Levels of Effectiveness in the Application of the Curriculum in Physical Education

Authors

  • Henry Luzón-Sala Ministerio de Educación de la República Dominicana https://orcid.org/0000-0002-3115-0832
  • Félix Yamil Jiménez-Ramos Ministerio de Educación de la República Dominicana https://orcid.org/0000-0002-4531-2150
  • José Luis Rosario-Rodríguez Ministerio de Educación de la República Dominicana https://orcid.org/0000-0002-7068-5557

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6463

Keywords:

Curricular Design, Physical Education, Teachers

Abstract

The purpose of this work was to identify the Effectiveness Levels in the Application of the Physical Education Curriculum. The applied methodology was a cross-sectional descriptive approach based on the quantitative approach. The technique was the survey and the questionnaire as instrument. The population was 75 teachers. The organization and discrimination of the information was carried out through an analysis represented in tables, indicating that teachers value the effective use of the curricular design to carry out the planning, although alarming data is revealed about the discrepancy between contents and indicators of selected achievements. It was concluded that it positively impacts the students, although it requires improvements that restructure the horizontal alignment of the contents by grades, thus intertwining the achievement indicators. The academic degree of teachers strengthens good pedagogical practices. Teachers who are only graduates in other academic areas, not specific to Physical Education, show weakness in the use of planning, strategies specific to the area and little mastery of professional skills specifically in Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henry Luzón-Sala, Ministerio de Educación de la República Dominicana

Docente: Ministerio de Educación de la República Dominicana / Instituto Superior

de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana

Félix Yamil Jiménez-Ramos, Ministerio de Educación de la República Dominicana

Docente: Ministerio de Educación de la República Dominicana / Instituto Superior

de Formación Docente Salomé Ureña, República Dominicana

José Luis Rosario-Rodríguez, Ministerio de Educación de la República Dominicana

Docente: Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, República

Dominicana.

References

Abrahán, M., y Bautista, G. (2022). Priorización de contenidos y uso de recursos para la educación inicial durante la pandemia de Covid-19 desarrollados en un centro educativo del sector privado en la República Dominicana [Archivo PDF]. https://repositorio.unibe.edu.do/jspui/handle/123456789/1042

Aguilera, A. R. (2022). Teoría y metodología de la Educación Física y el deporte escolar. Cuba: Editorial Pueblo y Educación. https://acortar.link/ozYwNK

Bennasar-García, M. I. (2022). Una vida por la educación física en el estado Sucre: Miguel Bennasar Camargo. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(1). https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i1.1655

Bologna, C. (2022). Educación Física y formación docente. Transmitir el oficio en clase de Práctica. Conversar, exigir y analizar para reflexionar. Revista Educación Física y Ciencia. 24(1), 211-211. https://doi.org/10.24215/23142561e211

Cañadas, L. M., Santos-Pastor, M., y Castejón Oliva, F. J. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Revista Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 35, 284-288. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6761684

Coutín, A., Gastélum, G., y Guedea, J. C. (2018). Problemas actuales de los currículos en la educación física en Iberoamérica. Una revisión sistemática. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 19(2), 1-9. https://doi.org/10.29035/rcaf.19.2.1

Crespo-Cabuto, A., Mortis-Lozoya, S. V., Herrera-Meza, S. R., Crespo-Cabuto, A., Mortis-Lozoya, S. V., y Herrera-Meza, S. R. (2021). Gestión curricular holística en el modelo por competencias: Un estudio exploratorio. Revista Formación Universitaria, 14(4), 3-14. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000400003

D’Angelo, S. (2021). Effective Pedagogy in the Context of a Competency-Based Curriculum Reform: Perceptions of Teachers in the Dominican Republic. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(1), 1-18. https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i1.pp7-18

Forni, P., y Grande, P. D. (2020). Triangulación y métodos mixtos en las ciencias sociales contemporáneas. Revista Mexicana de Sociología, 82(1), 159-189. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032020000100159

Freire, L., Páez, M. C., Núñez Espinoza, M., Narváez Ríos, M., y Infante Paredes, R. (2018). El diseño curricular, una herramienta para el logro educativo. Revista de la SEECI, 45(15), 75-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6360640

Guerrero Gallardo, H. y Posso Pacheco, R. (2023). Docentes noveles: limitaciones para su desarrollo profesional en el contexto ecuatoriano. Mendive. Revista de Educación, 21(1), 1-17. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3137

