Contextualized Teaching Strategies for Hospital Classrooms: Promoting Inclusion and Educational Participation

Authors

  • Sonia Carlota Aguilar Vargas Unidad Educativa Municipal Julio Enrique Moreno, Ecuador https://orcid.org/0009-0004-5968-079X
  • Catherine de Lourdes Vaca Armendáriz Unidad Educativa Municipal Julio Enrique Moreno https://orcid.org/0009-0004-3593-1179
  • Jorge Esteban Chávez Aragón Unidad Educativa Rafael Alvarado
  • Fabricio Enrique Santacruz Vaca Unidad Educativa Municipal Quitumbe https://orcid.org/0009-0000-1219-5624
  • Gladys Salomé Chanatasig Biracucha Unidad Educativa Dr. José María Velasco Ibarra
  • Cristina Elizabeth Ruiz Garzón Unidad Educativa Municipal Quitumbe https://orcid.org/0009-0000-2309-6162

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7906

Keywords:

hospital classrooms, pedagogical adaptation, virtual reality, inclusive education, multidisciplinary collaboration

Abstract

The objective of this research was to design contextualized teaching strategies for hospital classrooms that promote the inclusion and educational participation of children and young people affected by long-term medical conditions. This study adopts a theoretical design of documentary review, identifying relevant sources through academic databases. It formulates adaptive strategies applicable in hospital classrooms, with validation from experts in hospital education and inclusive education to ensure relevance and practicality. The findings reveal the importance of contextualized teaching strategies to meet the specific needs of hospitalized students. The need for curricular adaptations that consider the physical and cognitive conditions of the student was highlighted, as well as the use of technologies such as virtual reality to provide rich and accessible educational experiences. Additionally, the continuous training of educators to effectively manage the particularities of the hospital environment was emphasized. The study underscores the critical importance of personalizing learning to the educational, emotional, and physical needs of the students, significantly improving their engagement and progress. The integration of interactive technologies and a collaborative approach involving a multidisciplinary team are fundamental for the development of effective educational strategies in hospital classrooms, ensuring a more holistic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catherine de Lourdes Vaca Armendáriz, Unidad Educativa Municipal Julio Enrique Moreno

Docente Unidad Educativa Municipal Julio Enrique Moreno

Jorge Esteban Chávez Aragón , Unidad Educativa Rafael Alvarado

Docente Unidad Educativa Rafael Alvarado

Fabricio Enrique Santacruz Vaca, Unidad Educativa Municipal Quitumbe

Docente Unidad Educativa Municipal Quitumbe

Gladys Salomé Chanatasig Biracucha, Unidad Educativa Dr. José María Velasco Ibarra

Docente Unidad Educativa Dr. José María Velasco Ibarra

Cristina Elizabeth Ruiz Garzón, Unidad Educativa Municipal Quitumbe

Docente Unidad Educativa Municipal Quitumbe

References

Alonso Briales, M. (2024). Formación en centro para las maestras de aulas hospitalarias y domiciliarias. Aula Abierta, 53(1), 15-23. https://doi.org/10.17811/rifie.19777

Argáez De La Fuente, J. A. (2023). Construcción de un Modelo Educativo en Pedagogía Hospitalaria en el Estado de Tabasco a Partir de un Estudio Comparativo con el Estado de Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 1777-1792. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.8809

Beneitez Villamor, A. (2020). Fomento de la inclusión a través de las enseñanzas artísticas en centros docentes y aulas hospitalarias. Revista de Educación Inclusiva, 1(1), 106-123. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/495

Erazo Pesántez, M. D. L. Á. (2021). Revisión y análisis sobre el potencial pedagógico de las TIC en las aulas hospitalarias: Hacia la e-inclusión del alumnado hospitalizado. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 77, 35-51. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2179

García Peñalvo, F. J., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2023). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 9-39. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

Garuz, M. C. M. (2021). Hacia la profesionalización de la pedagogía hospitalaria. Ensino em Re-Vista, 28, e012. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-12

Hewstone García, C., & Ocampo González, A. (2024). Situación actual de la pedagogía hospitalaria en Latinoamérica: Nudos críticos y posibilidades de transformación. Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva | CELEI.

Mendoza Carrasco, M. V. (2022). Perfil y rol del docente en aulas hospitalarias inclusivas. Educación, 28(2), 1-10. https://doi.org/10.33539/educacion.2022.v28n2.2642

Palma Flores, C., Díaz Peña, H., & Zepeda Varas, E. (2022). Representaciones docentes de los Elementos Distintivos del desempeño Profesional En las aulas hospitalarias. Revista ProPulsión, 5(2), 85-101. https://doi.org/10.53645/revprop.v5i2.92

Peña Hita, M. a Á., Pegalajar Palomino, M. D. C., & Carpio Fernández, M. a V. (2022). La educación desde las aulas hospitalarias: Percepciones de la familia y del personal médico-sanitario. Educar, 58(2), 517-531. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1521

Posso Pacheco, R. J. (2023). Diseño metodológico de sistematización de preguntas abiertas: Un esfuerzo para mejorar la investigación cualitativa. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 2(6), 919-925. https://doi.org/10.56200/mried.v2i6.6780

Published

2024-05-19

How to Cite

Aguilar Vargas, S. C., Vaca Armendáriz, C. de L., Chávez Aragón , J. E., Santacruz Vaca, F. E., Chanatasig Biracucha, G. S., & Ruiz Garzón, C. E. (2024). Contextualized Teaching Strategies for Hospital Classrooms: Promoting Inclusion and Educational Participation. MENTOR Journal of Educational and Sports Research, 3(8), 615–628. https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7906

Issue

Section

Artículos Revisión

Most read articles by the same author(s)