Physical exercise in the treatment of depression in university students
DOI:
https://doi.org/10.56200/mried.v3i8.7658Keywords:
Physical exercise, depression, university studentsAbstract
Depression in university students is a reality that has to be faced through academic programs aimed at the treatment of different psychological disorders. In this sense, the practice of physical exercise proved to be very useful by presenting low levels in those students who practice it. In the present work, the importance of physical exercise in the treatment of depression in university students is recognized through a systematic search in various databases of scientific articles linked to the topic, this being a review article. The results showed the need to promote physical exercise programs for the entire university community, where that outdoors and in contact with nature proved to be the most optimal; These results respond to a greater activation of the cardiopulmonary system and strength of the student, decreasing after their levels of depression participation. Concluding that the practice of physical exercise is essential in the university, as long as it is structured and individualized for the benefit of the student.
Downloads
References
Arias Arias, P., Erazo Armas, A., Peruano Arévalo, A., y Calle Andrade, H. (2021). Clases virtuales y su efecto en el estado fisico y mental de los estudiantes universitarios. Kronos–The Language Teaching Journal, 2(1), 60-67. https://doi.org/10.29166/kronos.v2i1.3026
Armenta Zazueta, L., Quiroz Campas, C. Y., Abundis de León, F., y Zea Verdin, A. (2020). Influencia del estrés en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. Revista espacios, 41(48), 4-10. https://www.researchgate.net/publication/348096482
Atencio Osorio, M. A., Carrillo Arango, H. A., y Ramírez Vélez, R. (2022). Relación entre la condición física y síntomas depresivos en universitarios: un análisis transversal. Nutrición Hospitalaria, 39(6), 1369-1377. https://dx.doi.org/10.20960/nh.04337
Barrantes Brais, K., y Balaguer Solá, I. (2019). Efecto de intervenciones de psicología positiva y ejercicio físico en el bienestar y malestar psicológico de estudiantes universitarios. Revista Costarricense de Psicología, 38(2), 149-177. http://dx.doi.org/10.22544/rcps.v38i02.03
Buele Montaleza, S. L. (2019). Condición Física y depresión en Estudiantes Universitarios. Escuela Politécnica Nacional, 2019. (Bachelor's thesis, Universidad Nacional de Chimborazo, 2019). http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/5925
Cassaretto Bardales, M., Martínez Uribe, P., y Tavera Palomino, M. (2020). Aproximación a la salud y bienestar en estudiantes universitarios: importancia de las variables sociodemográficas, académicas y conductuales. Revista de Psicología (PUCP), 38(2), 499-528. http://www.scielo.org.pe/pdf/psico/v38n2/0254-9247-psico-38-02-499.pdf
Castellanos Pintado, G. (2022). Efectos positivos de la actividad física sobre la ansiedad en estudiantes universitarios. http://hdl.handle.net/20.500.12880/1236
Chiluiza Siza, S. M. (2019). Calidad de vida y depresión en Estudiantes de la Facultad de Educación. Universidad Técnica de Ambato, 2019. (Bachelor's thesis, Universidad Nacional de Chimborazo, 2019). http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/5990
Cóndor Chicaiza, M., Cóndor Chicaiza, J. Posso-Pacheco, R. (2021). Propuesta educativa para el desarrollo personal y social de los adolescentes en la pandemia. Revista científica Olimpia, 18(3), 15-27. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2714
Cortés Jaen, C. I., Rivera Aragón, S., Velasco Matus, P. W., Guzmán Álvarez, Á. O., y Ruiz Jaimes, L. (2020). Ansiedad y depresión en estudiantes universitarios: Factores asociados con estilos de vida no saludables. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual/Latin American Journal of Behavioral Medicine, 10(2), 36-47. https://www.revistas.unam.mx/index.php/rlmc/article/view/79745