Guzmán, E. G. (2022). Evaluación de la aplicación del currículo por competencias en el nivel primario de la República Dominicana. Revista Polo del Conocimiento, 7(11), 1766-1787. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/4954/11998

Mancheno, F. D. B. (2022). Las competencias profesionales de educación física en el proceso de formación académica: Revisión Sistemática. MENTOR Revista de investigación educativa y deportiva, 1(2), 108-126. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3345

Navarro, J., Ramos, C., Varguillas, C., Navarro, J., Ramos, C., y Varguillas, C. (2019). Educación Física en Venezuela: Pertinencia teórica y viabilidad de la reforma del currículo 2016-2018. Revista Educación Física y Ciencia. 21(4), 107-107. https://doi.org/10.24215/23142561e107

Nogueira, F. P. (2020). Planificación y currículo: Importancia y contribución en el proceso educativo. Revista Científica Multidisciplinar, 20(11), 108-116. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacion-%20es/importancia-y-contribucion

Robles Pastor, B. F. (2019). Población y muestra. Revista Pueblo continente, 30(1), 245-247. http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/view/1269/0

Posso, R. J., Barba Miranda, L. C., Celso Marcillo Ñacato, J., Acuña Zapata, M. C., y Hernández Hernández, F. R. (2020). Enfoques curriculares como contribución para la autonomía de la actividad física. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 63, 132-145. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7279815

Posso, R. J., y Bertheau, E. L. (2020). Validez y confiabilidad del instrumento determinante humano en la implementación del currículo de educación física. Revista Educare, 24(3), 205-223. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1410

Posso Pacheco, R. J. (2020). Factores dentro del Determinante Humano en la Implementación del Currículo Nacional para Educación Física Ecuatoriana (Doctoral dissertation) Universidad Internacional Iberoamericana México. https://repositorio.unini.edu.mx/id/eprint/443/

Posso, R. J., Cóndor, M. G, Rojas, M. D. C. H., Ronquillo, N. D. y Machado, P. E. (2023). La nivelación de conocimientos: Retos de la educación post pandemia. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 27(1), 94–110. https://doi.org/10.46498/reduipb.v27i1.1861

Rosa, A., García Cantó, E., y Pérez Soto, J. J. (2019). Métodos de enseñanza en Educación Física: Desde los estilos de enseñanza hasta los modelos pedagógicos. Revista Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud, 11(1) 1-30. https://www.researchgate.net/publication/330162549_metodos_de_ensenanza_en_educacion_fisica_desde_los_estilos_de_ensenanza_hasta_los_modelos_pedagogicos_methods_of_teaching_in_physical_education_from_the_teaching_styles_to_the_pedagogical_models

Rosario-Rodríguez, J. L. R. (2023). Actividades Óculo-Manuales para Desarrollar Habilidades de Motricidad Fina en Estudiantes de Licenciatura en Educación Física. Revista Domino de las Ciencias. 9(3), http://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3303

Talavera, F. J. H. (2020). Planificación y evaluación curricular elementos fundamentales en el proceso educativo. Dissertare Revista de Investigación en Ciencias Sociales, 5(2) ,1-18. https://revistas.uclave.org/index.php/dissertare/article/view/2928

Valladares Fuente, F. y Posso Pacheco, R. J. (2022). A brief reference about fresh and salt water worldwide and in Cuba. International Journal for research in Climatic Change & Earth Science, 1(9), 1-7. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/27952/1/22%20POSSO%20A%20BRIEF%20REFERENCE%20ABOUT.pdf

Zambrano-Mendoza, J. R., Bravo Vélez, M. G., Zambrano Mendoza, H. J., y Santos Basurto, M. A. (2020). Diseño curricular como factor determinante para mejorar la calidad educativa en educación secundaria del Ecuador. Revista Dominio de las Ciencias, 6(2), 261-275. https://dominiodelasciencias.com/index.php/es/article/view/1217

Published

2023-07-21

How to Cite

Luzón-Sala, H., Jiménez-Ramos, F. Y., & Rosario-Rodríguez, J. L. (2023). Levels of Effectiveness in the Application of the Curriculum in Physical Education. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(Especial), 872–893. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6463

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)