Self-esteem to enhance individual human development in sixth grade high school students of the Liceo Monseñor Thomas F. Railly, District 02-06 San Juan Oeste

Authors

  • Joaquín Ernesto Sánchez Montero Ministerio de Educación, República Dominicana, República Dominicana https://orcid.org/0000-0001-9595-2802

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6991

Keywords:

Self-esteem, Human development, Education, Educational institutions, Motivation

Abstract

In this study, the main purpose was to analyze the self-esteem strategies implemented to enhance individual human development, in sixth grade students of the Monsignor Thomas Railly High School in District 02-06 San Juan Oeste. The study was the qualitative paradigm, where the analyzes of the discoveries were carried out according to the phenomenological appreciations, for which the assumed methodology was documentary research and the associated technique was the bibliographic review that guided the carrying out of surveys and the search for documentary sources in the Scopus, SciElo and Google academic databases. Within the results, self-esteem in Dominican secondary education institutions should be conceived as the satisfaction of the application of pedagogical strategies that have a positive impact on the affective stage of schoolchildren, so that they have a conviction and security in developing and carrying out tasks and responsibilities individually, enhancing their human development in all senses and areas of knowledge. In the conclusions, the self-esteem that is practiced in secondary education institutions in the Dominican Republic, has had a positive impact on student performance and the development of human potential, this due to the various activities in which they participate and the proactive attitude demonstrated in work circumstances. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joaquín Ernesto Sánchez Montero, Ministerio de Educación, República Dominicana, República Dominicana

Docente del Ministerio de Educación, República Dominicana,

República Dominicana

References

Alomaliza, C. y Flores, V. (2023). Autoestima y resiliencia en mujeres. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades LATAM, 3(2), 392. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.252

Asmal Lozano, K. N. (2023). La formación docente y el uso de las TIC para el desarrollo de prácticas pedagógicas innovadoras . Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 1352-1363. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4485

Bermejo Malumbres, E., Gonzalo Peña Ascacíbar, G. y Caterina Clemente, C. (2023). El enfoque STEAM como proyecto educativo en un entorno rural: análisis comparativo en República Dominicana. Revista Iberoamericana de Educación (2023), 91(1), 145-160. https://rieoei.org/RIE/article/view/5520/4622

Cáceres Mesa, M. y Vázquez Islas, J. (2022). Aportaciones de las políticas públicas al desarrollo de las instituciones de educación superior y su evolución en tiempo de pandemia. Contemporânea–Revista de Ética e Filosofia Política, 2(5). file:///C:/Users/Jos%C3%A9%20Estrada/Downloads/4+CONT+24-10+DOI+025.pdf

Calics-Salcedo, L. P. (2023). Políticas públicas educativas en el marco del Sistema educativo colombiano. Una reflexión desde su fundamento teórico. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 10(1), 16-22. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2023v10n1.002

Catacora Salvatierra, C. y Guarachi Ramos, R. (2023). Apego y autoestima en estudiantes de secundaria de la Unidad Educativa Adventista de Bolivia. Revista en Ciencias de la Educación y Ciencias Jurídicas, 3(5). http://doi.org/10.59659/revistatribunal.v3i5.26

Ferrada-Bustamante, V., González-Oro, N., Ibarra-Caroca, M., Ried-Donaire, A., Vergara-Correa, D., y Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, (6), 144–168. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715

García, A. L., y Contreras, A. U. (2020). Autoestima y habilidades sociales en adolescentes: el papel de variables familiares y escolares. Dialnet Métricas (43), 102-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7803963

Gonzales Trigueros, G. (2019). Emocional y rendimiento académico en estudiantes de la unidad educativa horizontes “b” de la ciudad de el alto. [Tesis de grado de Maestría]. UNIVERSIDAD MAYOR DE SAN ANDRÉS. https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/123456789/22517/PSI-1212.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Grillo, S. (2019). República Dominicana: Incidencia por una política pública para los derechos de la infancia. Campaña latinoamericana por el derecho a la educación. https://redclade.org/noticias/republica-dominicana-foro-incide-por-una-politica-publica-para-los-derechos-de-la-infancia/

Jinde, J. (2023). El aprendizaje por descubrimiento y el desarrollo de la autoestima en niños de 4 a 5 años. [Trabajo de grado de Licenciatura]. UNIVERSIDAD TÉCNICA DE AMBATO. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/37493/1/tesis%20JINDE_PDF_20%2001%202023-signed-signed-signed.pdf