Costilla Castañeda, G. N. (2019). Correlación entre ansiedad y depresión en estudiantes de cuarto a décimo semestre académico de la escuela de Medicina Humana de la universidad Alas Peruanas, año 2019. https://hdl.handle.net/20.500.12990/8334
Da Silva Maximiano, V., Hudson Aparecida, T., Ferreira Luana, K., Dornellas Goulart, L. C., de Paula Rodrigues, O., Neves Mockdece, C., Cataldi Lessa, C., y Meireles Filgueiras, J. F. (2020). Nível de atividade física, depressão e ansiedade de estudantes de graduação em Educação Física. Motricidade, 16(S1), 104-112. https://doi.org/10.6063/motricidade.22313
Dobles Villegas, M. T. (2019). Ansiedad, depresión y estrategias de autocuidado y afrontamiento ante el malestar psicológico en estudiantes universitarios. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/15128
Espines, A. S., Castellanos, K., Suarez, I., Galvis, S., Olarte, F., Garzón, L., Vesga, B., y Rueda Rincón, Z. R. (2022). Niveles de actividad física y de salud mental de los estudiantes universitarios. Revista Clic, 6(1), 7. https://www.researchgate.net/publication/362030332
Espinoza Sotelo, J. C. (2021). Estrés académico, depresión y agresividad en estudiantes universitarios de Lima, 2021. https://hdl.handle.net/20.500.12692/74200
Flores Paredes, A. (2020). Efectos del programa de actividad física y deportes en estudiantes de medicina. Comuni@ cción, 11(2), 142-152. http://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.11.2.456
Gonzales Valle, B. R. (2021). Impacto del ciberbullying en la depresión de estudiantes universitarios del distrito de Lima. Hamut'ay, 8(3), 15-31. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i3.2325
He, X. (2022). La actividad física en el tratamiento de la depresión en estudiantes universitarios. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 28, 68-71. https://doi.org/10.1590/1517-8692202228012021_0489
Hoyos Cifuentes, J. D., y Bernal Torres, C. A. (2021). Análisis de los beneficios de la actividad física en situaciones de crisis en jóvenes universitarios con síntomas depresivos. Formación universitaria, 14(6), 175-182. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000600175
Leiva López, E. A., y Cisneros Marroquín, K. V. (2019). Ansiedad y depresión en estudiantes de medicina y su relación con el índice de masa corporal. http://redicces.org.sv/jspui/handle/10972/4160
Li, Y. (2021). Ejercicios de salud física y mental para estudiantes universitarios basados en el tenis. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 27, 14-16. https://doi.org/10.1590/1517-8692202127012020_0110
Lopez Salamanca, D. E., Tonguino Rosero, S., y Agudelo Orozco, A. (2022). Sintomatología depresiva y relación con la actividad física en estudiantes de una universidad con enfoque deportivo. Universidad y Salud, 24(2), 144-153. https://doi.org/10.22267/rus.222402.268
Maia da Silva, H. A., Assunção Silva, A. C., Silva Santos, C., dos Santos Pereira, J. L., Menezes Jabar, C. J., y Bessa Júnior, J. (2020). Prevalência de sintomas depressivos em estudantes de Medicina com currículo de aprendizagem baseada em problemas. Revista brasileira de educação médica, 44, 105. https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.3-20200005
Manangón Pesantez, R.M., Posso Pacheco, R.J., Colcha Paullán, M.J., & Vásconez Rubio, C.O. (2020). Relación entre indicadores de rendimiento motor y maduración biológica en futbolistas menores de 16 años. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(269), 92-102. https://doi.org/10.46642/efd.v25i269.1859
Martínez Fernández, M., García Caballero, I., Portero de la Cruz, S., y Cebrino Cruz, J. (2021). Nivel de ansiedad en estudiantes universitarios. Nure investigación, (112). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7961466
Muñoz Ospina, B., Henao Carvajal, S., Bolaños Osorio, J., Melo Escobar, L., y Toro Rueda, J.S. (2022). Actividad física y trastornos del estado de ánimo en estudiantes universitarios. Revista de Psicología:(Universidad de Antioquía), 14(1), 1-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8935299
