Pedagogical practices in initial teacher training at the primary level
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6982Keywords:
Primary education, Training, Pedagogical practices, Initial trainingAbstract
The general objective of this research work was to analyze pedagogical practices in initial teacher training at the primary level. The research paradigm that was assumed was qualitative because the findings and analysis that were made did not involve data or numerical expressions. The type of research that guided the study was documentary, and the search technique was the bibliographic review in the Redalyc, Dialnet, Google Scholar and Scielo databases, where 120 researches were consulted and five (5) were selected to gather and express the sense of what is being investigated. Among the results obtained, it was found that initial teacher training programs make it possible to achieve an adequate profile of teaching professionals who will join the educational subsystem at the primary level. In conclusion, teacher training programs are designed to train these professionals in the didactic and pedagogical tools necessary for the development of school plans and programs in the institutions where they work. This is a valid premise for the Dominican educational system, where the philosophical bases of teaching and the importance of developing a high quality class are explained.
Downloads
References
Acuña Ruz, F., Núñez-Moscoso, J. y Maldonado Díaz, C. (2023). La formación inicial docente como cultura: exploración y constitución de un campo de estudio desde la literatura. RMIE, 28(96). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662023000100223&script=sci_arttext
Blanco García, N., Rodriguez-Martínez, C., y Sepúlveda Ruiz, M. P. (2022). Las prácticas en la formación inicial del profesorado: retos y oportunidades de una investigación. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 3(3), 114–128. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.15337
Cargua García, A., Posso Pacheco, R., Cargua García, N., y Rodríguez Torres, Ángel. (2019). La formación del profesorado en el proceso de innovación y cambio educativo. Revista Científica Olimpia, 16(54), 140-152. http://www.ub.edu/obipd/la-formacion-del-profesorado-en-el-proceso-de-innovacion-y-cambio-educativo/
Gómez, C. J., López-Facal, R., y Castro, B. (2019). Educación histórica y competencias educativas. Educar Em Revista, 35(74), 145-171. https://www.scielo.br/j/er/a/DdHGwbmRxTSSQ3PYHqZjmqz/?lang=es&format=pdf
Herrera, V. y De La Paz, V. (2019). Prácticas pedagógicas y transformaciones sociales. interculturalidad y bilingüismo en la educación de sordos. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(1), 73 -88. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000100073
Herrero, D., Manrique, J. C. y López, V. M. (2021). Incidencia de la Formación Inicial y Permanente del Profesorado en la aplicación de la Evaluación Formativa y Compartida en Educación Física. Retos, 41, 533–543. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86090
Loubiès, L., Valdivieso, P. y Vásquez, C. (2020). Desafíos a la formación inicial docente en convivencia escolar. Estudios Pedagógicos, 46(1), 223–239. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6435
Medina, M.I., Navarro, M.J. y Alonso, S. (2021). La importancia de la formación inicial docente y su gestión para el acceso al mundo laboral. International Journal of New Education, (6), 187-200. https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.9034
Pamplona-Raigosa, J., Cuesta-Saldarriaga, J. y Cano-Valderrama, Cano-Valderrama, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, 13-33. https://www.redalyc.org/journal/5859/585961633002/html/
Parra, L. y Rengifo, K. (2021). Prácticas Pedagógicas Innovadoras mediadas por las TIC. Educación, 30(59), 237-254. https://doi.org/10.18800/educacion.202102.012
Paudel, F. & Subasi, S. (2020). Teacher Training in Austria in the Last Decade—The De-velopment of and Challenges for an Inclusive School System. Frontiers Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.596244
Pineda, J. A. y Duarte, O. M. (2020). Las concepciones pedagógicas del profesorado universitario: un punto de partida para el cambio docente. Educación XX1, 23(2), 95-118. https://doi.org/10.5944/educxx1.25409
Posso Pacheco, R. J. (2022). La post pandemia: una reflexión para la educación. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2118
Posso Pacheco, R. J., Cóndor Chicaiza, M. G., Cóndor Chicaiza, J., y Núñez Sotomayor, L. (2022). Desarrollo sostenible ambiental: un nuevo enfoque de educación física pospandemia en ecuador. Revista Venezolana de Gerencia, 27(98), 464-478. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.98.6
Posso, R. J., Ortiz, N., Paz, B., Marcillo, J. y Arufe-Giráldez, V. (2022). Análisis de la influencia de un programa estructurado de educación física sobre la coordinación motriz y autoestima en niños de 6 y 7 años. Journal of sport and health research, 14(1), 9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8208793
Rumiche, G. F., García, W., Flores, G. de J. Ramos, A. E. y Chumacero, C. H. (2021). Estrategia educativa «TIC Leo» para fomentar la comprensión lectora. Editorial Savez. https://n9.cl/fiaux
Ripoll-Rivaldo, M. (2021). Prácticas pedagógicas en la formación docente: desde el eje didáctico. Telos, 23(2), 286-304. https://www.redalyc.org/journal/993/99366775006/html/
Rodrigo-Moriche, M. P., Vasco-González, M., Gil-Pareja, D. y Pericacho-Gomez, J. (2022). Mejora de los programas de formación inicial docente a partir de la trayectoria personal, académica y profesional del alumnado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 1-14. https://doi.org/10.6018/reifop.512851
Santamarina Sancho, M., y Núñez Delgado, M. P. (2023). Concepciones de los docentes de Educación Infantil sobre su formación inicial y permanente: estudio de caso colectivo. Educatio Siglo XXI, 41(2), 39–60. https://doi.org/10.6018/educatio.508351
Valentín Melgarejo, T. F., Álvarez López, J. R., Oscátegui Nájera, G. J., y Espinoza Apolinario, U. (2023). Formación inicial docente y buenas prácticas pedagógicas de los estudiantes un Pamplona-Raigosa, J., Cuesta-Saldarriaga, J. y Cano-Valderrama, Cano-Valderrama, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, 13-33. https://www.redalyc.org/journal/5859/585961633002/html/
Vecchione, C. M. (2020). Políticas públicas de formación inicial docente en el Perú. Revista Brasileña de Investigación sobre Formación Docente, 12(23), 83–98. http://www.ub.edu/obipd/wp-content/uploads/2020/03/282-Texto-do-artigo-1138-1-10-20200221.pdf
Zambrano, A. (2019). Buenas prácticas pedagógicas y proyectos pedagógicos productivos: una experiencia en las instituciones educativas oficiales rurales del departamento del Valle del Cauca (Colombia). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(2), 11-30. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.2
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.