Active methodologies through ICT in Physical Education for covid-19 times

Authors

  • Dani Brito Mancheno Universidad Central del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.3470

Keywords:

Methodology, ICT, Physical education, Learning, teaching

Abstract

     The objective of the research was to identify the active methodologies in Physical Education (PE) that are scarce in the various virtual modality classes in the framework of the covid-19 pandemic through the different information and communication technology tools (ICT). A systematic review of biographical analysis of various search engines was conducted: Dialnet, Scielo, Redalyc and Base. A total of 355 documents were obtained, selecting a sample, in the following coding: 1) Title; 2) Year; 3) Country; 4) Authors; 5) Objectives; 6) Design; 7) Sample and instruments; 8) Results. In the studies reviewed, it was evidenced that the various active methodologies are scarce in PE classes, with the educator opting to use the combination of methodologies to execute their classes, therefore, there is a lack of training in this area. have become essential tools when teaching PE classes, many educators have trained themselves in the use and management of ICT tools with the aim of providing quality teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dani Brito Mancheno, Universidad Central del Ecuador

Estudiante Universidad Central del Ecuador

References

Baena, S., López, J. y García, O. (2020). La intervención docente en educación física durante el periodo de cuarentena por Covid-19. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 388-395. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80089

Barahona, D. (2020). Retos y oportunidades de la tecnología móvil en la educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 763-773. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68851

Barahona, D., García, M. y Pañego, M. (2020). El conocimiento y la intencionalidad didáctica en el uso de TIC del profesorado de educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (38), 497-504. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74370

Bermejo, J., Pulido, D., Galmes, A., Serra, P., Vidal, J. y Ponseti, F. (2020). El aprendizaje cooperativo como metodología de aprendizaje en la educación física universitaria. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 90-97. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77834

Burgueño, R., Bonet, A., Cerván, Á., Espejo, R., Fernández, B., Gordo, F. y Gil, F. (2020). Educación Física en Casa de Calidad. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 787-793. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78792

Cabrera, E. (2020). Actividad física y efectos psicológicos del confinamiento por covid-19. INFAD: International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 209-220. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v2.1828

Capella, C., Salvador, C., Chiva, Ò. y Ruiz, J. (2020). Alcance del aprendizaje-servicio en la formación inicial docente de educación física: una aproximación metodológica mixta. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 465-472. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70713

Díaz, Ó., Mediavilla, A., Pastor, M. y Muñoz, L. (2020). Las metodologías activas en Educación Física: Una aproximación al estado actual desde la percepción de los docentes en la Comunidad de Madrid. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (38), 587-594. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77671

Fernández, C. y Guevara, L. (2020). El uso de las TIC en la Educación Física actual. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (5), 17-30. https://doi.org/10.33776/remo.v0i5.2740

Fuentes, T., Herranz, J., Pastor, V., Sanz, S., Gómez, Á., Ruano, C., Sáez, J., Ramos, M., Yuqueros, Á., Mangaña, E., Benito, L., Fernández, C., Casado, M., Zamarrón, Á., González, J., Vacas, R., Cabello, A., Barrios, J., Casado, J.,García, J. (2020). Educación física en tiempos de coronavirus y confinamiento: análisis desde la experiencia. EmásF: Revista Digital de Educación Física, (65), 151-181. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7475956

Gámez, F. y Peña, M. (2020). Análisis Univariante de la Competencia Digital en Educación Física: un estudio empírico. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 326-332. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.72052

González, V. (2020). Herramientas TIC para la gamificación en Educación Física. Edutec: Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (71), 67-83. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1453

Huamaní, O., Maldonado, E. y Anaya, D. (2020). La actividad física virtual en la calidad de vida de los ancianos en la pandemia Covid-19. Brazilian Journal of Health Review, 3(5), 11432-11447. https://doi.org/10.34119/bjhrv3n5-006

Hutton, B., Salanti, G., Caldwell, DM, Chaimani, A., Schmid, CH, Cameron, C. y Moher, D. (2015). La declaración de extensión PRISMA para el informe de revisiones sistemáticas que incorporan metanálisis en red de intervenciones de atención médica: lista de verificación y explicaciones. Anales de medicina interna, 162 (11), 777-784. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26030634/

