Pedagogical practices in initial teacher training at the primary level

Authors

  • Yamilet Llentoly Medrano Sánchez Centro Educativo Obdulio Gerónimo del Distrito 03-01 Azua, República Dominicana

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6982

Keywords:

Primary education, Training, Pedagogical practices, Initial training

Abstract

The general objective of this research work was to analyze pedagogical practices in initial teacher training at the primary level. The research paradigm that was assumed was qualitative because the findings and analysis that were made did not involve data or numerical expressions. The type of research that guided the study was documentary, and the search technique was the bibliographic review in the Redalyc, Dialnet, Google Scholar and Scielo databases, where 120 researches were consulted and five (5) were selected to gather and express the sense of what is being investigated. Among the results obtained, it was found that initial teacher training programs make it possible to achieve an adequate profile of teaching professionals who will join the educational subsystem at the primary level. In conclusion, teacher training programs are designed to train these professionals in the didactic and pedagogical tools necessary for the development of school plans and programs in the institutions where they work. This is a valid premise for the Dominican educational system, where the philosophical bases of teaching and the importance of developing a high quality class are explained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yamilet Llentoly Medrano Sánchez , Centro Educativo Obdulio Gerónimo del Distrito 03-01 Azua, República Dominicana

Directora del Centro Educativo Obdulio Gerónimo del Distrito 03-01 Azua.,

República Dominicana

References

Acuña Ruz, F., Núñez-Moscoso, J. y Maldonado Díaz, C. (2023). La formación inicial docente como cultura: exploración y constitución de un campo de estudio desde la literatura. RMIE, 28(96). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662023000100223&script=sci_arttext

Blanco García, N., Rodriguez-Martínez, C., y Sepúlveda Ruiz, M. P. (2022). Las prácticas en la formación inicial del profesorado: retos y oportunidades de una investigación. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 3(3), 114–128. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.15337

Cargua García, A., Posso Pacheco, R., Cargua García, N., y Rodríguez Torres, Ángel. (2019). La formación del profesorado en el proceso de innovación y cambio educativo. Revista Científica Olimpia, 16(54), 140-152. http://www.ub.edu/obipd/la-formacion-del-profesorado-en-el-proceso-de-innovacion-y-cambio-educativo/

Gómez, C. J., López-Facal, R., y Castro, B. (2019). Educación histórica y competencias educativas. Educar Em Revista, 35(74), 145-171. https://www.scielo.br/j/er/a/DdHGwbmRxTSSQ3PYHqZjmqz/?lang=es&format=pdf

Herrera, V. y De La Paz, V. (2019). Prácticas pedagógicas y transformaciones sociales. interculturalidad y bilingüismo en la educación de sordos. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(1), 73 -88. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000100073

Herrero, D., Manrique, J. C. y López, V. M. (2021). Incidencia de la Formación Inicial y Permanente del Profesorado en la aplicación de la Evaluación Formativa y Compartida en Educación Física. Retos, 41, 533–543. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86090

Loubiès, L., Valdivieso, P. y Vásquez, C. (2020). Desafíos a la formación inicial docente en convivencia escolar. Estudios Pedagógicos, 46(1), 223–239. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6435

Medina, M.I., Navarro, M.J. y Alonso, S. (2021). La importancia de la formación inicial docente y su gestión para el acceso al mundo laboral. International Journal of New Education, (6), 187-200. https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.9034

Pamplona-Raigosa, J., Cuesta-Saldarriaga, J. y Cano-Valderrama, Cano-Valderrama, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, 13-33. https://www.redalyc.org/journal/5859/585961633002/html/

Parra, L. y Rengifo, K. (2021). Prácticas Pedagógicas Innovadoras mediadas por las TIC. Educación, 30(59), 237-254. https://doi.org/10.18800/educacion.202102.012

Paudel, F. & Subasi, S. (2020). Teacher Training in Austria in the Last Decade—The De-velopment of and Challenges for an Inclusive School System. Frontiers Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.596244

Pineda, J. A. y Duarte, O. M. (2020). Las concepciones pedagógicas del profesorado universitario: un punto de partida para el cambio docente. Educación XX1, 23(2), 95-118. https://doi.org/10.5944/educxx1.25409

Posso Pacheco, R. J. (2022). La post pandemia: una reflexión para la educación. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2118

Posso Pacheco, R. J., Cóndor Chicaiza, M. G., Cóndor Chicaiza, J., y Núñez Sotomayor, L. (2022). Desarrollo sostenible ambiental: un nuevo enfoque de educación física pospandemia en ecuador. Revista Venezolana de Gerencia, 27(98), 464-478. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.98.6

Posso, R. J., Ortiz, N., Paz, B., Marcillo, J. y Arufe-Giráldez, V. (2022). Análisis de la influencia de un programa estructurado de educación física sobre la coordinación motriz y autoestima en niños de 6 y 7 años. Journal of sport and health research, 14(1), 9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8208793

Rumiche, G. F., García, W., Flores, G. de J. Ramos, A. E. y Chumacero, C. H. (2021). Estrategia educativa «TIC Leo» para fomentar la comprensión lectora. Editorial Savez. https://n9.cl/fiaux

Ripoll-Rivaldo, M. (2021). Prácticas pedagógicas en la formación docente: desde el eje didáctico. Telos, 23(2), 286-304. https://www.redalyc.org/journal/993/99366775006/html/

Rodrigo-Moriche, M. P., Vasco-González, M., Gil-Pareja, D. y Pericacho-Gomez, J. (2022). Mejora de los programas de formación inicial docente a partir de la trayectoria personal, académica y profesional del alumnado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 1-14. https://doi.org/10.6018/reifop.512851

Santamarina Sancho, M., y Núñez Delgado, M. P. (2023). Concepciones de los docentes de Educación Infantil sobre su formación inicial y permanente: estudio de caso colectivo. Educatio Siglo XXI, 41(2), 39–60. https://doi.org/10.6018/educatio.508351

Valentín Melgarejo, T. F., Álvarez López, J. R., Oscátegui Nájera, G. J., y Espinoza Apolinario, U. (2023). Formación inicial docente y buenas prácticas pedagógicas de los estudiantes un Pamplona-Raigosa, J., Cuesta-Saldarriaga, J. y Cano-Valderrama, Cano-Valderrama, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, 13-33. https://www.redalyc.org/journal/5859/585961633002/html/

Vecchione, C. M. (2020). Políticas públicas de formación inicial docente en el Perú. Revista Brasileña de Investigación sobre Formación Docente, 12(23), 83–98. http://www.ub.edu/obipd/wp-content/uploads/2020/03/282-Texto-do-artigo-1138-1-10-20200221.pdf

Zambrano, A. (2019). Buenas prácticas pedagógicas y proyectos pedagógicos productivos: una experiencia en las instituciones educativas oficiales rurales del departamento del Valle del Cauca (Colombia). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(2), 11-30. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.2

Published

2023-11-18

How to Cite

Medrano Sánchez , Y. L. (2023). Pedagogical practices in initial teacher training at the primary level. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(2Especial), 1251–1269. https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6982

Issue

Section

Artículos Revisión

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.