Analysis of content and specific competencies in physical education at different educational levels
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v2i6.6521Keywords:
Physical Education, Competence Theories, Specific Competences, Educational SystemAbstract
Physical Education is a subject of vital importance at different educational levels, from initial education to university, as it promotes the physical, emotional, and social development of students. The inclusion of specific skills and knowledge of theories facilitate learning and the acquisition of skills necessary to create productive and capable subjects to face the new times. It is important that the physical education contents are adapted to the different educational levels and consider the needs and characteristics of the students at each stage of the educational process. The objective of this essay is to analyze the contents of Physical Education at the different educational levels and to identify the theories of applicable competencies and the corresponding specific competencies. For its realization, a documentary review was used based on the contents and specific competences of the area, as well as the most relevant competence theories. During the writing, the following will be used as subtopics.
Downloads
References
Arias, J. L. (2018). La base teórica de las competencias en educación. Universidad de los Andes. Educere, 23(74), 57-67. https://www.redalyc.org/journal/356/35657597006/html/
Arias, J. L. (2019). La base teórica de las competencias en educación. Educere, 23(74), 57-67.
https://www.redalyc.org/journal/356/35657597006/html/
European Physical Education Association. (2022). Competence-based Physical Education. https://europeactive.eu/blog/competence-based-physical-education
Gómez Smyth, L. (2019). Prácticas pedagógicas en la enseñanza de la Educación Física del Nivel Inicial. In 13º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias 30 de septiembre al 4 de octubre de 2019 Ensenada, Argentina. Educación Física: ciencia y profesión. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.12807/ev.12807.pdf
Herrera, J. D. C. P., & Almonacid, J. H. (2019). Formación inicial docente en profesores de educación física. Levantamiento de competencias específicas a partir de las necesidades del medio educativo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 61-66. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6761648.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2016). Diseño Curricular del Primer Ciclo del Nivel Primario. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/MusI-diseno-curricular-del-nivel-primario-primer-ciclopdf.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2016). Diseño Curricular del Primer Ciclo del Nivel Secundario. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/RtcE-diseno-curricular-del-nivel-secundario-primer-ciclopdf.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2016). Diseño Curricular del Segundo Ciclo del Nivel Primario. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/gZol-diseno-curricular-del-nivel-primario-segundo-ciclopdf.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2017). Diseño Curricular del Segundo Ciclo del Nivel Secundario Modalidad Académica. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/An9x-secundaria-segundo-ciclo-modalidad-academicapdf.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2020). Diseño Curricular del Nivel Inicial.https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/raHf-nivel-inicial-diseno-curricular-actualizado-webpdf.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2022). Adecuación Curricular. https://ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/IgwQ-adecuacion-curricular-nivel-secudariopdf.pdf
SITEAL, (2019). Perfil de República Dominicana. https://siteal.iiep.unesco.org/pais/republica_dominicana
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.