Analysis of content and specific competencies in physical education at different educational levels

Authors

  • Douglas Johnattan López Acosta 1 https://orcid.org/0000-0002-7180-8213
  • Ernesto Valentín Guzmán Martínez  Instituto Superior de formación Docente Salomé Ureña

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2i6.6521

Keywords:

Physical Education, Competence Theories, Specific Competences, Educational System

Abstract

Physical Education is a subject of vital importance at different educational levels, from initial education to university, as it promotes the physical, emotional, and social development of students. The inclusion of specific skills and knowledge of theories facilitate learning and the acquisition of skills necessary to create productive and capable subjects to face the new times. It is important that the physical education contents are adapted to the different educational levels and consider the needs and characteristics of the students at each stage of the educational process. The objective of this essay is to analyze the contents of Physical Education at the different educational levels and to identify the theories of applicable competencies and the corresponding specific competencies. For its realization, a documentary review was used based on the contents and specific competences of the area, as well as the most relevant competence theories. During the writing, the following will be used as subtopics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ernesto Valentín Guzmán Martínez,  Instituto Superior de formación Docente Salomé Ureña

Licenciado en Educación Física

Ministerio De Educación De La República Dominicana

 Instituto Superior de formación Docente Salomé Ureña, 

República Dominicana.

References

Arias, J. L. (2018). La base teórica de las competencias en educación. Universidad de los Andes. Educere, 23(74), 57-67. https://www.redalyc.org/journal/356/35657597006/html/

Arias, J. L. (2019). La base teórica de las competencias en educación. Educere, 23(74), 57-67.

https://www.redalyc.org/journal/356/35657597006/html/

European Physical Education Association. (2022). Competence-based Physical Education. https://europeactive.eu/blog/competence-based-physical-education

Gómez Smyth, L. (2019). Prácticas pedagógicas en la enseñanza de la Educación Física del Nivel Inicial. In 13º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias 30 de septiembre al 4 de octubre de 2019 Ensenada, Argentina. Educación Física: ciencia y profesión. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.12807/ev.12807.pdf

Herrera, J. D. C. P., & Almonacid, J. H. (2019). Formación inicial docente en profesores de educación física. Levantamiento de competencias específicas a partir de las necesidades del medio educativo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 61-66. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6761648.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2016). Diseño Curricular del Primer Ciclo del Nivel Primario. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/MusI-diseno-curricular-del-nivel-primario-primer-ciclopdf.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2016). Diseño Curricular del Primer Ciclo del Nivel Secundario. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/RtcE-diseno-curricular-del-nivel-secundario-primer-ciclopdf.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2016). Diseño Curricular del Segundo Ciclo del Nivel Primario. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/gZol-diseno-curricular-del-nivel-primario-segundo-ciclopdf.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2017). Diseño Curricular del Segundo Ciclo del Nivel Secundario Modalidad Académica. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/An9x-secundaria-segundo-ciclo-modalidad-academicapdf.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2020). Diseño Curricular del Nivel Inicial.https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/raHf-nivel-inicial-diseno-curricular-actualizado-webpdf.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2022). Adecuación Curricular. https://ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/IgwQ-adecuacion-curricular-nivel-secudariopdf.pdf

SITEAL, (2019). Perfil de República Dominicana. https://siteal.iiep.unesco.org/pais/republica_dominicana

Published

2023-09-28

How to Cite

López Acosta, D. J., & Guzmán Martínez, E. V. (2023). Analysis of content and specific competencies in physical education at different educational levels. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(6), 1199–1212. https://doi.org/10.56200/mried.v2i6.6521