Ojeda Huerta, Á., Barahona Fuentes, G., Maliqueo Galdames, S., Serrano Cáceres, P. y Marholz Ortiz, P. (2020). Efectos de un programa de Zumba sobre niveles de ansiedad-rasgo, ansiedad-estado y condición física en estudiantes universitarias chilenas: Programa de Zumba sobre niveles de ansiedad. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(3), 1-14. https://doi.org/10.6018/cpd.412371
Palacios Zumba, E. M., Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C. y Paz Viter, B. S. (2022). Educación en salud, prevención y manejo del dolor de espalda bajo el enfoque" integración escuela comunidad desde el área de Educación Física". Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), 758-779. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522022000200758&script=sci_abstract&tlng=pt
Pastor Gutiérrez, I., Rico Quesada, J. A., Pastor Gutiérrez, A., García Nouni, R., y Munuera Carratalá, M. C. (2021). Depresión, ansiedad y salud autopercibida en estudiantes de Medicina: un estudio transversal. Revista española de educación medica, 2(2). https://doi.org/10.6018/edumed.470371
Pires Nogueira, R., da Silva Wesley, M., da Silva Piola, R. G., Rossi Ribeiro, E., Marques Moraes, C., Coelho Meister, I. C., y Mello Guetter, R. (2022). Evaluación de intervenciones que promueven la calidad de vida de los estudiantes de medicina: una revisión sistemática. Revista Española de Educación Médica, 3(2). http://hdl.handle.net/10201/123672
Rodríguez Cara, R., Rodríguez Cara, M., Gálvez Rodríguez, M., Martínez Pérez, C., y Rodríguez López, C. M. (2021). Hábitos de vida y rendimiento académico en periodo evaluativo en estudiantes de enfermería. Revista cubana de enfermería, 37(2). http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v37n2/1561-2961-enf-37-02-e3703.pdf
Rodríguez, D., Martínez, K., Rivas, C., Rodríguez, L., Cáceres Montoya, P., y Ojeda Morales, I. (2022). Ejercicio físico y estrés y en estudiantes de una universidad privada, Chile. Revista Observatorio del Deporte, 68-78. https://revistaobservatoriodeldeporte.cl/cargar/wp-content/uploads/2022/01/6-OFICIAL-ART-VOL-8-NUM-1-ENEROABRIL-2022REVODEP.pdf
Salazar Delgado, C. F., Aguliera Mateus, E. T., Bolivar Rincón, L. A., y Parra Villamil, W. A. (2019). Efectos del ejercicio físico sobre la depresión y la ansiedad. Revista colombiana de Rehabilitación, 18(2), 128-145. https://doi.org/10.30788/RevColReh.v18.n2.2019.389
Sanchis Soler, G., García Jaén, M., Sebastia Amat, S., Diana Sotos, C., y Tortosa Martinez, J. (2022). Acciones para una universidad saludable: Impacto sobre la salud mental y física de los jóvenes. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91940
Valenzuela Soto, M. C., Gallegos Franco, L. I., Baca López, L. R., López Medina, H. L., y Rico Flores, F. J. (2021). Estrés académico en universitarios y la práctica de ejercicio físico-deportivo. Revista Publicando, 8(28), 1-8. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2175
Valladares Fuente, E., & Jacobo Posso Pacheco, R. (2022). Metodología Para Fortalecer la Dimensión Salud en la Clase De Educación Física. Una Perspectiva desde Ecuador. Fiep Bulletin - Online, 92(1), 332 a 344. https://www.fiepbulletin.net/fiepbulletin/article/view/6525
Vargas Granda, S. M. (2021). Factores que inciden en la depresión en estudiantes universitarios: una revisión sistemática. Conrado, 17(82), 387-394. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n82/1990-8644-rc-17-82-387.pdf
Villada Patiño, F. A., Serna Arboleda, V. H., Vélez Arango, E. F., Restrepo Botero, S., y Paternina Arango, C. M. (2019). Depresión, ansiedad y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes universitarios de educación física y deportes. Educación Física y Deporte, 38(2), 4. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7349539
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MENTOR revista de investigación educativa deportiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.