Body Language in Early Education: Fostering Creativity and Inclusivity

Authors

  • Richar Jacobo Posso-Pacheco Ministerio de Educación del Ecuador https://orcid.org/0000-0003-1279-9852
  • Laura Cristina Barba-Miranda Ministerio de Educación del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6996

Keywords:

Body expression, early education, creativity, disability

Abstract

The benefits of body expression in children with disabilities are not fully understood. This article aimed to analyze the importance of body expression as a methodology to foster creativity and inclusion in students with specific educational needs. This research was theoretical with a descriptive-reflexive orientation; it relied on an exhaustive document review technique involving the collection, analysis, and synthesis of relevant information from scientific articles. The challenge of integrating visually impaired students in early education requires adaptable pedagogical approaches and inclusive strategies. Body expression in early education is fundamental for creativity and inclusion, particularly for visually impaired children, providing key adaptations that enhance participation in inclusive educational environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Richar Jacobo Posso-Pacheco, Ministerio de Educación del Ecuador

PhD Proyectos

Laura Cristina Barba-Miranda, Ministerio de Educación del Ecuador

PhD Proyectos

References

Aldeán-Riofrío, M., Román-Celi, G., Andrade-Carrión, A. y González-Sarango, J. (2023). Recursos Didácticos para desarrollar la expresión corporal en niños de 5 a 6 años. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(11), 4-16. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2299

Andrey Bernate, J. y Alfaro Urtatiz, M. (2021). Body expression as a dialogical phenomenon from the Corporeity. EduSol, 21(76), 58-70. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000300058&lng=es&tlng=en.

Cárdenas-Loor, A., Genovezzy-Velásquez, P., Napa-Arévalo, L. y Arévalo Briones, K. P. (2021). Habilidades sociales y comportamiento en niños en una Unidad de Educación Básica del cantón Buena Fe, provincia de Los Ríos, Ecuador. Ciencias Sociales Y Económicas, 5(2), 71–83. https://doi.org/10.18779/csye.v5i2.484

Carnero-Sierra, S. y Pérez de Amézaga, A. M. (2019). La Expresión Corporal como forma de comunicación esencial. HOLOS, 5, 1–13. https://doi.org/10.15628/holos.2019.8477

De Moraes, Y., Silva Carvalho, P., Ietto Montilha, R. y Fernandes, A. (2022). La logopedia en la rehabilitación de personas con discapacidad visual. MLS Inclusion and Society Journal, 1(1), 1-14. https://www.mlsjournals.com/MLS-Inclusion-Society/article/view/968

Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L. y Gamonales, J. M. (2021). Propuesta de Unidad Didáctica para Educación Física: “Conociendo los deportes para personas con discapacidad visual”. E-Motion: Revista De Educación, Motricidad E Investigación, (15), 77-101. https://doi.org/10.33776/remo.v0i15.5031

Jones, P. W. (1988). International policies for Third World education: UNESCO, literacy and development. Routledge. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000079514

Molina-Cevallos, M. y Palma-Villavicencio, M. (2022). Desarrollo de la expresión corporal en tiempos de pandemia a través de manual de actividades. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada Yachasun, 6(11), 104–118. https://doi.org/10.46296/yc.v6i11.0196

Orozco, I. y Moriña, A. (2020). Estrategias Metodológicas que Promueven la Inclusión en Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 1-15. https://revistas.uam.es/riejs/article/download/riejs2020.9.1.004/12028/

Parra-Dussan, C. (2010). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad: antecedentes y sus nuevos enfoques. International Law, (16), 347-380. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-81562010000100011&script=sci_arttext

Prados Megías, M. E. (2020). Pensar el cuerpo. De la expresión corporal a la conciencia expresivocorporal, un camino creativo narrativo en la formación inicial del profesorado. Retos, 37, 643–651. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74256

Puentes de Armas, T. y Sánchez Valdés, X. (2019). Las neurociencias para la educación inclusiva en la formación del profesional de la educación infantil. Mendive. Revista de Educación, 17(3), 333-345. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000300333&lng=es&tlng=es.

Quijije López, A. L. y Flores, A. (2022). Guía de actividades lúdicas que fomenten la autonomía en los niños de Educación Inicial II. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(Extraordinario), 215–235. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1704

Rodríguez Fernández, J.E., López Paz, J., Navarro Patón, R. (2016). La expresión corporal orientada al alumnado con discapacidad visual desde una perspectiva inclusiva de la didáctica de la educación física. Trances, 8(2):113-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6425516

Romo, M., Alfonso-Benlliure, V. y Sanchez-Ruiz, M. J. (2016). El test de creatividad infantil (TCI): evaluando la creatividad mediante una tarea de encontrar problemas. Psicología Educativa, 22(2), 93-101. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X16000099

Salas-Acuña, E. O. (2021). Desarrollo de la creatividad en la educación. Maestro y Sociedad, (Número especial). 320-329. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5466

Simbaña-Haro, M. P., Gonzalez-Romero, M. G., Merino-Toapanta, C. E. y Sanmartin-Lazo, D. E. (2022). La expresión corporal y el desarrollo motor de niños de 3 años. Revista Científica Retos De La Ciencia, 6(12), 25–40. https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/385

Vega, N. I. y Villegas-Paredes, G. (2021). Aportaciones de la neurociencia cognitiva y el enfoque multisensorial a la adquisición de segundas lenguas en la etapa escolar. Marco ELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (32). 1-12. https://www.redalyc.org/journal/921/92165031012/movil/

Vygotsky, L. S., & Cole, M. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard university press.

Published

2023-11-18

How to Cite

Posso-Pacheco, R. J., & Barba-Miranda, L. C. (2023). Body Language in Early Education: Fostering Creativity and Inclusivity. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(2Especial), 1228–1234. https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6996