¿And what is that called Physical Education? And approach to contextualization

Authors

  • Daniel Stiven Cuervo Jiménez Ministerio de Educación de República Dominicana

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7837

Keywords:

Physical education, curriculum, trends, content

Abstract

This article reflects some analyzes on the currents of physical education, its contents developed in the school environment and provides an analysis of conjunctures between the textual elements that support the area and the praxis of physical education itself. It intends to build an overview of the trends in physical education as an orientation guide for physical educators, the study will be carried out under the Prisma methodology, seeking literary review and justifying from it; This review arises as a problem of ignorance of the fundamentals of the physical education area in the teachers of the Dominican Republic, therefore, the task of generating epistemic constructs around said need is given.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Stiven Cuervo Jiménez, Ministerio de Educación de República Dominicana

Ministerio de Educación de República Dominicana

References

Britapaz Avarez, L., & Díaz, J. D. V. (2015). Significado del deporte en la dimensión social de la salud. Salus, 19, 28-33. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=375943551006

Castañer, M., & Camerino, O. (1996). El enfoque global de la motricidad y El marco de la educación física en primaria según un modelo de interrelación de los contenidos. La educación física en la enseñanza primaria, https://dialnet.unirioja.es/servlet/extaut?codigo=162992

Cagigal, J. M. (1975). El deporte en la sociedad actual (pp. 122-3). Prensa español.

Devís Devís, J. (1995): "Deporte, educación y sociedad: hacia un deporte escolar diferente", en Revista de Educación n° 306 (enero-abril), p. 455-472. Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.

González, R, & Cols (2006). El progreso en la actividad física, mitos y realidades. EFdeportes Revista Digital, 11(102). 1-12. https://www.efdeportes.com/efd102/mitos.htm

González-Valeiro, M., Bustamante-Castaño, S. A., Chaverra-Fernández, B. E., Fonseca-Gomes, L. C., López-D'Amico, R., da Silva Figueira-Martins, J. F., ... & Zamora-Mota, H. R. (2019). Estudio comparado: La Educación Física en Colombia, Chile, España, Portugal, República Dominicana y Venezuela. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 3(2), 7-18. https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/196

Jordán, O. R. C. (2004). Didáctica de la Educación Física: Un enfoque constructivista. Inde.

Larraz, A. (2008) La Expresión Corporal en la escuela primaria. Experiencia desde la Educación Física, en G. Sánchez, J. Coterón, J. Gil y A. Sánchez, El movimiento expresivo. Actas del II Congreso Internacional de Expresión Corporal y Educación, (pp. 47-60). Salamanca: Amarú.

Le Breton, D. (1990) Antropología del cuerpo y modernidad. Nueva Visión

Mosquera Mateus, L. (2010). Tendencias de la Educación Física escolar. Análisis desde la confrontación. Lúdica Pedagógica, 2(15). 1-15. https://doi.org/10.17227/ludica.num15-564

Ollier, F y Brohm, J.M. (2020). "Praxis de la resistencia ideológica y política al "deporte capitalista". Sociología del Deporte1(2): 63-69 https://doi.org/10.46661/socioldeporte.5380

Parlebas, P. (2001). Juegos, deportes y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Editorial Paidotribo.

Parlebas, P. (1967). L’ education physique en miettes. EPS

Pineda, J. D. O. (2021). ¿Por qué es importante investigar? Movimiento científico, 15(2), I-V. https://revmovimientocientifico.ibero.edu.co/article/view/mct15200

Posso Pacheco, R. J. (2022). Transformación social del bienestar humano: una reflexión de la práctica deportiva. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 1(3), 238–246. https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.4755

Posso Pacheco, R. J., Chimba Santillán, S. Y., Mendoza Jara, M. A., Cumbajin Pulupa, A. P., & Solano Salazar, E. L. (2023). El papel del currículo en la convivencia escolar: una revisión sistemática de enfoques y hallazgos. GADE: Revista Científica, 3(5), 15-26. Recuperado a partir de https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/271

Romero, C. (1994). Apuntes de la Asignatura de Didáctica de la Educación Física I. Universidad de Granada.

Saraví, J. R. (2007). Praxiología Motriz: un debate pendiente. Educación Física y ciencia, 9, 103-117. https://efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/EFyCv09a05/pdf

Torres-Luque, G., Carpio, E., Lara Sánchez, A., & Zagalaz Sánchez, M. L. (2014). Niveles de condición física de escolares de educación primaria en relación a su nivel de actividad física y al género (Fitness levels of elementary school children in relation to gender and level of physical activity). Retos, 25, 17–22. https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34468

Published

2024-05-19

How to Cite

Cuervo Jiménez, D. S. (2024). ¿And what is that called Physical Education? And approach to contextualization. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 3(8), 526–546. https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7837

Issue

Section

Artículos Revisión