Physical Literacy in the Dominican Republic: Difficulties of Physical Education Today
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6496Keywords:
Physical Literacy, Physical Education, DifficultiesAbstract
Physical Literacy is a subject of great relevance and importance for Physical Education in an international level, this term has been used since 2001, being a pillar to achieve the quality of Physical Education around the world. However, said term is reflected in the Dominican curriculum more than two decades after its use, Due to a deficient epistemology of Physical Literacy, as well as pedagogical competencies, Dominican society must overcome various barriers to achieve full development in the quality of this pedagogical discipline. Because of this problem, is intended to achieve with this essay an analysis of the challenges that the nation faces to achieve a quality Physical Education on a par with international standards. For this, a documentary review was implemented as a methodology in order to understand the state of the art and determine with this the possible origins of these challenges, the main results being oriented towards teacher training, the competences of teachers and their didactic methodologies that are oriented to sports practices and not to a holistic Physical Education by and for life, as expected by the Physical Literacy.
Downloads
References
Cagigal, J. M. (2010). ¿La educación física, ciencia? Revista Educación Física y Deporte, 6(2-3), 49–58. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.4716
Caldwell, H. A., Di Cristofaro, N. A., Cairney, J., Bray, S. R., MacDonald, M. J., y Timmons, B. W. (2020). Physical literacy, physical activity, and health indicators in school-age children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 2-12. https://doi.org/10.3390/ijerph17155367
Carreiro-da-Costa, F. (2019). Educación física como proyecto de innovación y transformación cultural. Revista Caribeña de Investigación Educativa RECIE, 3(2), 19-32. https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/198
Cóndor Chicaiza, M. G., Cóndor Chicaiza, J., Posso Pacheco, R. J. (2021). Propuesta educativa para el desarrollo personal y social de los adolescentes en la pandemia. Revista científica Olimpia, 18(3), 1-13. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/26183
Delerna Ríos, G. E., y Levano Rodríguez, D. (2021). Importancia de las tecnologías de información en el fortalecimiento de competencias pedagógicas en tiempos de pandemia. Revista Científica de Sistemas e Informática, 1(1), 69-78. https://doi.org/10.51252/rcsi.v1i1.104
Domingo, I. (2020). Autopercepción de la imagen corporal relacionada al estado nutricional y nivel de actividad física en adolescentes de una institución educativa estatal, Comas [Título Profesional de Licenciado en Nutrición, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/11783
Guerrero Gallardo, H. y Posso Pacheco, R. (2023). Docentes noveles: limitaciones para su desarrollo profesional en el contexto ecuatoriano. Mendive. Revista de Educación, 21(1), 1-17. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3137
Gómez Cerda, J. (6 de junio de 2019). La educación dominicana. Acento. https://acento.com.do/opinion/la-educacion-dominicana-8688706.html
Jaramillo, L. (2003). ¿Qué es Epistemología? Mi mirar epistemológico y el progreso de la ciencia. Cinta de Moebio: Revista Electrónica de Epistemología Ciencias Sociales, (18), 174-178. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=858711
Kirk, D. (2019). Precarity, critical pedagogy and physical education. Londres: Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780429326301
Lara, G. T. (2017). La investigación cualitativa y el estudio de casos: una revisión teórica para su. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2(14). https://acortar.link/AXKouL
López, A. P., Cerrato, D. V., y Varela, J. B. (2017). Sedentarismo y actividad física. Revista de Investigación y Educación en Ciencias de la Salud (RIECS), 2(1), 49-58. https://riecs.es/index.php/riecs/article/view/17
Martínez, L. y Gómez, R. (2012). La educación física y el deporte en la edad escolar. España: Miño y Davila Editores. https://www.todostuslibros.com/libros/la-educacion-fisica-y-el-deporte-en-la-edad-escolar-el-giro-reflexivo-en-la-ens_978-84-92613-06-9#synopsis
