The MOTIVATION AS A BENEFIT IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.5956Keywords:
Motivation, Education, learningAbstract
In summary, motivation is a teaching and learning process that stimulates and guides students to make all the necessary efforts to achieve productive learning. The main objective of this research was to analyze motivation since it is an important element to consider in the teaching process. The methodology used was the systematic review through search protocols, which is why several articles, books, gradual theses, master's theses were reviewed. For the database, connectors such as "or", "and", "in" were considered, arrogating results such as intrinsic motivation and extrinsic motivation that also influences the attitude adopted by students, the way they carry out activities, as well as the level of effort required to fulfill its tasks. As a conclusion, it can be deduced that intrinsic motivation is positively correlated, extrinsic motivation is determined by rewards specially when students are not motivated to participate and enjoy Physical Education classes.
Downloads
References
Almagro, B., Navarro, I., Paramio, G., & Sáenz, P. (2015). Consecuencias de la motivación en las clases de educación física. EmasF Revista Digital de Educación Física, 6(34), 26-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5386722
Arboleda, J. (2020). Educación y pedagogía en las ciencias de la cultura física y el deporte. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8263768
Bermudez, C., & Saenz, P. (2019). Emociones en Educación Física. Una revisión bibliográfica. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 597-603. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7260957
Carcelén, S. (2014). La motivación en la Educación Física: un estudio cuantitativo con alumnado de 2º y 4º de la ESO. (Tesis de Maestría) Universidad de Valencia: http://hdl.handle.net/10550/63182
Castaño, M., Navarro, R. y Basanta, S. (2015). Qué tipo de motivación predomina en los escolares de Educación Física primaria hacia la educación física. Un estudio descriptivo. EmásF: revista digital de educación física, (35), 152-160. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5391133
Castro, J., Pierón, M. y Gonzalez, M. (2006). Actitudes y Motivación en Educación Física Escolar. Retos. Nuevas tendencias en Educacion FIsica Deporte y Recreaccion (10), 5-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2089227
Charchaoui, I. (2019). Tipos de motivación para participar en las clases de educación física en la etapa de enseñanza secundaria obligatoria. Acción Motriz, 12. https://core.ac.uk/reader/157763600
Cuesta, J. y Concepción, I. (2018). La motivación por las clases de educación Física en estudiantes con necesidades Educativas especiales de la escuela de Enseñanza especial del municipio Moa. Revista de Innovación Social y Desarrollo, 03(02), 2-5. http://portal.amelica.org/ameli/journal/232/2321198003/2321198003.pdf
Dorado, E., Paramio, G. y Almagro, B. (2016). Análisis de la motivación en las clases de Educación Física en primaria. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (7), 3-12. http://uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/e-moti-on/article/view/3136
Escudero, D. (2020). La motivación de logro y su implicación en la educación física contemporánea. In Educación y pedagogía en las ciencias de la cultura física y el deporte (pp. 98-106). REDIPE, Red Iberoamericana de Pedagogía. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8263768
Espinoza, B. y Heredia, D. (2021). Motivación e intención deportiva en estudiantes de educación física. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 6941-6956. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/823/1112
Galeano, A. (2021). Estudio documental de la motivación en Educación Física: análisis de su evolución. Revista Cognosis, 6(4), 71-92. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/4329
Gallegos, G., Extremera, B., Fuentes, S., & Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 59-70. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232014000200007
García, I., Gema, P. y Almagro, B. (2019). Análisis de la motivación en las clases de Educación Física de primer ciclo de Primaria. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (12), 28-45. http://www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/e-moti-on/article/view/3680
Lagardera, F. (2014). La motivación en las clases de educación física. https://revista-apunts.com/wp-content/uploads/2020/11/016-017_105-108_es.pdf
