Physical Literacy in the Dominican Republic: Difficulties of Physical Education Today

Authors

  • Judit Del Carmen Blanco Pérez Ministerio de Educación de la República Dominicana https://orcid.org/0000-0003-3729-2193
  • Guio Baptiste-Phart Ministerio de Educación de la República Dominicana https://orcid.org/0000-0003-3758-3150
  • Rodomy Cruz Román Ministerio de Educación de la República Dominicana https://orcid.org/0000-0002-1821-0300
  • José Luis Rosario-Rodríguez Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana https://orcid.org/0000-0002-7068-5557

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6496

Keywords:

Physical Literacy, Physical Education, Difficulties

Abstract

Physical Literacy is a subject of great relevance and importance for Physical Education in an international level, this term has been used since 2001, being a pillar to achieve the quality of Physical Education around the world. However, said term is reflected in the Dominican curriculum more than two decades after its use, Due to a deficient epistemology of Physical Literacy, as well as pedagogical competencies, Dominican society must overcome various barriers to achieve full development in the quality of this pedagogical discipline. Because of this problem, is intended to achieve with this essay an analysis of the challenges that the nation faces to achieve a quality Physical Education on a par with international standards. For this, a documentary review was implemented as a methodology in order to understand the state of the art and determine with this the possible origins of these challenges, the main results being oriented towards teacher training, the competences of teachers and their didactic methodologies that are oriented to sports practices and not to a holistic Physical Education by and for life, as expected by the Physical Literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Judit Del Carmen Blanco Pérez, Ministerio de Educación de la República Dominicana

Docente: Ministerio de Educación de la República Dominicana,

República Dominicana

Guio Baptiste-Phart, Ministerio de Educación de la República Dominicana

Docente: Ministerio de Educación de la República Dominicana,

República Dominicana

Rodomy Cruz Román, Ministerio de Educación de la República Dominicana

Docente: Ministerio de Educación de la República Dominicana,

República Dominicana

José Luis Rosario-Rodríguez, Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana

Docente: Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña,

República Dominicana

References

Cagigal, J. M. (2010). ¿La educación física, ciencia? Revista Educación Física y Deporte, 6(2-3), 49–58. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.4716

Caldwell, H. A., Di Cristofaro, N. A., Cairney, J., Bray, S. R., MacDonald, M. J., y Timmons, B. W. (2020). Physical literacy, physical activity, and health indicators in school-age children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 2-12. https://doi.org/10.3390/ijerph17155367

Carreiro-da-Costa, F. (2019). Educación física como proyecto de innovación y transformación cultural. Revista Caribeña de Investigación Educativa RECIE, 3(2), 19-32. https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/198

Cóndor Chicaiza, M. G., Cóndor Chicaiza, J., Posso Pacheco, R. J. (2021). Propuesta educativa para el desarrollo personal y social de los adolescentes en la pandemia. Revista científica Olimpia, 18(3), 1-13. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/26183

Delerna Ríos, G. E., y Levano Rodríguez, D. (2021). Importancia de las tecnologías de información en el fortalecimiento de competencias pedagógicas en tiempos de pandemia. Revista Científica de Sistemas e Informática, 1(1), 69-78. https://doi.org/10.51252/rcsi.v1i1.104

Domingo, I. (2020). Autopercepción de la imagen corporal relacionada al estado nutricional y nivel de actividad física en adolescentes de una institución educativa estatal, Comas [Título Profesional de Licenciado en Nutrición, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/11783

Guerrero Gallardo, H. y Posso Pacheco, R. (2023). Docentes noveles: limitaciones para su desarrollo profesional en el contexto ecuatoriano. Mendive. Revista de Educación, 21(1), 1-17. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3137

Gómez Cerda, J. (6 de junio de 2019). La educación dominicana. Acento. https://acento.com.do/opinion/la-educacion-dominicana-8688706.html

Jaramillo, L. (2003). ¿Qué es Epistemología? Mi mirar epistemológico y el progreso de la ciencia. Cinta de Moebio: Revista Electrónica de Epistemología Ciencias Sociales, (18), 174-178. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=858711

Kirk, D. (2019). Precarity, critical pedagogy and physical education. Londres: Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780429326301

Lara, G. T. (2017). La investigación cualitativa y el estudio de casos: una revisión teórica para su. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2(14). https://acortar.link/AXKouL

López, A. P., Cerrato, D. V., y Varela, J. B. (2017). Sedentarismo y actividad física. Revista de Investigación y Educación en Ciencias de la Salud (RIECS), 2(1), 49-58. https://riecs.es/index.php/riecs/article/view/17

