies: Applicability in the Ecuadorian Context
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v3i9.8406Keywords:
service-learning, integral development, civic responsibility, reflection, educationAbstract
The Ecuadorian educational system faces challenges in integrating service-learning due to curricular rigidity and lack of resources, limiting its effectiveness in the integral development of students. The objective of this research was to analyze the implementation of service-learning programs in Ecuadorian educational institutions and evaluate their impact on the integral development of students, considering learning in cognitive, behavioral, and affective domains. A qualitative study was conducted with eight teachers from four institutions, using semi-structured interviews and thematic analysis in ATLAS.ti to explore perceptions of service-learning implementation in Ecuador. Teachers highlighted challenges in curricular flexibility and lack of resources but also noted improvements in cognitive, interpersonal, and affective competencies among students involved in service-learning. A flexible curriculum is crucial for the success of service-learning, which, in addition to improving academic competencies, significantly transforms students' attitudes and affective values.
Downloads
References
Bringle, R. G., & Hatcher, J. A. (1996). Implementing Service Learning in Higher Education. The Journal of Higher Education, 67(2), 221-239. https://doi.org/10.1080/00221546.1996.11780257
Butin, D. W. (2010). Service-Learning in Theory and Practice. Palgrave Macmillan US. https://doi.org/10.1057/9780230106154
Corrales Gaitero, C., Herrera Segarra, J., & Erazo Ortega, P. (2021). Aprendizaje-Servicio virtual en tiempos de emergencia sanitaria: Una experiencia de refuerzo académico de docentes en formación. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 78, 99-113. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2153
Daher, M., Rosati, A., Hernández, A., Vásquez, N., & Tomicic, A. (2022). TIC y metodologías activas para promover la educación universitaria integral. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, 1-18. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e08.3960
Felten, P., & Clayton, P. H. (2011). Service‐learning. New Directions for Teaching and Learning, 2011(128), 75-84. https://doi.org/10.1002/tl.470
Ganga-Contreras, F., Rodríguez-Quezada, E., & Guiñez-Cabrera, N. (2020). Metodología de aprendizaje-servicio en un proyecto integrado de costos y marketing. Alteridad, 16(1), 51-64. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.04
García, F. M. E. (2023). METODOLOGÍA CUANTITATIVA. En E. R. E. García, C. E. E. García, M. Y. E. García, F. M. E. García, J. E. E. Salguero, C. G. E. Gaibor, E. M. E. Gaibor, K. A. Araújo, & M. P. R. Carreno, Metodología de la investigación científica y educativa (1.a ed., pp. 90-100). Atena Editora. https://doi.org/10.22533/at.ed.6962318096
Glickman, N. S., & Gulati, S. (Eds.). (2003). Mental Health Care of Deaf People (0 ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410607577
Guerrero, E., Macías, T., Posso Pacheco, R., & Játiva, R. (2021). Proyecto de actividades de entrenamiento y formación en Culturismo: Una experiencia aprendizaje-servicio. PODIUMRevista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16, 1-14. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1123
Hatcher, J. A., & Bringle, R. G. (1997). Reflection: Bridging the Gap between Service and Learning. College Teaching, 45(4), 153-158. https://doi.org/10.1080/87567559709596221
Martín-Garcia, X., Bär-Kwast, B., Gijón-Casares, M., Puig-Rovira, J. M., & Rubio-Serrano, L. (2020). El mapa de los valores del Aprendizaje-Servicio. Alteridad, 16(1), 12-22. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.01
Ministerio de Educación del Ecuador. (2017). Enfoque de la Agenda Educativa Digital 2017-2021. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/11/Agenda-Educativa-Digital.pdf
Monforte-García, G., & Arredondo-Trapero, F.-G. (2021). El aprendizaje-servicio, un detonante de la reflexión ética del profesionista. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 196-213. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.34.987
Orozco Gómez, M., Sánchez Fuentes, S., Cuesta Gómez, J. L., Cifuentes García, A., & Martín Almaraz, R. Á. (1970). Participación en comunidades de aprendizaje, como elemento clave para la formación inicial en el ámbito de la educación inclusiva e intercultural. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 35-44. https://doi.org/10.35742/rcci.2016.21(1).35-44
Palacios Zumba, E. M., Herrera Toledo, M. J., Villacrés Correa, M. F., Jácome Achi, S. S., Moreta Maldonado, P. A., Vélez Monrroy, S. G., & Posso Pacheco, R. J. (2024). Classrooms in Hospitals as Spaces of Opportunity Towards Inclusive Education. Community and Interculturality in Dialogue, 4, 130. https://doi.org/10.56294/cid2024130
Petkus, E. (2000). A Theoretical and Practical Framework for Service-Learning in Marketing: Kolb’s Experiential Learning Cycle. Journal of Marketing Education, 22(1), 64-70. https://doi.org/10.1177/0273475300221008
Posso Pacheco, R. J. (2023). Diseño metodológico de sistematización de preguntas abiertas: Un esfuerzo para mejorar la investigación cualitativa. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 2(6), 919-925. https://doi.org/10.56200/mried.v2i6.6780
Posso-Pacheco, R. J. (2024). Transformando la Educación Física: Del tradicionalismo militar a un enfoque lúdico-inclusivo. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 3(7), 1-8. https://doi.org/10.56200/mried.v3i7.7287
Prado-Límaco, G. P.-L. (2023). Virtualización del proceso de validación por juicio de expertos de instrumentos de recolección de datos de investigación. RCA, 1(1), 1-44. https://doi.org/10.37211/2789.1216.v1.n1.7
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ralph Alexander Sommer Aguilar, Wladimir Hermógenes Correa Correa, Sonia Carlota Aguilar Vargas, Marco Tulio Sarango Masache, Carlos Alberto Landeta Jarr´ín, Graciela del Pilar Yánez Cajas, Narcisa Azucena Heras Calle
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.