¿And what is that called Physical Education? And approach to contextualization
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7837Keywords:
Physical education, curriculum, trends, contentAbstract
This article reflects some analyzes on the currents of physical education, its contents developed in the school environment and provides an analysis of conjunctures between the textual elements that support the area and the praxis of physical education itself. It intends to build an overview of the trends in physical education as an orientation guide for physical educators, the study will be carried out under the Prisma methodology, seeking literary review and justifying from it; This review arises as a problem of ignorance of the fundamentals of the physical education area in the teachers of the Dominican Republic, therefore, the task of generating epistemic constructs around said need is given.
Downloads
References
Britapaz Avarez, L., & Díaz, J. D. V. (2015). Significado del deporte en la dimensión social de la salud. Salus, 19, 28-33. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=375943551006
Castañer, M., & Camerino, O. (1996). El enfoque global de la motricidad y El marco de la educación física en primaria según un modelo de interrelación de los contenidos. La educación física en la enseñanza primaria, https://dialnet.unirioja.es/servlet/extaut?codigo=162992
Cagigal, J. M. (1975). El deporte en la sociedad actual (pp. 122-3). Prensa español.
Devís Devís, J. (1995): "Deporte, educación y sociedad: hacia un deporte escolar diferente", en Revista de Educación n° 306 (enero-abril), p. 455-472. Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.
González, R, & Cols (2006). El progreso en la actividad física, mitos y realidades. EFdeportes Revista Digital, 11(102). 1-12. https://www.efdeportes.com/efd102/mitos.htm
González-Valeiro, M., Bustamante-Castaño, S. A., Chaverra-Fernández, B. E., Fonseca-Gomes, L. C., López-D'Amico, R., da Silva Figueira-Martins, J. F., ... & Zamora-Mota, H. R. (2019). Estudio comparado: La Educación Física en Colombia, Chile, España, Portugal, República Dominicana y Venezuela. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 3(2), 7-18. https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/196
Jordán, O. R. C. (2004). Didáctica de la Educación Física: Un enfoque constructivista. Inde.
Larraz, A. (2008) La Expresión Corporal en la escuela primaria. Experiencia desde la Educación Física, en G. Sánchez, J. Coterón, J. Gil y A. Sánchez, El movimiento expresivo. Actas del II Congreso Internacional de Expresión Corporal y Educación, (pp. 47-60). Salamanca: Amarú.
Le Breton, D. (1990) Antropología del cuerpo y modernidad. Nueva Visión
Mosquera Mateus, L. (2010). Tendencias de la Educación Física escolar. Análisis desde la confrontación. Lúdica Pedagógica, 2(15). 1-15. https://doi.org/10.17227/ludica.num15-564
Ollier, F y Brohm, J.M. (2020). "Praxis de la resistencia ideológica y política al "deporte capitalista". Sociología del Deporte1(2): 63-69 https://doi.org/10.46661/socioldeporte.5380
Parlebas, P. (2001). Juegos, deportes y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Editorial Paidotribo.
Parlebas, P. (1967). L’ education physique en miettes. EPS
Pineda, J. D. O. (2021). ¿Por qué es importante investigar? Movimiento científico, 15(2), I-V. https://revmovimientocientifico.ibero.edu.co/article/view/mct15200
Posso Pacheco, R. J. (2022). Transformación social del bienestar humano: una reflexión de la práctica deportiva. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva , 1(3), 238–246. https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.4755
Posso Pacheco, R. J., Chimba Santillán, S. Y., Mendoza Jara, M. A., Cumbajin Pulupa, A. P., & Solano Salazar, E. L. (2023). El papel del currículo en la convivencia escolar: una revisión sistemática de enfoques y hallazgos. GADE: Revista Científica, 3(5), 15-26. Recuperado a partir de https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/271
Romero, C. (1994). Apuntes de la Asignatura de Didáctica de la Educación Física I. Universidad de Granada.
Saraví, J. R. (2007). Praxiología Motriz: un debate pendiente. Educación Física y ciencia, 9, 103-117. https://efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/EFyCv09a05/pdf
Torres-Luque, G., Carpio, E., Lara Sánchez, A., & Zagalaz Sánchez, M. L. (2014). Niveles de condición física de escolares de educación primaria en relación a su nivel de actividad física y al género (Fitness levels of elementary school children in relation to gender and level of physical activity). Retos, 25, 17–22. https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34468
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.