Martínez, L. y Gómez, R. (2012). La educación física y el deporte en la edad escolar. España: Miño y Davila Editores. https://www.todostuslibros.com/libros/la-educacion-fisica-y-el-deporte-en-la-edad-escolar-el-giro-reflexivo-en-la-ens_978-84-92613-06-9#synopsis

Meyreles, M. (19 de septiembre de 2022). Adecuación curricular dividida por área del nivel primario. Gobierno de la República Dominicana Educación. https://escuelameyreles.edu.do/adecuacion-curricular-dividida-por-area-del-nivel-primario/

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (6 de diciembre de 2021). Lanzan proyecto INDÓMITA-RD para la masificación del deporte escolar y comunitario. Gobierno de la República Dominicana Educación. https://ministeriodeeducacion.gob.do/comunicaciones/noticias/lanzan-proyecto-indomita-rd-para-la-masificacion-del-deporte-escolar-y-comunitario

Montás, M. y Sánchez, M. (2022). Formación inicial docente de educación física: barreras que desafían al profesorado universitario. Revista RETOS, 46, 529–537. https://doi.org/10.47197/retos.v46.94601

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). Educación física de calidad (EFC): Guía para los responsables políticos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231340

Organización Panamericana de la Salud. (2018). Actividad física. https://www.paho.org/es/temas/actividad-fisica

Ortega, C. (2019). Qué es la investigación documental https://www.questionpro.com/blog/es/investigacion-documental/

Posso Pacheco, R. J. (2022). La post pandemia: una reflexión para la educación. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2118

Posso, R., Barba, L., Paz, B., Pereira, M., León, X., Ortiz, N. y Noroña, L. (2022) Exclusión del ejercicio físico desde la mirada de las TIC. Unidad de Publicaciones de la UPEL IPB. https://doi.org/10.46498/upelipb.lib.0011

Posso Pacheco, R. J., Benítez Hurtado, O. L., Hernández Pillajo, P. C., Marcillo Ñacato, J. C. y Palacios Zumba, E. M. (2022). 15.- La contextualización del currículo priorizado ecuatoriano: una conexión con la realidad de la comunidad educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(1), 324–340. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i1.1628

Ramos de Balazs, A. C. R., de D'Amico, R. L., y Cedeño, J. J. M. (2017). Alfabetización física: Una percepción reflexiva. Revista Multidisciplinaria Dialógica, 14(1), 87-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6216222

Rebullido, T. R., y Faigenbaum, A. D. (2018). De la alfabetización hacia el analfabetismo físico. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 9(53), 5-9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6482542

Rodríguez Piñero, C. D. (2021). Rendimiento académico en estudiantes de nivel secundario y su relación con la práctica deportiva extraescolar. Revista Digital de Educación Física EmásF, 13(73), 49-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8128696

Rodríguez, M., y Mendivelso, F. (2018). Diseño de investigación de Corte Transversal. Revista Médica Sanitas, 21(3), 141-147. https://revistas.unisanitas.edu.co/index.php/rms/article/view/368

Román Arenaza, R. (2019). Lenguajes de programación Javascript [Título Pregrado], Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3026

Siche, R. (2019). Redacción científica II. [Discurso principal]. Conferencia de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo, Perú.

Tancara, C. (2023). La investigación documental [Archivo PDF]. https://www.studocu.com/es-mx/document/universidad-autonoma-de-sinaloa/metodologia-de-la-investigacion/investigacion-1-nsjsj/43722936

Valladares Fuente, F. y Posso Pacheco, R. J. (2022). A brief reference about fresh and salt water worldwide and in Cuba. International Journal for research in Climatic Change & Earth Science, 1(9), 1-7. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/27952/1/22%20POSSO%20A%20BRIEF%20REFERENCE%20ABOUT.pdf

Van Der Mars, H. (2019). Credibility, relevance, impact: A reminder about the importance of kinesiology research as building block for professional practice. Journal Research Quarterly for Exercise and Sport, 90, Ai-Aii. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/02701367.2019.1591148

Villanueva-López, I. (2014). Para qué sirven las palabras clave. Revista Acta Ortopédica Mexicana, 28(4), 211–211. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-41022014000400001

Whitehead, M. (2013). Definition of physical literacy and clarification of related issues. Journal Sport Cience and Physical Education, (65), 28-33. https://www.physical-literacy.org.uk/wp-content/uploads/2020/04/ICSSPC-Bulletin65.pdf

Published

2023-07-20

How to Cite

Blanco Pérez, J. D. C., Baptiste-Phart, G., Cruz Román, R., & Rosario-Rodríguez, J. L. (2023). Physical Literacy in the Dominican Republic: Difficulties of Physical Education Today. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(Especial), 894–918. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6496

Issue

Section

Artículos Revisión