López, J. y Ochoa, P. (2020). Enseñanza virtual en educación física en primaria en México y la pandemia por Covid-19. Ciencias de la Actividad Física, (21), 2. https://doi.org/10.29035/rcaf.21.2.4

López, V., Molina, M., Arias, C. y Arribas, J. (2020). La importancia de utilizar la Evaluación Formativa y Compartida en la formación inicial del profesorado de Educación Física: los Proyectos de Aprendizaje Tutorado como ejemplo de buena práctica. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 620-627. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74193

Lozano, Y., Ochoa, N., Pérez, A., Acuña, D. y Dávila, H. (2020). Ambientes de aprendizaje virtual para los talleres de evaluación del curso en Educación Física en tiempos de pandemia en un colegio de Montería año 2020. RHS: Revista Humanismo y Sociedad, 8(2), 43-53. https://doi.org/10.22209/rhs.v8n2a03

Montón, F. y Sancho, R. (2020). Actividad física, hábitos saludables e impartición de clase por docentes de educación física durante el confinamiento. Colef cv: Colegio Oficial de Licenciados de Educación Física de la Comunidad Valenciana, (33), 37-55. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7724230

Piedra, J. (2020). Redes sociales en tiempos del covid-19: el caso de la actividad física. Sociología del deporte, 1(1), 41-43. https://doi.org/10.46661/socioldeporte.4998

Posso Pacheco, R., Villarreal Arias, S., Marcillo Ñacato, J., Carrera Toapanta, P. y Morales Pérez, N. (2021). Inteligencias múltiples como estrategia para la Educación Física: una intervención didáctica durante la pandemia. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 120-131. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8363132

Posso Pacheco, R., Villarreal Arias, S., Marcillo Ñacato, J., Carrera Toapanta, P., y Morales Pérez, N. (2021). Inteligencias múltiples como estrategia para la Educación Física: una intervención didáctica durante la pandemia. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 120 - 131. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1184

Posso, R., Lara, L., López., S. y Garcés, R. (2022). Objetivo de desarrollo sostenible acción por el clima: un aporte desde la Educación Física. Ciencia y Deporte.7(2), 34 – 45. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/25953/1/22%20POSSO-LARA-LOPEZ%20OBJETIVO%20DE%20DESARROLLO.pdf

Posso, R., Barba, L., Paz, B., Pereira, M., León, X., Ortiz, N. y Noroña, L. (2022) Exclusión del ejercicio físico desde la mirada de las TIC. Unidad de Publicaciones de la UPEL IPB. https://doi.org/10.46498/upelipb.lib.0011

Posso Pacheco, R. J. (2022). El rol del docente en el contexto universitario: una visión post pandemia. MENTOR Revista De investigación Educativa y Deportiva, 1(2), 91–96. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3357

Posso Pacheco, R. J., Cóndor Chicaiza, M. G., Cóndor Chicaiza, J., y Núñez Sotomayor, L. (2022). Desarrollo sostenible ambiental: un nuevo enfoque de educación física pospandemia en ecuador. Revista Venezolana de Gerencia, 27(98), 464-478. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.98.6

Río, J. (2020). Apuntes metodológicos para una educación física post-covid-19. EmásF: Revista Digital de Educación Física, (66), 67-75. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7584426

Rodríguez, N., García, R. y Minguet, J. (2020). Los ambientes de aprendizaje como metodología activa promotora de la actividad física en Educación Infantil. Un estudio de caso. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 498-504. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71026

Urrutia, G., & Bonfill, X. (2010). PRISMA declaration: a proposal to improve the publication ofsystematic reviews and meta-analyses. Medicina clínica, 135(11), 507-511. DOI: 10.1016/j.medcli.2010.01.015

Valladares, E. y Posso, R. (2022). Metodología para fortalecer la dimensión salud en la clase de educación física. Una perspectiva desde ecuador. FIEP BULLETIN, 92(especial), 332-344. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/25779/1/22%20POSSO%20METODOLOGIA%20PARA%20FORTALECER.pdf

Published

2022-09-28

How to Cite

Brito Mancheno, D. (2022). Active methodologies through ICT in Physical Education for covid-19 times. MENTOR Revista De investigación Educativa Deportiva, 1(3), 328–345. https://doi.org/10.56200/mried.v1i3.3470

Issue

Section

Artículos Revisión

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.