Llerandi, V. y Barrios, Y. (2022). La motivación y el aprendizaje en la clase de educación física: reflexiones prácticas. Conrado, 18(84), 30-39. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000100030
Martínez, A., Mayorga, D. y Viciana, J. (2016). Motivación hacia la educación física y su relación con la condición física saludable en escolares de Educación Secundaria Obligatoria. Nutricion hospitalaria, 33(4), 948-953. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-16112016000400028
Méndez, A., Fernández, J., Cecchini, J. y González, C. (2013). Perfiles motivacionales y sus consecuencias en educación física. Revista de psicología del deporte, 22(1), 29-38. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235127552005.pdf
Page, M., McKenziea, J. y Bossuy, P. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0300893221002748
Plazas, G. y Baena, A. (2017). Motivación en educación física a través de diferentes metodologías. PROFESORADO, Revista de currículum y formación del profesorado, 21(1), 387-402. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56750681019
Posso R., Paz B., Figueredo L., Muñoz I., Ortiz N., Cóndor J., Condor M. y Marcillo J. (2022). Necesidades Educativas Especiales en el contexto de la Educación Física. https://doi.org/10.46498/upelipb.lib.0015
Posso Pacheco, R. J. (2022). Transformación social del bienestar humano: una reflexión de la práctica deportiva. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(3), 238–246. https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.4755
Posso, R. J., Cóndor, M. G, Rojas, M. D. C. H., Ronquillo, N. D. y Machado, P. E. (2023). La nivelación de conocimientos: Retos de la educación post pandemia. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 27(1), 94–110. https://doi.org/10.46498/reduipb.v27i1.1861
Posso Pacheco, R. J. P., Ashqui, M. T., Loachamin, L. A. M., Revelo, G. P. P., & Hidalgo, L. A. J. (2023). Revolucionando la educación: Implementación efectiva de la tecnología en el aula. GADE: Revista Científica, 3(1), 33-47. https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/188
Posso, R. J., Cóndor, M. G. C., Quimbiulco, P. G. B., Manzanillas, C. A. C., & Guamán, A. E. D. (2023). Post pandemia: Estrategias para el diagnóstico de habilidades sociales. GADE: Revista Científica, 3(1), 1-16. https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/186
Posso Pacheco, R. J., Cóndor Chicaiza, M. G., Mora Guerrero, L. M. y Segundo Leonidas, R. M. (2023). Aprendizaje basado en retos: Una mirada desde la educación superior. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(2), 1-15. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1486
Ramos, T., Gómez, N., Parra, A., & Estrada, L. (2019). Influencia del docente de Educación Física sobre la confianza, diversión, la motivación y la intención de ser físicamente activo en la adolescencia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(1), 222-232. https://scielo.isciii.es/pdf/cpd/v19n1/1578-8423-cpd-19-1-222.pdf
Sanz, D. E. y Lima, P. (2009). La motivación como proceso psíquico inductor y su implicación en la Educación Física contemporánea. efDeportes.com Revista Digital.18(181) 1-15. https://efdeportes.com/efd134/la-motivacion-hacia-las-clases-de-educacion- fisica.htm
Valladares Fuente, F. E. y Posso Pacheco, R. J. (2022). Indicadores de la educación ambiental para el profesional del deporte. Ciencia y Deporte, 7(1), 45-59. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-17732022000100045
Valladares Fuente, F. y Posso Pacheco, R. J. (2022). A brief reference about fresh and salt water worldwide and in Cuba. International Journal for research in Climatic Change & Earth Science, 1(9), 1-7. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/27952/1/22%20POSSO%20A%20BRIEF%20REFERENCE%20ABOUT.pdf
Valladares, E. y Posso, R. (2022). Metodología para fortalecer la dimensión salud en la clase de educación física. Una perspectiva desde ecuador. FIEP BULLETIN, 92(especial), 332-344. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/25779/1/22%20POSSO%20METODOLOGIA%20PARA%20FORTALECER.pdf
Vallerand, R. J. (2007). An integrative analysis of intrinsic and extrinsic motivation in sport, Journal of Applied Sport Psychology, 11(1), 142-169. https://doi.org/10.1080/10413209908402956
Vilugrón, G. F. (2019). Motivaciones hacia la práctica de actividad física-deportiva. Revista Ciencias de la Actividad Física, 20(2), 1-13. https://www.redalyc.org/journal/5256/525661608002/html/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.