Meyreles, M. (19 de septiembre de 2022). Adecuación curricular dividida por área del nivel primario. Gobierno de la República Dominicana Educación. https://escuelameyreles.edu.do/adecuacion-curricular-dividida-por-area-del-nivel-primario/
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (6 de diciembre de 2021). Lanzan proyecto INDÓMITA-RD para la masificación del deporte escolar y comunitario. Gobierno de la República Dominicana Educación. https://ministeriodeeducacion.gob.do/comunicaciones/noticias/lanzan-proyecto-indomita-rd-para-la-masificacion-del-deporte-escolar-y-comunitario
Montás, M. y Sánchez, M. (2022). Formación inicial docente de educación física: barreras que desafían al profesorado universitario. Revista RETOS, 46, 529–537. https://doi.org/10.47197/retos.v46.94601
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). Educación física de calidad (EFC): Guía para los responsables políticos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231340
Organización Panamericana de la Salud. (2018). Actividad física. https://www.paho.org/es/temas/actividad-fisica
Ortega, C. (2019). Qué es la investigación documental https://www.questionpro.com/blog/es/investigacion-documental/
Posso Pacheco, R. J. (2022). La post pandemia: una reflexión para la educación. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2118
Posso, R., Barba, L., Paz, B., Pereira, M., León, X., Ortiz, N. y Noroña, L. (2022) Exclusión del ejercicio físico desde la mirada de las TIC. Unidad de Publicaciones de la UPEL IPB. https://doi.org/10.46498/upelipb.lib.0011
Posso Pacheco, R. J., Benítez Hurtado, O. L., Hernández Pillajo, P. C., Marcillo Ñacato, J. C. y Palacios Zumba, E. M. (2022). 15.- La contextualización del currículo priorizado ecuatoriano: una conexión con la realidad de la comunidad educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(1), 324–340. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i1.1628
Ramos de Balazs, A. C. R., de D'Amico, R. L., y Cedeño, J. J. M. (2017). Alfabetización física: Una percepción reflexiva. Revista Multidisciplinaria Dialógica, 14(1), 87-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6216222
Rebullido, T. R., y Faigenbaum, A. D. (2018). De la alfabetización hacia el analfabetismo físico. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 9(53), 5-9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6482542
Rodríguez Piñero, C. D. (2021). Rendimiento académico en estudiantes de nivel secundario y su relación con la práctica deportiva extraescolar. Revista Digital de Educación Física EmásF, 13(73), 49-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8128696
Rodríguez, M., y Mendivelso, F. (2018). Diseño de investigación de Corte Transversal. Revista Médica Sanitas, 21(3), 141-147. https://revistas.unisanitas.edu.co/index.php/rms/article/view/368
Román Arenaza, R. (2019). Lenguajes de programación Javascript [Título Pregrado], Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3026
Siche, R. (2019). Redacción científica II. [Discurso principal]. Conferencia de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo, Perú.
Tancara, C. (2023). La investigación documental [Archivo PDF]. https://www.studocu.com/es-mx/document/universidad-autonoma-de-sinaloa/metodologia-de-la-investigacion/investigacion-1-nsjsj/43722936
Valladares Fuente, F. y Posso Pacheco, R. J. (2022). A brief reference about fresh and salt water worldwide and in Cuba. International Journal for research in Climatic Change & Earth Science, 1(9), 1-7. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/27952/1/22%20POSSO%20A%20BRIEF%20REFERENCE%20ABOUT.pdf
Van Der Mars, H. (2019). Credibility, relevance, impact: A reminder about the importance of kinesiology research as building block for professional practice. Journal Research Quarterly for Exercise and Sport, 90, Ai-Aii. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/02701367.2019.1591148
Villanueva-López, I. (2014). Para qué sirven las palabras clave. Revista Acta Ortopédica Mexicana, 28(4), 211–211. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-41022014000400001
Whitehead, M. (2013). Definition of physical literacy and clarification of related issues. Journal Sport Cience and Physical Education, (65), 28-33. https://www.physical-literacy.org.uk/wp-content/uploads/2020/04/ICSSPC-Bulletin65.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.