Factors involved in the educational management of the María Antonia Gómez Tamayo Center, Dominican Republic

Authors

  • Vilmania Bello Reyes Ministerio de Educación de la República Dominicana

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6470

Keywords:

Educational Management, organization, education

Abstract

This investigation was oriented, Analyze Factors that intervene in Educational Management, of the María Antonia Gómez Tamayo Center in the Dominican Republic in 2023. The study was framed within a methodological design of the field research type, with a descriptive level. The selection of study subjects was represented by twenty-five (25) teachers who work in the institution. The survey was used as a technique, under the data collection instrument the questionnaire, through the Lickert scale. The information collected through these instruments was processed by means of a quantitative analysis, which allowed the presentation of the results by means of frequency tables and graphs, as well as their respective interpretation. In this direction, once the data analysis was carried out, Together with the review of the documentary sources and considering the established methodology, it can be concluded that the director does not generate a link between the factors that intervene in educational management, a situation that has a negative impact on organizational management, this results in the fact that the educational organization is limited to take on the great challenges in a globalized society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vilmania Bello Reyes , Ministerio de Educación de la República Dominicana

Docente, Ministerio de Educación. República Dominicana

  Doctorado en Ciencias de la Educación

References

Ander-Egg, E. (2011). Aprender a investigar: Nociones básicas para la investigación social. Córdoba, Argentina: Brujas

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Caracas: Episteme.

Balestrini, M. (2001). ¿Cómo se elabora el proyecto de investigación? (5ª ed.) Caracas: B. L. Venezuela: Consultores Asociados.

Becerra, C. (2016). Liderazgo del directivo para mejorar relaciones interpersonales en personal de organizaciones educativas. Revista Scientific, 1(1), 20-35. https://www.redalyc.org/journal/5636/563660226003/html/

Botero, C. (2009). Cinco tendencias de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 49(2), 1-11. https://rieoei.org/RIE/article/view/2100

Braslavsky, C. (2005). Teoría y ación en la vida de Cecilia Braslavsky. Revista Trimestral de Educación Contemporánea Perspectivas, 35(4), 1-100. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000146414_spa

Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una educación de calidad para todos en el Siglo XXI REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(2), 84-101. https://www.redalyc.org/pdf/551/55140206.pdf

Calero, M. (2005). Hacia la excelencia de la educación. Lima: San Marcos.

González, M. (1999): La evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. Universidad de La Habana: CEPES

González, O. y González, L. (2015). El enfoque epistemológico empirista-inductivo en las investigaciones en el campo de la orientación educativa. Revista Encuentro Educacional, 22(2), 186-201. https://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/21114

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill

Martínez, X., y Rosado, D. (2013). Gestión educativa y prospectiva humanística, Innovación Educativa. México: Colección PAIDEIA Siglo XXI

Organización de Estados Ibero-americanos, OEI. (2016). Programa, TIC y Educación. https://oei.int/pt/escritorios/republica-dominicana/republica-digital/programa-tic-y-educacion

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (Marzo de 2011) Manual de gestión para directores de instituciones educativas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219162

Pita, S. y Pértegas, S. (27 de mayo de 2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Fisterra. https://www.fisterra.com/formacion/metodologia-investigacion/investigacion-cuantitativa-cualitativa/

Posso Pacheco, R. J. (2020). Factores dentro del Determinante Humano en la Implementación del Currículo Nacional para Educación Física Ecuatoriana (Doctoral dissertation) Universidad Internacional Iberoamericana México. https://repositorio.unini.edu.mx/id/eprint/443/

Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. (10ª ed.). México: Pearson.

Romero, S. L. y Santa María, H. R. (2020). Factores que intervienen en la gestión educativa. Revista Varela, 21(58), 77-85. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/110/257

Ruiz Bolívar, C. (2000). Instrumentos de investigación educativa. Procedimientos para su diseño y validación. Barquisimeto-Venezuela: Cideg

Seijas, F. (2006). Investigación por muestreo. Caracas: Ediciones Fabreton.

Tamayo y Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica. México: Limusa.

Published

2023-07-20

How to Cite

Bello Reyes , V. (2023). Factors involved in the educational management of the María Antonia Gómez Tamayo Center, Dominican Republic . MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 2(Especial), 698–718. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6470

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.