Loja, C., y Quito, L. (2021). El rol docente y las innovaciones pedagógicas como elementos para la transformación educativa. Revista Scientific, 6(20), 296-310, e-ISSN: 2542-2987. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.20.16.296-310

León, G., y Lacunza, A. (2020). Autoestima y habilidades sociales en niños y niñas del Gran San Miguel de Tucumán, Argentina. Revista Argentina de Salud Pública, 3. http://www.scielo.org.ar/pdf/rasp/v11n42/1853-810X-rasp-11-42-22.pdf

Llamazares García, A. y Urbano Contreras, A. (2020). Autoestima y habilidades sociales en adolescentes: el papel de las variables familiares y escolares. Pulso. Revista de Educación, 43, 99-117. https://www.researchgate.net/publication/346199120_Autoestima_y_habilidades_sociales_en_adolescentes_el_papel_de_variables_familiares_y_escolares

Méndez, Á., Yncera, N., & Cabrera, I. (2022). Premisas y reflexiones teóricas para fundamentar un Programa de Entrenamiento en habilidades sociales en adolescentes. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores (3), 5-6. doi:https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3208/3191

Mendieta, S. R. (2021) Estilos de apego en adolescentes de 16 y 17 años del centro de terapia varones de la ciudad de La Paz. [Tesis de Grado]. Universidad Mayor de San Andrés. Bolivia. https://repositorio.umsa.bo/xmlui/bitstream/handle/123456789/26335/T-1381.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Montalvo, M. (2019) Representaciones de apego y autoestima en adolescentes de una Institución Educativa Adventista, Lima, 2018. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/2224/Monica_Tesis_Maestro_2019.pdf?sequence=1

Moronta, I., Santana, M. Y., & Montes de Oca, G. (2023). Variables psicológicas de autoconcepto académico y la motivación escolar en universitarios de País Vasco y República Dominicana: Un estudio correlacional. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 20(39), 111-120. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.488

Oficina Nacional de Estadística (2023). Educación dominicana: análisis de los niveles primario y secundario durante los períodos lectivos 2016-2017 al 2020-2021. Año 14, Nº. 115 Boletín bimestral. https://www.one.gob.do/media/hbwexs4c/panorama-estad%C3%ADstico-115-educaci%C3%B3n-dominicana-an%C3%A1lisis-de-los-niveles-primario-y-secundario.pdf

Osales-Yepes, A., Montes-Miranda, A. y Figueroa-Gutiérrez, V. (2020). El liderazgo escolar en las políticas educativas latinoamericanas. Revista Espacios, 41(33). https://www.revistaespacios.com/a20v41n33/a20v41n33p09.pdf

Rojas Cuastumal, V. A., & Pilco Guadalupe, G. A. (2023). Autoestima y Habilidades Sociales en Adolescentes: Self-esteemand social skills in teenagers. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(1), 3823–3833. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.529

Posso, R. (2018). Propuesta de Estrategias Metodológicas aplicadas a la Educación Física (Tesis de maestría). Universidad Internacional de la Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/7439

Posso Pacheco, R. J. (2023). Desafíos de los deportistas de alto rendimiento: conciliación entre el entrenamiento y lo académico. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva ,2(Especial), 572–577. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6516

Posso Pacheco, R. J. (2023). Diseño metodológico de sistematización de preguntas abiertas: un esfuerzo para mejorar la investigación cualitativa. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva ,2(6), 919–925. https://doi.org/10.56200/mried.v2i6.6780

Sigas Parra, M. (2023). Propuesta de actividades para potenciar la autoestima en escolares de sexto grado. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 11(1). 1-12. https://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rif/article/view/399/570

Strah, M. (2020). Los sistemas nacionales de aseguramiento de la calidad de la Educación Superior en Iberoamérica. Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU) y Organización de Estados Iberoamericanos (OEI).

Sumba, M. R. (2019). Estrategias para mejorar la autoestima de los estudiantes de educación inicial nivel 2 de la escuela Severo Espinoza, de la parroquia san Bartolomé, en el año lectivo 2017-2018”. UNIVERSIDAD POLITÉCNICA SALESIANA. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17456/1/UPS-CT008337.pdf

Published

2023-11-18

How to Cite

Sánchez Montero, J. E. (2023). Self-esteem to enhance individual human development in sixth grade high school students of the Liceo Monseñor Thomas F. Railly, District 02-06 San Juan Oeste. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(2Especial), 1376–1395. https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6991

Issue

Section

Artículos Revisión

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.