Factors involved in the educational management of the María Antonia Gómez Tamayo Center, Dominican Republic
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6470Keywords:
Educational Management, organization, educationAbstract
This investigation was oriented, Analyze Factors that intervene in Educational Management, of the María Antonia Gómez Tamayo Center in the Dominican Republic in 2023. The study was framed within a methodological design of the field research type, with a descriptive level. The selection of study subjects was represented by twenty-five (25) teachers who work in the institution. The survey was used as a technique, under the data collection instrument the questionnaire, through the Lickert scale. The information collected through these instruments was processed by means of a quantitative analysis, which allowed the presentation of the results by means of frequency tables and graphs, as well as their respective interpretation. In this direction, once the data analysis was carried out, Together with the review of the documentary sources and considering the established methodology, it can be concluded that the director does not generate a link between the factors that intervene in educational management, a situation that has a negative impact on organizational management, this results in the fact that the educational organization is limited to take on the great challenges in a globalized society.
Downloads
References
Ander-Egg, E. (2011). Aprender a investigar: Nociones básicas para la investigación social. Córdoba, Argentina: Brujas
Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Caracas: Episteme.
Balestrini, M. (2001). ¿Cómo se elabora el proyecto de investigación? (5ª ed.) Caracas: B. L. Venezuela: Consultores Asociados.
Becerra, C. (2016). Liderazgo del directivo para mejorar relaciones interpersonales en personal de organizaciones educativas. Revista Scientific, 1(1), 20-35. https://www.redalyc.org/journal/5636/563660226003/html/
Botero, C. (2009). Cinco tendencias de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 49(2), 1-11. https://rieoei.org/RIE/article/view/2100
Braslavsky, C. (2005). Teoría y ación en la vida de Cecilia Braslavsky. Revista Trimestral de Educación Contemporánea Perspectivas, 35(4), 1-100. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000146414_spa
Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una educación de calidad para todos en el Siglo XXI REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(2), 84-101. https://www.redalyc.org/pdf/551/55140206.pdf
Calero, M. (2005). Hacia la excelencia de la educación. Lima: San Marcos.
González, M. (1999): La evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. Universidad de La Habana: CEPES
González, O. y González, L. (2015). El enfoque epistemológico empirista-inductivo en las investigaciones en el campo de la orientación educativa. Revista Encuentro Educacional, 22(2), 186-201. https://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/21114
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill
Martínez, X., y Rosado, D. (2013). Gestión educativa y prospectiva humanística, Innovación Educativa. México: Colección PAIDEIA Siglo XXI
Organización de Estados Ibero-americanos, OEI. (2016). Programa, TIC y Educación. https://oei.int/pt/escritorios/republica-dominicana/republica-digital/programa-tic-y-educacion
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (Marzo de 2011) Manual de gestión para directores de instituciones educativas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219162
Pita, S. y Pértegas, S. (27 de mayo de 2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Fisterra. https://www.fisterra.com/formacion/metodologia-investigacion/investigacion-cuantitativa-cualitativa/
Posso Pacheco, R. J. (2020). Factores dentro del Determinante Humano en la Implementación del Currículo Nacional para Educación Física Ecuatoriana (Doctoral dissertation) Universidad Internacional Iberoamericana México. https://repositorio.unini.edu.mx/id/eprint/443/
Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. (10ª ed.). México: Pearson.
Romero, S. L. y Santa María, H. R. (2020). Factores que intervienen en la gestión educativa. Revista Varela, 21(58), 77-85. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/110/257
Ruiz Bolívar, C. (2000). Instrumentos de investigación educativa. Procedimientos para su diseño y validación. Barquisimeto-Venezuela: Cideg
Seijas, F. (2006). Investigación por muestreo. Caracas: Ediciones Fabreton.
Tamayo y Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica. México: Limusa.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.