School management in the development of competency-based pedagogical processes in an Educational Center.
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6465Keywords:
School management, pedagogical processes, competences, learningAbstract
The importance of school management derives from the fact that it has as its central objective to achieve quality learning, that is, it is related to decision making, teamwork, the quality of processes, the exercise of leadership and practices within the educational community, in the pedagogical, community and administrative areas, while strengthening teaching practice with a competency approach allows the student a significant deep learning, and emphasizes the development of skills and aptitudes in the applicative context. The present work aimed to analyze school management as a process to optimize the development of pedagogical methods by competence in the Educational Center Professor Juan Bosch Tamayo, being a quantitative research, field, with descriptive character; for which questionnaires were used that were submitted to the judgment of experts; The population was made up of active teachers for the sample, twenty percent of the teachers were taken, and descriptive statistics were used, obtained in each indicator (calculation of frequency and percentage) through the Microsoft Excel 2016 package and the SSPP.
Downloads
References
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Caracas Venezuela: Editorial Episteme.
Badilla. G. (2010). Análisis y evaluación de un modelo socioconstructivo de formación permanente del profesorado para la incorporación de las TIC. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/9246/Tesis_GracielaBadilla.pdf?sequence=1&
Carbajal (2017). El aprendizaje cooperativo y las competencias genéricas en el estudiante de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima [Tesis de Maestría, Universidad Escuela Cesar Vallejo Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/17025/Carbajal_LJ.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Díaz, N. (2015). Instrumentos en la investigación. Buenos Aires, Argentina: Editorial Ponemo.
Díaz, W. (2016). Formación del profesorado universitario, evaluación de la actividad docente, recursos y promoción profesional. Revista Estudios Pedagógicos, 42(1), 65-85. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v42n1/art05.pdf
García, R. (2011). Modelo educativo basado en competencia, importancia y necesidad. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 11(3), 3-26. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44722178014
Gairín Sallán, J. (Coord.). (2009). Guía para la evaluación de competencias en el área de ciencias sociales. Barcelona: Agéncia per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
Habermas, J. (1982). Teoría de la acción comunicativa, I Racionalidad de la acción y racionalización social. España: Taurus
Hernández, Fernández y otros. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.
Jerez, O. (2015). Aprendizaje activo, diversidad e inclusión. Enfoque, metodologías y recomendaciones para su implementación. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/136742
Lasnier, F. (2000). Réussir la formation para compétences. Montreal: Guérin.
Marcillo Ñacato, J. C., Otáñez Enríquez, N. R., Carrera Toapanta, P. F. y Posso Pacheco, R. J. (2021). Desafío del entrenamiento en la pandemia: Una mirada prospectiva desde lo pedagógico. Revista científica Olimpia, 18(3), 64-76. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2718
Medina A. y Gómez Díaz, R. (2014). El liderazgo pedagógico: competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Revista Perspectiva Educacional, 53 (1), 91-113. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/127
Nolasco del D, M. de la L. (2014). Estrategias de enseñanza en educación. Revista Vida Científica Boletín Científico de la Escuela Preparatoria Nº 4, 2(4). https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa4/article/view/1893
Palacios Zumba, E. M., Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C. y Paz Viter, B. S. (2022). Educación en salud, prevención y manejo del dolor de espalda bajo el enfoque" integración escuela comunidad desde el área de Educación Física". Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), 758-779. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522022000200758&script=sci_abstract&tlng=pt
Perrenoud, P. (2012). La formación docente en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, 14(3), 503-523. https://programa4x4-cchsur.com/wp-content/uploads/2016/11/La-formacion-de-los-docentes-en-el-siglo-XXI_Perrenoud.pdf
Pérez Gómez, A.I. (1999). Cuadernos de Educación de Cantabria 1. La naturaleza de las competencias básicas y sus aplicaciones pedagógicas. http://comclave.educarex.es/pluginfile.php/301/mod_resource/content/3/Cuaderno1-La%20naturaleza%20de%20las%20CCBB%20y%20sus%20aplicaciones%20pedag%C3%B3gicas.pdf
Posso Pacheco, R. J., Pereira Valdez, M. J., Paz Viteri, B. S., & Rosero Duque, M. F. (2021). Gestión educativa: factor clave en la implementación del currículo de educación física. Revista Venezolana De Gerencia, 26(5), 232-247. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.16
Posso Pacheco, R. J. (2022). Transformación social del bienestar humano: una reflexión de la práctica deportiva. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(3), 238–246. https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.4755
Proyecto Tuning América Latina. (2004-2007). Informe final reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. http://tuning.unideusto.org/tuningal/index.php?option=com_docman&Itemid=191&task=view_category&catid=22&order=dmdate_published&ascdesc=DESC
Romero, C. (2009). Hacer de una escuela, una buena escuela: evaluación y mejora de la gestión escolar. Buenos Aires: Aique.
Rué, J. y Martínez, M. (2005). Les titulacions UAB en l’Espai Europeu d’Educació Superior. Cerdanyola del Vallés: IDES-UAB.
Villa A y Poblete M, (Dirs.) (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. https://doi.org/10.15581/004.16.23342
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.